ÎMANIN TAFSÎLİNE DÂİR
Îmanın tafsîli onikidir: Rabbim, Allahu teÂlÂdır. Delîlim Bekara sûresindeki yuzaltmışucuncu Âyet-i kerimedir. Nebîm, Hz. Muhammeddır. Delîlim, Feth sûresindeki yirmisekiz ve yirmidokuzuncu Âyet-i kerimelerdir. Dînim, dîn-i islÂmdır. Delîlim, Allahu teÂlÂnın Âl-i İmrÂn sûresindeki ondokuzuncu Âyet-i kerimesidir. Kitabım, Kur'an-ı azîm-uş-şÃ‚ndır. Delîlim, Bekara sûresinin ikinci Âyet-i kerimesidir. Kıblem, KÂbe-i şeriftir. Delîlim, Bekara sûresinin yuzkırktorduncu Âyetidir.
Îtikatta mezhebim, (Ehl-i sunnet vel-cemaat)dır. Delîlim, En'am sûresinin yuzelliucuncu Âyet-i kerimesidir.
Zurriyyetim, Hz. Âdem zurriyyetindenim. Delîlim A'rÂf sûresindeki yuzyetmişikinci Âyet-i kerimesidir.
Milletim, millet-i islÂmdır. Delîlim, Allahu teÂlÂnın Hac sûresindeki yetmişsekizinci Âyet-i kerimesidir.
Ummet-i Muhammeddenim. Delîlim, Allahu teÂlÂnın Âl-i imrÂn sûresindeki yuzonuncu Âyet-i kerimesidir.
Muminim hakkan. Delîlim, EnfÂl sûresindeki dorduncu Âyet-i kerimesidir. El-hamdulillahi alet-tevfîkıhi vestağfirullahe min kulli taksîrin.
Beş sebep ile, ilim amelden eftaldir. Zîr ilim metbûdur, amel ise ona tÂbîdir. İlm, lÂzımdır, amel ise, melzûmdur. İlm, yalnız olduğu hÂlde nef' verebilir, amel ise, ilmsiz nef' veremez.
İlm akıldan eftaldir. ZîrÂ, kadîmdir, akıl ise hÂdistir.
İnsanın zîneti, ihlÂs iledir. İhlÂsın zîneti, îman iledir. Îmanın zîneti, Cennet iledir. Cennetin zîneti, hûrîler ve gılmanlar iledir. Ve cemÂlullahı muşÃ‚hede iledir.
Ve dahî, amel îmandan cuz' olsaydı, Âdetli kadınlara vakit namazı bağışlanmazdı. ZîrÂ, îman bağışlanmaz.
Omrunde bir kere şehÂdet getirmek, farzdır. Bunun delîli, Muhammed sûresindeki ondokuzuncu Âyet-i kerimedir.
Kelime-i şehÂdet getirmenin dort şartı vardır: Dil ile soylerken, kalb hazır olmak. MÂnasını bilmek. Hulûs-i kalb ile soylemek. TÂzîm ile soylemek.
ŞehÂdet getirmenin yuzotuz kadar faydası vardır. Amm dort şeyden biri bulunursa, faydası yoktur. O dort şey: Şirk, şek, teşbîh, tÂtildir. Şirk, Allahu azîm-uş-şÃ‚nın zÂtında birşeyi ortak koşmaya denir. Şek, dinde meks etmeye (durmaya, tevakkuf etmeye), teşbîh -vehmen- Allahu teÂlÂyı bir mahlûka benzetmeye, tÂtil, (Allah Âleme karışmaz, her şey vakti geldikte, kendi tabîatiyle olur) demeye denir.
Ve dahî, yuzotuz faydanın, otuzu bu mahalde zikrolunmuştur: Otuzdan beşi, dunyada ve beşi, olurken ve beşi, kabirde ve beşi, arasÂtta ve beşi, Cehennemde ve beşi, Cennettedir. Amm dunyada olan beş fayda:
1- Adı guzel cağrılır.
2- AhkÂm-ı şer'ıyye kendisine farz olur.
3- Boynu kılıncdan kurtulur.
4- Allahu azîm-uş-şÃ‚n, ondan rÂzı olur.
5- Cumle muminler, ona muhabbet eder.
Olurken olan beş fayda:
1- AzrÂîl ona guzel sûrette gelir.
2- Yağdan kıl ceker gibi, ruhunu alır.
3- Cennet kokuları gelir.
4- İlliyyîne cıkar, mujdeci melekler gelir.
5- Merhab y mumin! Sen Cennetliksin denir.
Kabirde olan beş fayda:
1- Kabri geniş olur.
2- Munker ve nekir guzel sûrette gelir.
3- Bir melek ona bilmediğini talim eder.
4- Allahu azîm-uş-şÃ‚n bilmediğini hÂtırına getirir.
5- Cennetteki makamını gorur.
ArasÂtta olan beş fayda:
1- SuÂl ve hisÂbı ÂsÂn olur.
2- Kitabı sağından verilir.
3- MizÂnda sevabı ağır gelir.
4- Arş-ı rahmÂn altında golgelenir.
5- SırÂtı yıldırım gibi gecer.
Cehennemde olan beş fayda:
1- Cehenneme girerse, Cehennem ehli gibi, gozleri gok olmaz.
2- Şeytanı ile catışmaz.
3- Ellerine ateşten kelepce, boğazına zincir vurulmaz.
4- Hamîm suyundan icirilmez.
5- Ebedî Cehennemde kalmaz.
Cennette olan beş fayda:
1- Cumle melekler ona selÂm verir.
2- Sıddîklar ile refik olur.
3- Ebedî Cennette kalır.
4- Allahu teÂl ondan rÂzı olur.
5- Allahu teÂlÂnın didÂrını gorur.
[KÂdı-zade Ahmed efendi (FerÂid-ul-fevÂid) ismindeki (Âmentu şerhı) kitabında diyor ki: Cehennem yedi tabakadır. Birbirinin altındadırlar. Her tabakanın ateşi, ustundekilerden daha şiddetlidir. Gunahı affedilmemiş olan muminler birinci tabakada, gunahları miktÂrı yanıp, sonra Cehennemden cıkarılarak, Cennete goturuleceklerdir. Diğer altı tabakada ceşidli kÂfirler sonsuz yanacaklardır. AzÂbı en şiddetli olan yedinci tabakasında munÂfıklar yanacaktır. Bunlar, dilleri ile islÂmiyeti medh edip, ovup, kalbleri ile inanmıyan iki yuzlu kÂfirlerdir. KÂfirler yanıp kul olunca, tekrar yaratılarak, tekrar yanacaklar, sonsuz olarak boyle yanacaklardır. Cennet ve Cehennem şimdi mevcuttur. Bazı Âlimlere gore, Cehennemin nerde olduğu mÂlûm değildir. Bazılarına gore, yedi kat yerin altındadır. Bu sozleri, Erd kuresinin icinde olmadığını gostermektedir. Erd kuresi, guneş ve butun yıldızlar birinci sema [gok] icinde olduklarına gore, yeryuzunun neresinde olursak olalım, yedi kat yerin altında sema vardır. Cehennemin, yedi kat semadan birisinde bulunduğu anlaşılmaktadır.]
__________________
İmanın tafsiline dair
Dini Bilgiler0 Mesaj
●23 Görüntüleme
- ReadBull.net
- Kültür & Yaþam & Danýþman
- Eðitim Öðretim Genel Konular - Sorular
- Dini Bilgiler
- İmanın tafsiline dair