Sehiv secdesi ne demektir ?





S - Sehiv secdesi ne demektir ?

C - Dalgınlık, gaflet ve yanılgıya "Sehiv" denir. Bunlardan kaynaklanan noksanlığın giderilmesi icin yapılan secdeye "Sehiv secdesi" denir.



S-Sehiv secdesi hangi tur noksanlıkları giderir ?

C-VÂciblerin sehven terk ve têhirinden kaynaklanan noksanlıklarla, farzların yalnızca têhirinden kaynaklanan noksanlıkları giderir.



S-Namazdaki hangi yanılgılarda sehiv secdesi gerekir ?

C-Bu konunun en guzel şekilde anlaşılması ve uygulanması, oncelikle namazın farzlarını ve vÂciblerini iyi bilmeye bağlıdır.

Bununla birlikte bazı ornekler verelim;

Butun namazlarda Fatiha'nın, zamm-ı sûreden once okunması vÂcibtir.

Dalgınlıkla Fatiha'yı okumadan zamm-ı sûreyi okuyan kişiye, vÂcibi terk ettiği icin sehiv secdesi gerekir.

Zamm-ı sûreden sonra Fatiha'yı okursa, yine sehiv secdesi gerekir. Burada vÂcibin têhiri (ertelenmesi) soz konusudur.

İmam, sesli okunması vÂcib olan yerde gizli ve gizli okunması vÂcib olan yerde sesli okursa, meselÂ; İkindi namazında sesli okursa, vÂcibi terk ettiği icin, hem imama ve hem de cemaÂte, sehiv secdesi gerekir.

İkinci veya dorduncu rekÂta kalkması gereken kişi, yanılarak bir rukûn miktarı (uc defa SubhÂnallah diyecek kadar) oturursa, farz olan kıyamı têhir ettiği icin, sehiv secdesi yapar.

Uc veya dort rekÂtlı namazların ikinci rekÂtında oturması gereken kişi, yanılarak ayağa kalkmaya cabalarsa bakar, eğer oturuş haline daha yakın ise ve dizleri yerden kesilmemişse, hemen oturur, sehiv secdesi gerekmez.

Eğer kıyama daha yakınsa veya dimdik ayakta ise, geri donup oturmaz. VÂcibi terk ettiği icin sehiv secdesi yapar.

Farz namazlarında ilk oturuşta EttehıyyÂtu'yu okuduktan sonra hemen ayağa kalkacağı yerde, dalgınlıkla AllÂhumme salli al Muhammed diyecek kadar veya daha fazla oturursa, farz olan kıyamı têhir ettiği icin sehiv secdesi yapar.

Butun namazlarda ka'de-i Âhire (son oturuş) farzdır. Hic oturmadan ayağa kalkan kişi, alnını secdeye koymadan once donup oturursa, farzı têhir ettiği icin sehiv secdesi yapar. Alnını secdeye koyduğu an, namazın farziyyeti bÂtıl olup nÂfileye donuşur ve farz namazını yeniden kılar.

CemaÂtle namaz kılarken, imam yanılarak son oturuşu terk ederek ayağa kalkarsa, cemaÂt ayağa kalkmayıp oturarak imamı beklerler. CemaÂtın, "SubhÂnallah" demesi ile imam geri donup oturursa, sehiv secdesi ile namazları tamamlanır.

İmam geri donup oturmazsa ve namaza devam ederse, alnını secdeye koyduğu anda, hem imamın ve hem de cemaÂtın namazı bÂtıl olur.



S-Sehiv secdesi nasıl yapılır ?

C-Namazın son oturuşunda EttehıyyÂtu okunduktan sonra ve daha sağlam goruşe gore, AllÂhumme sÂlli al ve AllÂhumme bÂrik al okunduktan sonra, imam yalnız sağ tarafa ve tek başına kılanlar iki tarafa selÂm verdikten sonra tekbir alınarak secdeye gidilir.

İkinci secdeden sonra tekrar EttehıyyÂtu, AllÂhumme sÂlli ve bÂrik ile diğer duÂlar okunur ve selÂm verilerek namazdan cıkılır.



S-Namazdaki bir kac yanılgı icin, bir sehiv secdesi yeterli midir?

C-Evet, yeterlidir.



S-CemaÂtla namaz kılarken, cemaÂtten biri yanlışlık yaparsa. mesel ilk oturuşta Ettehıyyatu'den sonra Allahumme salli duÂlarını okursa, o kişiye sehiv secdesi gerekir mi ?

C-Hayır, gerekmez.



S-Namazda rekÂt sayısında celişkiye duşen kişi ne yapar ?

C- Başına ilk defa geliyormuş gibi cok ender karşılaştığı bir olay ise, hemen selÂm vererek namazdan cıkar ve bu namazı yeni baştan kılar.

Beyinsel yorgunluk veya aşırı evhamlı olmasından dolayı ara sıra boyle bir durumla karşılaşıyorsa, zann-ı gÂlibi ile yani iki zandan hangisi ağırlık kazanırsa onunla amel eder.

Orneği; İkinci veya ucuncu rekÂtta olduğu konusunda celişkiye duşen kişi, mesela; Ucuncu rekÂtta olduğu konusundaki zannı ağırlık basar ve bu zannı guclenirse, ucuncu rekÂtta olduğunu kabul eder ve namazını ona gore tamamlar.

Karar vermek icin bir rukûn miktarı, yani bir secde yapacak kadar duşunmuşse, namazın sonunda sehiv secdesi yapar.

Eğer iki zandan biri ağırlık kazanmaz ve ikinci rekÂt ile ucuncu rekÂt hususunda eşit oranda celişkide kalırsa, az olan rekÂt sayısını esas alır. Ancak cok olan rekÂt sayısını da gozardı etmez.

Orneğin; İkinci rekÂt ile ucuncu rekÂt konusunda eşit oranda celişkiye duşen kişi, once az olan ikinci rekÂta gore oturur ve "EttehiyyÂtu" okur, sonra ayağa kalkar ve bir rekÂt daha kılınca yine oturur. Cunku bu rekÂtın ucuncu olma ihtimali olduğu gibi dorduncu olma ihtimali de vardır.

Dorduncu rekÂttaki oturuş farz olduğu icin, farzı terk ederse namazın farziyyeti iptal olur.

Eğer gercekte ucuncu rekÂt ise yalnızca farz olan kıyamı têhir etmiş olur ki bu da sehiv secdesi ile tamamlanır.

EttehiyyÂtu'yu okuduktan sonra, ucuncu rekÂt olma ihtimaline karşı tekrar ayağa kalkar, bir rekÂt daha kılar ve sonunda sehiv secdesi yapar.



S- Sehiv secdesi yapması gereken kişi, sehiv secdesini unutursa ne gerekir?

C- Namazı tamamdır ve hic birşey gerekmez.



S- İmama sonradan uyan kişi, imamın selÂmından sonra namazını tamamlarken yanlışlık yaparsa, sehiv secdesi yapar mı?

C- İmama sonradan uyan kişi, imam selÂm verdikten sonra tek başına namaz kılan gibidir, sehiv secdesi yapar.


S- Sehiv ne demektir ?

C - Dalgınlık, gaflet ve yanılgıya "Sehiv" denir. Bunlardan kaynaklanan noksanlığın giderilmesi icin yapılan secdeye "Sehiv secdesi" denir.



S-Sehiv secdesi hangi tur noksanlıkları giderir ?

C-VÂciblerin sehven terk ve têhirinden kaynaklanan noksanlıklarla, farzların yalnızca têhirinden kaynaklanan noksanlıkları giderir.



S-Namazdaki hangi yanılgılarda sehiv secdesi gerekir ?

C-Bu konunun en guzel şekilde anlaşılması ve uygulanması, oncelikle namazın farzlarını ve vÂciblerini iyi bilmeye bağlıdır.

Bununla birlikte bazı ornekler verelim;

Butun namazlarda Fatiha'nın, zamm-ı sûreden once okunması vÂcibtir.

Dalgınlıkla Fatiha'yı okumadan zamm-ı sûreyi okuyan kişiye, vÂcibi terk ettiği icin sehiv secdesi gerekir.

Zamm-ı sûreden sonra Fatiha'yı okursa, yine sehiv secdesi gerekir. Burada vÂcibin têhiri (ertelenmesi) soz konusudur.

İmam, sesli okunması vÂcib olan yerde gizli ve gizli okunması vÂcib olan yerde sesli okursa, meselÂ; İkindi namazında sesli okursa, vÂcibi terk ettiği icin, hem imama ve hem de cemaÂte, sehiv secdesi gerekir.

İkinci veya dorduncu rekÂta kalkması gereken kişi, yanılarak bir rukûn miktarı (uc defa SubhÂnallah diyecek kadar) oturursa, farz olan kıyamı têhir ettiği icin, sehiv secdesi yapar.

Uc veya dort rekÂtlı namazların ikinci rekÂtında oturması gereken kişi, yanılarak ayağa kalkmaya cabalarsa bakar, eğer oturuş haline daha yakın ise ve dizleri yerden kesilmemişse, hemen oturur, sehiv secdesi gerekmez.

Eğer kıyama daha yakınsa veya dimdik ayakta ise, geri donup oturmaz. VÂcibi terk ettiği icin sehiv secdesi yapar.

Farz namazlarında ilk oturuşta EttehıyyÂtu'yu okuduktan sonra hemen ayağa kalkacağı yerde, dalgınlıkla AllÂhumme salli al Muhammed diyecek kadar veya daha fazla oturursa, farz olan kıyamı têhir ettiği icin sehiv secdesi yapar.

Butun namazlarda ka'de-i Âhire (son oturuş) farzdır. Hic oturmadan ayağa kalkan kişi, alnını secdeye koymadan once donup oturursa, farzı têhir ettiği icin sehiv secdesi yapar. Alnını secdeye koyduğu an, namazın farziyyeti bÂtıl olup nÂfileye donuşur ve farz namazını yeniden kılar.

CemaÂtle namaz kılarken, imam yanılarak son oturuşu terk ederek ayağa kalkarsa, cemaÂt ayağa kalkmayıp oturarak imamı beklerler. CemaÂtın, "SubhÂnallah" demesi ile imam geri donup oturursa, sehiv secdesi ile namazları tamamlanır.

İmam geri donup oturmazsa ve namaza devam ederse, alnını secdeye koyduğu anda, hem imamın ve hem de cemaÂtın namazı bÂtıl olur.



S-Sehiv secdesi nasıl yapılır ?

C-Namazın son oturuşunda EttehıyyÂtu okunduktan sonra ve daha sağlam goruşe gore, AllÂhumme sÂlli al ve AllÂhumme bÂrik al okunduktan sonra, imam yalnız sağ tarafa ve tek başına kılanlar iki tarafa selÂm verdikten sonra tekbir alınarak secdeye gidilir.

İkinci secdeden sonra tekrar EttehıyyÂtu, AllÂhumme sÂlli ve bÂrik ile diğer duÂlar okunur ve selÂm verilerek namazdan cıkılır.



S-Namazdaki bir kac yanılgı icin, bir sehiv secdesi yeterli midir?

C-Evet, yeterlidir.



S-CemaÂtla namaz kılarken, cemaÂtten biri yanlışlık yaparsa. mesel ilk oturuşta Ettehıyyatu'den sonra Allahumme salli duÂlarını okursa, o kişiye sehiv secdesi gerekir mi ?

C-Hayır, gerekmez.



S-Namazda rekÂt sayısında celişkiye duşen kişi ne yapar ?

C- Başına ilk defa geliyormuş gibi cok ender karşılaştığı bir olay ise, hemen selÂm vererek namazdan cıkar ve bu namazı yeni baştan kılar.

Beyinsel yorgunluk veya aşırı evhamlı olmasından dolayı ara sıra boyle bir durumla karşılaşıyorsa, zann-ı gÂlibi ile yani iki zandan hangisi ağırlık kazanırsa onunla amel eder.

Orneği; İkinci veya ucuncu rekÂtta olduğu konusunda celişkiye duşen kişi, mesela; Ucuncu rekÂtta olduğu konusundaki zannı ağırlık basar ve bu zannı guclenirse, ucuncu rekÂtta olduğunu kabul eder ve namazını ona gore tamamlar.

Karar vermek icin bir rukûn miktarı, yani bir secde yapacak kadar duşunmuşse, namazın sonunda sehiv secdesi yapar.

Eğer iki zandan biri ağırlık kazanmaz ve ikinci rekÂt ile ucuncu rekÂt hususunda eşit oranda celişkide kalırsa, az olan rekÂt sayısını esas alır. Ancak cok olan rekÂt sayısını da gozardı etmez.

Orneğin; İkinci rekÂt ile ucuncu rekÂt konusunda eşit oranda celişkiye duşen kişi, once az olan ikinci rekÂta gore oturur ve "EttehiyyÂtu" okur, sonra ayağa kalkar ve bir rekÂt daha kılınca yine oturur. Cunku bu rekÂtın ucuncu olma ihtimali olduğu gibi dorduncu olma ihtimali de vardır.

Dorduncu rekÂttaki oturuş farz olduğu icin, farzı terk ederse namazın farziyyeti iptal olur.

Eğer gercekte ucuncu rekÂt ise yalnızca farz olan kıyamı têhir etmiş olur ki bu da sehiv secdesi ile tamamlanır.

EttehiyyÂtu'yu okuduktan sonra, ucuncu rekÂt olma ihtimaline karşı tekrar ayağa kalkar, bir rekÂt daha kılar ve sonunda sehiv secdesi yapar.



S- Sehiv secdesi yapması gereken kişi, sehiv secdesini unutursa ne gerekir?

C- Namazı tamamdır ve hic birşey gerekmez.



S- İmama sonradan uyan kişi, imamın selÂmından sonra namazını tamamlarken yanlışlık yaparsa, sehiv secdesi yapar mı?

C- İmama sonradan uyan kişi, imam selÂm verdikten sonra tek başına namaz kılan gibidir, sehiv secdesi yapar.


alıntıdır

__________________