Turizmin temel sorunlarından biri olan turist dolandırıcılığı, en cok 'hanutculuk' olarak bilinen turist cekme yonteminde yaşanıyor. Ancak turizm acentalarıyla anlaşmalı luks mağazalar, turist rehberleri, ve kimi esnaflar da komisyon usulu calışan 'hanutculuk' sisteminden faydalanıyor.


Radikal Gazetesi'nden Funda Ozturk'un haberine gore, turizm sektorundeki hemen hemen butun meslek grupları komisyon usulu calışıyor. Turizm acentaları, turist rehberleri, tur otobusleri, halı dukkanları, kuyumcular ve hatta restoranlar, komisyon usulu calışan elemanlarını sahaya surulerek turist cekmeye calışıyor. Calışanlar ise yonlendirdikleri turistlerin alışverişlerinden belli bir oranda komisyon alıyor. Bu durum, yılda yaklaşık 5 milyon turistin ziyaret ettiği Sultanahmet’te de, kişiler ve firmalar arası rekabete yol acıyor. Turist, komisyon kazanılacak bir gelir kapısı olarak gorulurken, turistleri ikna etme sırasında kişilerin tutumu ise denetimsiz kalıyor.

Komisyon usulu calışarak mağaza ve dukkanlara turist cekme işine “hanutculuk” deniyor. Hanutculuğun ceşitli uygulamaları var ama ozunde hepsinin mantığı aynı. Sadece kağıt uzerinde bazı farklılıklar goruluyor. Orneğin, Nuruosmaniye ve Sultanahmet civarındaki luks halıcı dukkanları, turizm acenteleri ve turist rehberleri ile anlaşma yapma yolunu tercih ediyor. Bu anlaşma, hanutculuğa dayanan ticareti yasal kılıyor. Turizm acentelerinin belirlediği tur ve alışveriş guzergahları, turistlerin ulkeye kazandırdığı dovizlerin bolgedeki dağılımı icin hayati oneme sahip. Mağazalara gore bu anlaşmalar tamamen yasal ve turizme de herhangi bir zararı yok. Ancak kucuk esnaf onlarla aynı goruşte değil.


KAYNAK

__________________