[IMG]http://img705.**************/img705/327/nefis.png[/IMG]

Selamun aleykum,değerli kardeşlerim Allah cc Rahmeti bereketi hepimizin uzerine olsun.Cenabı hakk,Feyazı mutlak ve Rabbul felak Hazretleri cumlemize meded-u inayet eylesin,Her halde rızayı-i şerifene muvafık layık ameller nasib-u muyesser eylesin.

Olunun yıkanması: Adem (a.s) dan kalan eski bir şeriattır.Nitekim:

Ubeyy İbni Kab (r.a) rivayet edildiğine gore Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Selem) şoyle buyurdu:
"Adem (a.s) vefat edeceği zaman, oğullarına:

'Gidin bana cennet meyvalarından koparın' dedi. Oğlulları (onun yanından) cıktılar,melekler onları karşılayarak 'Ey Adem oğulları!Nereye gidiyorsunu?' dediler.

Onlar 'Babamız bizi kendisi icin cennet meyvelerinden koparmak uzere gonderdi' dediler. (Meleklerde Onlara): 'Donun, muhakkak ki kiyafet olundunuz (işiniz goruldu)'dediler.Melekler onlarla beraber donerek Adem (a.s) ın yanına girdiler.

Havva (R.Anha) onları gorunce,onlardandan dehşete duşerek Adem (a.s)'a yanaşmaya ve yapışmaya başladı.

Adem (a.s) ona 'Benden uzak ol,benden uzak ol! Başıma ne geldiyse senin yuzunden geldi. Benimle Rabbimin meleklerin arasını boş bırak' dedi.

Bunun uzerine melekler Adem (a.s)'ın ruhunu aldılar, sonra yıkayıp (cennet kokularıyla) kokuladılar ve kefenlediler,sonra da cenaze namazını kılarak onun icin bir kabir kazıp onu defnettiler.

Daha sonra,'Ey Adem oğulları! Oluleriniz hakkinda sunnetiniz budur, işte boylece yapınız'dediler" (Hakim el Musterek no:1275.1/495,İbni Sad et Takatul Kubra 1/33)

Fethul-Kadir isimli fkıh kitabında zikredildiğine gore, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Selem) ve ondan sonra Ebu Bekr-i Sıddık (R.A) vefat ettiklerinde yıkanmışlardır ve onlardan sonra insanlar bunu adet haline getirmişlerdir ki , bunun terki anacak şehitler hakkında duşunulebilir.

Olunun yıkanmasının sebebine gelince: Diğer kanlı hayvanlar gibi inasanın da olmekle murdar olması gerekiyorsa da kerametine binaen (değerli olduğu icin) yıkanmakla temiz olur.

Bir kişi suda olmuş bulunsa bile mutlaka yıkanmalıdır,cunku yıkama emri Adem oğullarına teveccuh etmiş (yonelmiş) olduğundan kişi ne halde olurse olsun yıkanması gerekir.

Hallur-rumuz ve Keşful-kunuz isimli eserde zikredildiğine gore ruh beden den ayrılıp can cekişmenin şiddetinden kurtulduğunda,olen kişiden meni boşaldığı icin dirilerin onu yıkaması gerekmektedir.(İsmail Hakkı Bursevi,Ruhul beyan:2/356)

Canaze yıkamanın hukmune gelince: Ebu Hureyre (A.R)'dan rivayet edildiğine gore ,Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Selem) şoyle buyurdu.

"Muslumanın Musluman uzerindeki hakkı beştir.

Selama cevap vermek,hastayı ziyaret etmek,cenazeler ardından gitmek, davete icabet etmek ve askırana teşmit (askırdığında 'Elhamdulillah' diyince 'Yerhamukallah' diye dua etmek)" (Muslim,Selam3,no:2162,4/174,Buhari Cenaiz:2,no:1183,1/418)

İşte bu hadisi şeriften dolayı oleni yıkamak muminler uzerine vacipse de,maksud hasıl (istenen yerine gelmiş) olduğu icin bazısının yerine getirmesiyle diğerrinden duşen farzı-ı kifayedir.

Cenaze yıkamın keyfiyeti:Olu,ayakları kıbleye doğru arka uzere yatırılır.Yıkayıcı,farz olan yıkamaya niyet edip, besmeleyle başlar,sonuna kadar Gufraneke Ya Rahman "Ey son derece acıyan !Mağfiretini dileriz." der.

Yıkayıcı eline bir bez alarak ortu altından once olunun avret yerlerini yıkar, sonra abdest aldırmaya başlayarak once yuzunu yıkar, ağzına burnuna su vermez, sonra elleri ve kolları yıkanıp başını mesheder ve ayaklarını hemen yıkar.

Sonra sol tarafına cevirerek once sağ tarafına sonra solu ucer defa yıkanır, peşine cenaze hafifce kaldırılıp karnı yumuşakca ovulur.

Bir şey cıkarsa suyla yıkanır,yeniden gusul ve abdest aldırmaya luzum yoktur.

Allah cc olum anı gelip catığında razı olduğu şekilde,sağımızda kuran,dilimizde kelime-i şehadetle irtihal-i dari beka eylemeyi Mevlam nasip etsin.Amin!

Allah cc Rahmeti ve bereketi uzerinize olsun.
Fi Emanillah / takva-yolu
__________________