Resmi Gazete’de yayımlanarak yururluğe giren Turkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı, turizm işletmelerinin değişen oranlarda Ajansa pay odemesini zorunlu kılıyor. Mevcut veriler (geceleme sayıları ve ortalama fiyatlar) ışığında, Kultur ve Turizm Bakanlığı’nın 150 milyon euro hedefine ulaşıp ulaşamayacağını ve turistlerden geceleme başına vergi alınması durumunda ortaya nasıl bir tablonun cıkacağını inceledik...



Turizm sektorunun Tanıtım Ajansı’na pay odenmesine ilişkin mukellefiyeti 1 Ekim itibariyle başlıyor. Ajansa en cok payı odeyecek paydaş oteller olurken, otellerin Ajansa toplamda ne kadar para odeyeceği de aşağı-yukarı belli oldu.
Turkiye genelindeki ortalama oda fiyatı goz onune alındığında, konaklama sektorunun Ajansa odeyeceği payın 44,7 milyon dolarla ile ile 67 milyon euro arasında değiştiği goruluyor.

Uc değişik fiyat uzerinden Ajansın otellerden elde edeceği ‘pay’
Turkiye genelinde otel odalarının yıllık ortalama fiyatı 200 TL olarak alındığında, 190 milyon geceleme uzerinden otellerin odeyeceği pay 285 milyon TL (44,7 milyon euro) olarak ortaya cıkıyor.
Tukiye genelindeki ortalama oda fiyatı 250 TL olarak alındığında ise, otellerin Ajansa odeyeceği pay 356 milyon TL (55,8 milyon euro) oluyor.
Yıllık ortalama oda fiyat 300 TL alındığında ise elde edilecek maksimum tutar 427 milyon TL (67 milyon euro) olarak ortaya cıkıyor.
Kultur ve Turizm Bakanlığı’nın verilerine gore, Turkiye’deki otellerde yılda ortalama 190 milyon geceleme yapılıyor. Yine Kultur ve Turizm Bakanlığı’nın verilerine gore, bu gecelemenin 112 milyonunu ulkeye gelen yabancı ziyaretciler oluşturuyor.

Ajans payında yuk bu dort ilin, ozellikle de Antalya’nın sırtında olacak
Antalya: Mevcut durumda Tanıtım Ajansı’na en buyuk payı, yılda 70 milyon 277 bin yabancı turist gecelemesinin yapıldığı Antalya oduyor. Yıllık ortalama oda fiyatının 300, 350 ve 400 TL olarak yapıldığı 3 ayrı hesaba goe Antalya’nın odeyeceği payın 158, 184 ve 210 milyon TL (24,7 – 28,8 – 33 milyon euro) arasında değiştiği goruluyor.
İstanbul: Yılda 20 milyon 132 bin yabancı turist gecelemesinin kaydedildiği İstanbul’da ise bu rakamlar (aynı fiyatlarla) 64 – 74,5 ve 85 milyon TL (10 – 11,7 – 13,3 milyon euro) olarak ortaya cıkıyor.
Muğla: Aynı fiyatlar ele alındığında Muğla’nın Ajansa odeyeceği pay ise 29 – 34 – 39 milyon TL (4,5 – 5,3 – 6,11 milyon euro oluyor.
İzmir: En cok turist ağırlayan iller arasında Ajansa en az katkıyı yapacak kent ise İzmir. 6 milyon 300 bin gecelenin yapıdığı İzmir'in Ajansa odeyeceği katkı payı aynı fiyatlarla 14,2 – 16,6 – 19 milyon TL (2,23 – 2.60 – 3 milyon euro) olarak ortaya cıkıyor.
Bu uc ilin Ajansa odeyeceği toplam tutar ise, 265 milyon TL (41,5 milyon euro) ile 353 milyon TL (55,3 milyon euro) arasında değişiyor.

Bakanlık ilk yıl icin 125-150 milyon dolar hedef koymuştu
Kultur ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, bu yıl Ajansın 150 milyon dolar gelir elde etmesini hedeflediklerini acıklamıştı. Ajansın butcesine en buyuk katkıyı yapacak işletmelerin oteller olduğu goz onune alındığında, verili durumda Bakanlığın hedefe ulaşması pek olası gorunmuyor. Bakanlığın, mevut verilerle otellerden toplayabileceği paranın 46,2 milyon dolar ile 61,6 milyon dolar arasında değişeceği goruluyor.

Turistlerden geceleme başına 1 euro vergi alınsa...
Turkiye, ulkede konaklayan yabancı turistlerden geceleme başına bir euro konaklama vergisi almış olsa, toplayacağı para, yukarıdaki iyimser rakamların bile iki katını geciyor. Turkiye turistlerden, orneğin geceleme başına, 1 euro konaklama vergisi almış olsaydı, toplamda 112 milyon euronun (714 milyon TL) uzerinde bir ek gelir elde edilebilecekti. Miktar 2 euroya cıkarıldığında ise turistlerden 214 milyon euro (1 milyar 366 milyon TL) gelir elde edilebiliyor.

turizmguncel

__________________