Martı Hotels ve Marina Başkan Yardımcısı Emre Narin, Paloma Hotels Yonetim Kurulu Uyesi Ece Tombul Kilit, Starwood Hotels Merkez ve Doğu Avrupa İş Geliştirme Kıdemli Başkan Yardımcısı Murat Yılmaz ve Hilton Worldwide Turkiye, Rusya ve Doğu Avrupa İş Geliştirme Direktoru Micheal Collini, CATHIC kapsamında duzenlenen “Pazar Analizi: İstanbul, Turkiye ve İkinci Şehirler” başlıklı panelde Turkiye turizmi ve konaklama sektorune dair değerlendirmelerde bulundular.

Panel kapsamında katılımcılar, İstanbul’daki yatak artışı, her şey dahil sisteminin durumu ve geleceği, resort bolgelerindeki mevsimsellik ve doğru segment otelin doğru yere yapılmasının onemi konularında değerlendirmelerde bulundular.
Panel kapsamında katılımcılar, İstanbul’daki yatak artışı, her şey dahil sisteminin durumu ve geleceği, resort bolgelerindeki mevsimsellik ve doğru segment otelin doğru yere yapılmasının onemi konularında değerlendirmelerde bulundular.
EMRE NARİN: HAVALİMANI BOLGESİNE DAHA FAZLA OTEL YAPILMAMALI
Belli donemlerde her sektorde yatırım furyası yaşandığını belirten Emre Narin, bir zamanlar tekstil sektorundekine benzer bir yatırım furyasının da şu anda otelcilik sektorunde yaşandığını ide etti. Narin, "İstanbul'da havalimanı civarına daha fazla otel yapılırsa, bu otelciye zarar verecektir. Yatırımların planlanması lazım. İstanbul’un daha fazla yatağa ihtiyacı var ama doğru yere doğru yatırım yapılması gerekiyor." değerlendirmesini yaptı.
Narin konuşmasının devamında şunları belirtti:
BUYUME VAR AMA SURDURULEBİLİR DEĞİL
"Şu anda Turkiye turizminin en buyuk problemi, planlanamayan kapasiteler ve bunu destekleyecek işgucu olmaması. Kalifiye eleman bulmak, bulsak da onu elde tutmak cok buyuk sorun. Başka bir otel daha yuksek maaşla personel transferi yapıyor. 20013 yılında Antalya’ya 30 bin yatak ekledik. Şu andaki durumda, 10 katı kadar daha fazla kalifiye eleman ihtiyacıb var. Bu, kısa surede duzeltilebilecek bir sorun değil ve bu konuda hukumetin sorumluluk alması gerekiyor. Buyume var ama sağlıklı ve surdurulebilir bir buyume değil bu. Sadece hukumet değil, hukumet dışı aktorlerin de bu konuda rol alması gerekiyor."
ECE TOMBUL KİLİT: OTELCİLER HER ŞEY DAHİL SİSTEMİNİ TARTIŞIYOR
Panelin diğer katılımcısı Ece Tombul Kilit ise, her şey dahil sistemi, yatak kapasitesi, sezonun sınırlı olması ve turizmin ceşitlendirilmesi konularında acıklamalar yaptı. Kilit, şu noktaların altını cizdi:
"Kitlesel turizmi Turkiye’ye getirmek, rakamları arttırmak icin her şey dahil (HD) gerekliydi ancak artık herkes bu sistemin devem edip etmemesini, nasıl devam edeceğini ve bazı bolgelerde tutulmalı mı gibi başlıklarını tartışıyor. Maliyetler arttığı icin HD’nin populeritesi kayboluyor.Turkiye onemli bir aile destinasyonu ve aileler icin tatilde ne kadar harcayacaklarını bilmek son derece onemli. Otelde en az bir hafta kalıyorlar ve surprizlerle karşılaşmak istemiyorlar."
12 AY OPERASYONDA BAŞARILI DEĞİLİZ
"Antalya’ya 12 milyon turist geliyor ve 530 bin yatak var. İstanbul’a 11 milyon turist geliyor yatak sayısı ise 180 bin. Cevap burada. 12 ay operasyon acısından başarılı değiliz. Mevsimsellik var ve otellerin coğu turist gelmediği icin sezon sonu kapanıyor."
FUTBOL TURİZMİNDE REKABET FİYATLA YAPILIYOR
"Belek, golf otelleri acısından gercekten bir başarı oykusu. Ama ucak bunun icin cok onemli. Golf Antalya’da onemli bir sektor ama coğunlukla Belek’e konumlanmış durumda. Futbol da yine aynı şekilde ama burada felaket bir rekabet var. Oteller guzel hizmet veriyor ama İspanya ile rekabette olduğumuz icin rekabet fiyatla yapılıyor. Sezonu genişletmek, turizmi ceşitlendirmek icin elimizdeki alternatifleri iyi değerlendirmemiz lazım."
Starwood Hotels Merkez ve Doğu Avrupa İş Geliştirme Kıdemli Başkan Yardımcısı Murat Yılmaz ise, Turkiye'ye gelen turistin az harcama yaptığına dikkat cekerek, orta segment otellere ağırlık verileceğini kaydetti. Bir değer katacaklarını duşunmediklere kentlere gitmediklerini belirten Yılmaz, şunları kaydetti:
MURAT YILMAZ: TURKİYE'DE HARCAMA MİKTARI DUŞUK
Turkiye’ye gelen kişi sayısı gectiğimiz birkac yılda yuzde 45’lik bir artış gorduk. Rakiplerin rakamları kıyaslayınca İstanbul’un nerede olduğunu gorebiliriz. Ulkeye gelen 35 milyon misafir sadece 26 milyar dolar, yani ziyaretci başına 743 dolar harcıyorlar. Amerika, İngiltere, Cin gibi ulkelerde bu rakam 1200 dolar. Dolayısıyla kaliteyi nasıl arttırırız ona bakmamız lazım. Biz Starwood olarak Turkiye’nin turizm gelirini yukselterek ithalat ile ihracat arasında dengeyi sağlamaya calışıyoruz. Dolayısıyla doğru markayı doğru yere yapmamız lazım. Hataları şimdi yaparsak acısı sonradan cıkacak.
EKONOMİ SEGMENTİNE YONELMEK GEREKİYOR
"Mevsimsel etkileri azaltmak icin doğrudan ucuşlar cok onemli. Golf icin gelenler İstanbul'dan Antalya'ya gecebiliyorlar. Bu talebi etkiliyor. Her şey dahil o yuzden geliştirilemiyor. Kimse surpriz yaşamak istemez. Antalya'da boyle bir turizm yapısı var. Odeme suprizi yaşamak istemeyen aileler geliyor buraya. Gectiğimiz yıllarda otel yatırım gelişimi luks ve upper segmentlere yonelikti. Şimdi acığı kapatmak icin ekonomik segmente yonelmek gerekiyor. 70 milyon kapasiteli 3. Havalimanı acılacak. Ancak buraya ulaşım cok onemli. Bu havalimanına ulaşım gercekleşmezse kimse mutlu olmayacak."
ŞEHRE DEĞER KATMIYORSAK GİTMİYORUZ
"Bircok marka ikinci şehirlere gitti. Hep 5 yıldızlı otelcilik anlayışı vardı ama bu şehirlere de dikkat etmek lazım. Eğer şehre değer katmıyorsak o şehre gitmiyoruz. 81 şehir icinde 5-6 şehirde markalı oteller var. Bazı markaları bu şehirlere cekebilmek icin biraz daha beklememiz gerekecek. İzmir'de de bircok gayrimenkul yatırımı var. Dini turizm, kultur ve tarih turizmi icin keşfedilmeye acık cok unsur var. Gaziantep'teki yatırımlar Suriye'ye bağlı ancak Eskişehir yuksek hızlı trenle cok değişecek."
Hilton Turkiye, Rusya ve Doğu Avrupa İş Geliştirme Direktoru Micheal Collini de İstanbul'un orta segment otel yatırımında Londra Paris, Viyana gibi şehirlere kıyasla eksiği olduğunu belirtti. Collini İstanbul'un kongre turizmi acısından ise hala pahalı olduğunu belirtti.
MICHEAL COLLINI: İSTANBUL'DA ORTA SEGMENT OTEL EKSİĞİ VAR
"Gecen yıl geldiğimizde İstanbul pazar analizi yaparken, kentin fırladığını soylemiştim. İstanbul, otel yatırımı icin hala elverişli ama bazı segmentlerde yoğunlaşmak gerekiyor. İstanbul, Londra Paris, Viyana ile karşılaştırılıyor. Orta segmentte İstanbul, bu şehirlere kıyasla eksikliğe sahip. Paris ve Londra’da segmentler orantılı ilerlerken, İstanbul’da orta ve ekonomi sınıfında ciddi bir ucurum var.
Kongre alanında ise İstanbul dunyada sekizinci sırada ve hala ilerlemesi mumkun. İlk beşe girebileceğini duşunuyoruz. Ote taraftan İstanbul, kongre acından hala pahalı bir yer. Orta pazar acısından hala fırsatlar var. İstanbul gercekten yukselen bir piyasa ama bazı kategorilere ayrılması gerekiyor."
"Nufusu 200 binin uzerinde olan şehirlerde hala otel talebi var. Bazı şehirlerde, İstanbul kadar olmasa bile, ust segment otellere ihtiyac var. Van’da ve Batman’da oteller actık mesela. İlginc fırsatlar bulunuyor hala. Ataturk Havalimanı’nın durumunun ne olacağını bilmiyoruz ama ben kapanacağına inanmıyorum. Kapanması durumunda bolgedeki oteller sıkıntı yaşayabilir."
Collini ayrıca, yeni cıkardıkları iki markayı da Turkiye'ye getirmek icin calışma yuruttuklerini ve gelecek yıl bunun da duyurusunu yapacaklarını kaydetti.
Kaynak

Panel kapsamında katılımcılar, İstanbul’daki yatak artışı, her şey dahil sisteminin durumu ve geleceği, resort bolgelerindeki mevsimsellik ve doğru segment otelin doğru yere yapılmasının onemi konularında değerlendirmelerde bulundular.
Panel kapsamında katılımcılar, İstanbul’daki yatak artışı, her şey dahil sisteminin durumu ve geleceği, resort bolgelerindeki mevsimsellik ve doğru segment otelin doğru yere yapılmasının onemi konularında değerlendirmelerde bulundular.
EMRE NARİN: HAVALİMANI BOLGESİNE DAHA FAZLA OTEL YAPILMAMALI
Belli donemlerde her sektorde yatırım furyası yaşandığını belirten Emre Narin, bir zamanlar tekstil sektorundekine benzer bir yatırım furyasının da şu anda otelcilik sektorunde yaşandığını ide etti. Narin, "İstanbul'da havalimanı civarına daha fazla otel yapılırsa, bu otelciye zarar verecektir. Yatırımların planlanması lazım. İstanbul’un daha fazla yatağa ihtiyacı var ama doğru yere doğru yatırım yapılması gerekiyor." değerlendirmesini yaptı.
Narin konuşmasının devamında şunları belirtti:
BUYUME VAR AMA SURDURULEBİLİR DEĞİL
"Şu anda Turkiye turizminin en buyuk problemi, planlanamayan kapasiteler ve bunu destekleyecek işgucu olmaması. Kalifiye eleman bulmak, bulsak da onu elde tutmak cok buyuk sorun. Başka bir otel daha yuksek maaşla personel transferi yapıyor. 20013 yılında Antalya’ya 30 bin yatak ekledik. Şu andaki durumda, 10 katı kadar daha fazla kalifiye eleman ihtiyacıb var. Bu, kısa surede duzeltilebilecek bir sorun değil ve bu konuda hukumetin sorumluluk alması gerekiyor. Buyume var ama sağlıklı ve surdurulebilir bir buyume değil bu. Sadece hukumet değil, hukumet dışı aktorlerin de bu konuda rol alması gerekiyor."
ECE TOMBUL KİLİT: OTELCİLER HER ŞEY DAHİL SİSTEMİNİ TARTIŞIYOR
Panelin diğer katılımcısı Ece Tombul Kilit ise, her şey dahil sistemi, yatak kapasitesi, sezonun sınırlı olması ve turizmin ceşitlendirilmesi konularında acıklamalar yaptı. Kilit, şu noktaların altını cizdi:
"Kitlesel turizmi Turkiye’ye getirmek, rakamları arttırmak icin her şey dahil (HD) gerekliydi ancak artık herkes bu sistemin devem edip etmemesini, nasıl devam edeceğini ve bazı bolgelerde tutulmalı mı gibi başlıklarını tartışıyor. Maliyetler arttığı icin HD’nin populeritesi kayboluyor.Turkiye onemli bir aile destinasyonu ve aileler icin tatilde ne kadar harcayacaklarını bilmek son derece onemli. Otelde en az bir hafta kalıyorlar ve surprizlerle karşılaşmak istemiyorlar."
12 AY OPERASYONDA BAŞARILI DEĞİLİZ
"Antalya’ya 12 milyon turist geliyor ve 530 bin yatak var. İstanbul’a 11 milyon turist geliyor yatak sayısı ise 180 bin. Cevap burada. 12 ay operasyon acısından başarılı değiliz. Mevsimsellik var ve otellerin coğu turist gelmediği icin sezon sonu kapanıyor."
FUTBOL TURİZMİNDE REKABET FİYATLA YAPILIYOR
"Belek, golf otelleri acısından gercekten bir başarı oykusu. Ama ucak bunun icin cok onemli. Golf Antalya’da onemli bir sektor ama coğunlukla Belek’e konumlanmış durumda. Futbol da yine aynı şekilde ama burada felaket bir rekabet var. Oteller guzel hizmet veriyor ama İspanya ile rekabette olduğumuz icin rekabet fiyatla yapılıyor. Sezonu genişletmek, turizmi ceşitlendirmek icin elimizdeki alternatifleri iyi değerlendirmemiz lazım."
Starwood Hotels Merkez ve Doğu Avrupa İş Geliştirme Kıdemli Başkan Yardımcısı Murat Yılmaz ise, Turkiye'ye gelen turistin az harcama yaptığına dikkat cekerek, orta segment otellere ağırlık verileceğini kaydetti. Bir değer katacaklarını duşunmediklere kentlere gitmediklerini belirten Yılmaz, şunları kaydetti:
MURAT YILMAZ: TURKİYE'DE HARCAMA MİKTARI DUŞUK
Turkiye’ye gelen kişi sayısı gectiğimiz birkac yılda yuzde 45’lik bir artış gorduk. Rakiplerin rakamları kıyaslayınca İstanbul’un nerede olduğunu gorebiliriz. Ulkeye gelen 35 milyon misafir sadece 26 milyar dolar, yani ziyaretci başına 743 dolar harcıyorlar. Amerika, İngiltere, Cin gibi ulkelerde bu rakam 1200 dolar. Dolayısıyla kaliteyi nasıl arttırırız ona bakmamız lazım. Biz Starwood olarak Turkiye’nin turizm gelirini yukselterek ithalat ile ihracat arasında dengeyi sağlamaya calışıyoruz. Dolayısıyla doğru markayı doğru yere yapmamız lazım. Hataları şimdi yaparsak acısı sonradan cıkacak.
EKONOMİ SEGMENTİNE YONELMEK GEREKİYOR
"Mevsimsel etkileri azaltmak icin doğrudan ucuşlar cok onemli. Golf icin gelenler İstanbul'dan Antalya'ya gecebiliyorlar. Bu talebi etkiliyor. Her şey dahil o yuzden geliştirilemiyor. Kimse surpriz yaşamak istemez. Antalya'da boyle bir turizm yapısı var. Odeme suprizi yaşamak istemeyen aileler geliyor buraya. Gectiğimiz yıllarda otel yatırım gelişimi luks ve upper segmentlere yonelikti. Şimdi acığı kapatmak icin ekonomik segmente yonelmek gerekiyor. 70 milyon kapasiteli 3. Havalimanı acılacak. Ancak buraya ulaşım cok onemli. Bu havalimanına ulaşım gercekleşmezse kimse mutlu olmayacak."
ŞEHRE DEĞER KATMIYORSAK GİTMİYORUZ
"Bircok marka ikinci şehirlere gitti. Hep 5 yıldızlı otelcilik anlayışı vardı ama bu şehirlere de dikkat etmek lazım. Eğer şehre değer katmıyorsak o şehre gitmiyoruz. 81 şehir icinde 5-6 şehirde markalı oteller var. Bazı markaları bu şehirlere cekebilmek icin biraz daha beklememiz gerekecek. İzmir'de de bircok gayrimenkul yatırımı var. Dini turizm, kultur ve tarih turizmi icin keşfedilmeye acık cok unsur var. Gaziantep'teki yatırımlar Suriye'ye bağlı ancak Eskişehir yuksek hızlı trenle cok değişecek."
Hilton Turkiye, Rusya ve Doğu Avrupa İş Geliştirme Direktoru Micheal Collini de İstanbul'un orta segment otel yatırımında Londra Paris, Viyana gibi şehirlere kıyasla eksiği olduğunu belirtti. Collini İstanbul'un kongre turizmi acısından ise hala pahalı olduğunu belirtti.
MICHEAL COLLINI: İSTANBUL'DA ORTA SEGMENT OTEL EKSİĞİ VAR
"Gecen yıl geldiğimizde İstanbul pazar analizi yaparken, kentin fırladığını soylemiştim. İstanbul, otel yatırımı icin hala elverişli ama bazı segmentlerde yoğunlaşmak gerekiyor. İstanbul, Londra Paris, Viyana ile karşılaştırılıyor. Orta segmentte İstanbul, bu şehirlere kıyasla eksikliğe sahip. Paris ve Londra’da segmentler orantılı ilerlerken, İstanbul’da orta ve ekonomi sınıfında ciddi bir ucurum var.
Kongre alanında ise İstanbul dunyada sekizinci sırada ve hala ilerlemesi mumkun. İlk beşe girebileceğini duşunuyoruz. Ote taraftan İstanbul, kongre acından hala pahalı bir yer. Orta pazar acısından hala fırsatlar var. İstanbul gercekten yukselen bir piyasa ama bazı kategorilere ayrılması gerekiyor."
"Nufusu 200 binin uzerinde olan şehirlerde hala otel talebi var. Bazı şehirlerde, İstanbul kadar olmasa bile, ust segment otellere ihtiyac var. Van’da ve Batman’da oteller actık mesela. İlginc fırsatlar bulunuyor hala. Ataturk Havalimanı’nın durumunun ne olacağını bilmiyoruz ama ben kapanacağına inanmıyorum. Kapanması durumunda bolgedeki oteller sıkıntı yaşayabilir."
Collini ayrıca, yeni cıkardıkları iki markayı da Turkiye'ye getirmek icin calışma yuruttuklerini ve gelecek yıl bunun da duyurusunu yapacaklarını kaydetti.
Kaynak
__________________