Misyonerlik faaliyetlerinin arttığı, dinlerarası diyalog soylemlerinin gundemde olduğu son gunlerde İslÂmı tebliğ etmek icin buyuk bir gayretle bir cok kuruluş hayırlı calışmalar yapmaktadır. Bu calışmaları takdirle karşılar ve tum kuruluşları tebrik ederiz. Bu calışmalara bir ivme kazandırmak amacıyla gormuş olduğum bazı yanlış uygulamalara dikkat cekmek istiyorum.

İslÂmi tebliğde mutlaka sunnetullaha uygun hareket edilmeli. İslÂm dini tedrici olarak uygulanmıştır. Kur’Ân-ı Kerim tedrici olarak inzal oldu. İslÂm-ı tebliğdede tedrîcilik metodu onemli bir esastır. Şayet bu metod uygulanmadan İslÂm tebliğ edilecek olsa, buyuk bir yanlışlık yapılmış olur. Bir gayri Muslim islÂma gireceği yerde, islÂmdan uzaklaşmasına belki de nefret etmesine sebep olabilir. Bu konuyu somut bir delille acıklamak istiyorum.


İslÂmı hic bilmeyen birine Kur’Ân-ı Kerim verip, onu okuyarak Musluman olmasını beklemek yanlış bir uygulamadır. İlk defa Kur’Ân-ı inceleyen bir kimseye tedrîci olarak bazı bilgiler verip onu kur’Ân-ı anlamaya hazır hale getirmek gerekir. Kur’Ân-ı Kerimde ahkam ayetleri muteşÃ‚bih ayetler ve mensuh olmuş hukumlerde vardır. Kur’Ân-ın sadece meÂlini okuyan bir kimse Kur’Ân-ı yanlış anlar. Kendi kafasından hukumler vermeye başlar. Kur’Ân-ı anlamak icin tefsirleri okumak, tefsirleri okumak icinde tefsir usulunu okumak gerekir. Ayetlerin esbÂb-ı nuzûlunu nÂsih ve mensuh ayetleri, o ayetlerin umumimi, hususimi, mutlak veya mukayyed olup olmadığını bilmeden bir cok ayetler anlaşılamaz.


ÂhkÂm ayetlerini anlayabilmek icin usûlu fıkhıda bilmek gerekir.usûlu fıkıh bilinmeden ahkam ayetlerine mana verilemez. Kur’Ân-ı Kerimde hırsızlık yapanın elinin kesilme emri var. Zina edenin bekar ise 100 kırbac evli ise taşlanarak recm edilmesi hukmu var. Hangi şartlarda ve kimler cezalandırılacak detaylıca anlatılmaz. Bunun uygulanışını ancak sunnetle anlarız. Sunnet bilinmeden bu hukumler nasıl istinbat (hukum cıkarılmış) edilmiş nasıl uygulanmış bilinemez. O halde sunneti de bilmek gerekir. İckinin haram kılınışı, tedrici olarak dort devrede olup, tamamen yasaklanması medinede olmuştur. Kur’an-ın tedrici olarak gelmesiyle sahabenin kalplerindeki imanları istikrar buldu. Tedrîcilik bu sebeple cok onemlidir. Bir gayri Muslim zinayı normal karşılar. Zina onun icin doğal bir şeydir. Boyle bir kimseye meÂlli Kur’Ân-ı eline versek oda recm ayetini okusa hic Musluman olurmu? Tam tersi islÂmdan urker ve kacar. O halde ne yapılması gerekir:


1) İslÂm’ın tedrîci olarak anlatılması

2) Oncelikle ALLAH’a İman, tevhid inancı ve iman esaslarıyla ilgili kitaplar okutulmalı.

3) İslÂm ahlÂkı ile ilgili ayetler ve hadisler okutulmalı.

4) İslÂmda insan hakları ile ilgili ayet ve hadisler okutulmalı.

5) İslÂmın sosyal bir duzen oluşu, sosyal problemlere nasıl cozum bulduğu ile ilgili ayet ve hadisler okutulmalı.

6) İslÂmda aile duzeni ve kadın hakları ile ilgili ayet ve hadisler okutulmalı.

7) İslÂmda ibadet hayatı ile ilgili ayet ve hadisler okutulmalı.


8) İslÂmda ekonomik duzen ve zekat muessesesi ile ilgili ayet ve hadisler okutulmalı.

9) En son olarak da islÂmda ceza hukuku ve haram olan hukumler ile ilgili ayet ve hadisler okutulmalı.

Ozellikle 9. madde de zikredilen hususlar en son olarak verilmeli. Bu 9 madde olarak işaret ettiğimiz hususlar, bu sıralamaya dikkat edilerek bir gayrimuslime anlatılırsa, Allahın izniyle hidayete ermesi daha kolay olur. O halde konuyu toparlayacak olursak tebliğ metodunu iyi bilip, doğru olan metodu uygulamak gerekir. Bir gayrimuslime islÂmı sevdirilebilmesi icin tedrici olarak bilgilendirilmesi daha doğru olur. Bir kimsenin eline bir Kur’Ân verip, hadi bununla hidayeti bul demek, yuzme bilmeyen birini yuzmesini oğretmek amacıyla okyanusun ortasına atmaya benzer. Her hususta doğru olan metodu uygulamak en doğrusudur. Doğru olan metodlar ehil olan kimseler tarafından Kur’Ân ve sunnetten istinbÂt (hukum cıkarılmış) edilerek ortaya konulmuştur.

Mevla bizleri doğru olan metodu uygulayıp bir cok kimsenin hidayetine vesile olmamızı nasip eylesin.
__________________