Şirk, Allahu teÂlÂya ortak yapmak, benzetmek demektir. Benzeten kimseye muşrik denir. Kufrun ceşitleri vardır. Hepsinin en kotusu, en buyuğu şirktir. Bir şeyin her ceşidini bildirmek icin, genelde, bunların en buyuğu soylenir. Bunun icin, Âyet-i kerime ve hadis-i şeriflerde bildirilen şirk, her cins kufur demektir.
Kur’an-ı kerimde buyuruluyor ki:
(Allahu teÂlÂ, şirki [her ceşit kufru] asla affetmez ve şirkten başka olan [buyuk kucuk butun] gunahları dilerse affeder.) [Nisa 48]
Bir kÂfir, bir kelime-i tevhid soylemekle mumin olduğu gibi, bir mumin de, bir soz soylemekle kÂfir olur. Kufre duşurucu soz kullananın imanı gider de haberi olmaz. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Oyle bir zaman gelir ki, kişinin imanı gider de haberi olmaz. Halbuki ondan, gomleğin cıktığı gibi, iman cıkmış olur.) [Deylemi]
Kufre duşenin butun ibadetlerinin sevapları yok olur, tevbe ederse, geri gelmez, ayrıca, nikahını da yenilemesi gerekir. Tevbe etmek icin, yalnız Kelime-i şehadet soylemeleri kÂfi değildir. Kufre sebep olan o şeyden de tevbe etmeleri lazımdır. Kufre duştuğu şeyleri bilmiyorsa, bilip bilmediğim butun kufur soz ve işlerden tevbe ettim demesi kÂfidir.
Berika ve Hadika’da ve Mecmaul-enhur’de diyor ki:
(Erkek veya kadın, bir Musluman, Âlimlerin sozbirliği ile kufre sebep olacağını bildirdikleri bir sozun veya işin kufre sebep olduğunu bilerek, amden [yani tehdit edilmeden, istekle] veya başkalarını guldurmek icin soyler, yaparsa, manasını duşunmese dahi, imanı gider. Murted olur. Buna Kufr-i inadi denir. Eğer bunun kufre sebep olduğunu bilmeyip, amden soyler, yaparsa, yine murted olur. Buna Kufr-i cehli denir. Cunku, her Muslumanın, bilmesi lazım olan şeyleri oğrenmesi farzdır. Bilmemesi ozur değil, buyuk gunahtır. Kufr-i inadi ve kufr-i cehli ile murted olanın, nikahı bozulur. Zevcesinden vekalet alarak, iki şahit yanında veya camide cemaat ile (Tecdid-i nikah) yapması lazım olur. İkiden fazla tecdid icin (Hulle) lazım olmaz. Kufre sebep olan sozu, hata ederek [yani amden olmayıp, yanılarak] veya tevilli olarak veya ikrah [tehdit] edilerek soylerse, murted olmaz ve nikahı bozulmaz. Kufre sebep olması, Âlimler arasında ihtilaflı olan bir sozu amden soyleyen murted olmaz ise de, bunun tevbe ve istiğfar etmesi ve tecdid-i nikah yapması ihtiyatlı olur.)
(Her iki halde de kufre girenin onceki ibadetleri yok olur. Tevbe ederse, geri gelmez. Zengin ise tekrar hacca gitmesi gerekir. Once eda ettiği namaz, oruc veya zekatları kaza etmez. Fakat kufre duşmeden once yapmadığı ibadetleri kaza eder. Tevbe icin yalnız kelime-i şehadet soylemek kÂfi değildir. Kufre sebep olan şeyden de tevbe etmesi gerekir. Kufre sebep olan sozu, hata ederek, yanılarak veya tevilli olarak soyleyen veya kufru gerektirdiği Âlimler arasında ihtilaflı olan bir sozu bilerek soyleyen kufre girmez. Fakat tecdid-i iman etmesi gerekir.)
Kufre duşuren soz ve işleri bilerek bunlardan sakınmalı ve kufre duşmekten korunmak icin sabah-akşam (Allahume inni euzu bike min en uşrike bike şeyen ve ene Âlemu ve estağfiruke lima la Âlemu inneke, ente allamulguyub) duasını okumalıdır!
İbni Hacer-i Mekki hazretlerinin Zevacir isimli eseri ile, (Hadika, Berika, Birgivi, Miftah-ul Cenne, Mektubat-ı Rabbani, Seadet-i Ebediyye, İbni Abidin) aldığımız, kufre duşuren soz ve işlerden bazıları şunlardır:
Kufre sebep olan bazı soz ve işler
1- Allahu teÂlÂya layık olmayan şey soylemek. Mesela bir kimse bir işi yaptığı halde, (Allah biliyor ki yapmadım) demek. Yahut, yapmadığı bir şey icin (Allah biliyor ki yaptım) demek. Boyle soylemek Allahu teÂlÂyı cahillikle suclamak olur.
2- Allah akıllıdır, şuurludur, iyi duşunur demek. Boyle demekle Allah yaratıklara benzetilmiş oluyor.
3- Peygamberleri kucultucu şey soylemek, onunla alay etmek. Mesela Hz. Âdemi kastedip (İlk insan vahşi idi) demek. Veya bir evliyayı peygamberden ustun bilmek. Yahut peygamberin dediği doğru ise biz kurtulduk demek. Bir kimseye (Okuz aleyhisselam) demek.
(Yalnız Kur'an), (Kur'andan başka kaynak tanımam), (Kur'andan başka kaynağa luzum yok), (Peygamber postacıdır, vazifesi bitmiştir), (Peygamberimizden sonra Resul gelmez ama nebi gelir) gibi sozler kufurdur. Yani bu şekilde soyleyen ve inanan kÂfir olur.
4- Peygamberimizden sonra başka bir peygamberin geleceğini caiz gormek.
5- Melekleri kucultucu şey soylemek. Mesela (Senin bakışın bana Azrail gibi geliyor) demek. Yahut (Cebrail bile soylese inanmam) demek. (Bu ibadetin sevabını yazacak melek yok) demek. (Cocuklarınızı iyi yetiştirmezseniz, zebani olur) demek.
6- İslam Âlimlerinin sozlerini, fıkıh kitaplarını ve fetvalarını tazim etmesi gerekirken tahkir etmek. Mesela (İmam-ı a'zamın kıyası hak değildir) demek.
7- Ahirette olacak şeylerle alay etmek. Mesela (Ben Cenneti istemem, Cehennemi isterim. Cunku butun nataşalar oradadır) demek.
8- Allahu teÂlÂnın emir ve yasaklarına yani Kur'an-ı kerimde ve hadis-i şeriflerde acık bildirilmiş ve İslam Âlimlerinin kitapları ile her tarafa yayılmış, inanılması zaruri olan din bilgilerinden birine inanmamak veya onem vermemek. Mesela (Ben gormediğim icin cinlere, nazara inanmam) demek.
9- Kesin haram olduğu bilinen bir şeyi yiyip icerken besmele cekmek. Mesela şarap icerken veya domuz eti yerken Besmele cekmek kufurdur.
10- Kur'an-ı kerimi teganni ile [şarkı okur gibi] okuyan hafıza, ne guzel okuyor demek.
11- KÂfirlerin ibadet olarak yaptıkları ve kÂfirlik alameti olan veya İslamiyeti inkÂr etmek ve inanmamak alameti olan ve tahkir etmemiz vacip olan şeyleri yapmak veya kullanmak. Bunlardan meşhur olanlarını bilmeyerek veya şaka olarak veya herkesi guldurmek icin yapmak da kufurdur. Mesela zunnar denilen papaz kuşağını bağlamak. Bunları mizah icin, başkalarını guldurmek icin de kullanmak kufre sebep olur. İtikadının doğru olması fayda vermez.
12- Yunan felsefecileri gibi, dunya ezeli ve ebedi demek.
13- İslamiyet’e, (İslam duşuncesi) demek. Cunku İslamiyet bir duşunce sistemi değildir. İlahi emir ve yasaklara duşunce demekten cok sakınmalıdır! İcinde (İslam duşuncesi), (İslam nazariyesi) gibi ifadeler bulunan kitaplar cok zararlıdır.
14- KÂfirlerin dini Âyinlerini, bayramlarını beğenmek. Mesela zaruretsiz bir Hıristiyanın Noelini tebrik etmek. Nevruz gunu yumurta boyamak. Kiliseye gidip, feyz almak niyetiyle Âyinlere iştirak etmek.
15- (Yahudi ve Hıristiyanların Allah’a inananları Cennete gidecek) demek.
16- Mucizeyi veya kerameti inkÂr etmek.
17- Meşhur bir harama helal, meşhur bir helale haram demek. Mesela domuz yağı helal, sirke, uzum suyu haram demek.
18- Âyeti, besmeleyi, bir melek, bir peygamber ismi bulunan yazıyı, kasten helaya, necasete, [pisliğe] atmak. Muslumanın ağzına [def-i hacet lafzı ile] sovmek.
19- Hac, namaz, oruc gibi meşhur ibadetlerin şeklinde şuphe etmek. Mesela (Acaba namaz boyle mi kılınır) demek.
20- Bir parca et yemek, din ilmi oğrenmekten iyidir demek. Din ilmi kucumsendiği icin kufur oluyor.
21- (Bir sure sonra Hıristiyan olacağım) diye duşunmek. Bir bayan, bir Hıristiyanla evlenmeye karar verdiği andan itibaren kÂfir olur. Bir erkek de bir ateist bayanla evlenmeye karar verdiği andan itibaren kÂfir olur.
22- Ağır bir hastalığa duşup de, (Allah’ım benim canımı al da, istersen kÂfir olarak al) demek.
23- (Allah’ım cocuğumu aldın, başka elinden ne gelirse onu yap) demek.
24- Tırnağı uzun olana, (Tırnak kesmek sunnettir) dense, o da, (Sunnet olsun ne olacak) dese, icin kÂfir olur. Tırnağını kesmediği icin değil, sunnete onem vermediği icin kufur olur.
25- İnşallah, maşallah demek karın doyurmaz. Maşallahla inşallahla iş olmaz veya namaz kılmak karın doyurmaz demek. Bunları soylemekle dinimizin emri beğenilmemiş ve alay edilmiş oluyor. İnşallah, Allah’ın izni ile demektir. Allah’ın izni olmadan hicbir şey olmaz. Onun icin, hayır ve şer Allah’tandır diye iman etmek lazımdır. Hayır gibi şerrin de Allah’tan olduğuna inanmamak kufur olur.
26- Dostuna veya sevgilisine, (Sen bana Allah’tan da, peygamberden de sevgilisin) demek.
27- İlim meclisine gidelim dendiğinde, (Benim orada ne işim var) diyerek ilmi kucumsemek veya İslam Âlimlerini lanetlemek, kotulemek.
28- Kufre rıza kufurdur. Musluman olmak isteyene elimdeki şu işi bitirip de geleyim diyerek, onun Musluman olmasını geciktirmek. [Bir bayan telefon edip, ruyasının tabir edilmesini istedi. Biz ruya tabir etmiyoruz demedim. Once bir dinleyeyim dedim. Anlattı, dinledim. Bayan Ermeni imiş. Ruyada Kur’an oğrenilmesi istenmiş. (Hemen Musluman olman gerekiyor) dedim. (Musluman olmak icin nereye gitmek gerek) dedi. Ben de, (Hicbir yere gitmene gerek yok, hemen kelime-i şehadet soylemen kÂfidir) dedim. Ben soyledim o da aynısını tekrar etti, Musluman oldu. Eğer onu, Musluman olmadan once, muftuluk aramaya calışıp da Musluman olmasını geciktirseydim, vebali cok buyuktu. (Musluman olduktan sonra artık istediğin yere gidebilirsin) dedim. (Bana Muslumanlığı oğreten bir kitap tavsiye et) dedi. Ben de bir kitap gonderdim.]
29- Birine kÂfir diye hitap edilse, o da kabul eder mahiyette, bir harekette bulunması veya bir soz soylemesi, kufre sebep olur. KÂfire hurmet olsun diye efendim demek, hurmet gayesiyle papazın veya papanın elini opmek kufre sebep olur. Bir Muslumana kÂfir dense, soyleyen kÂfir olur.
30- Avrupa’daki şehirlere imrenip, (Hıristiyanlar Muslumanlardan hayırlıdır, iyidir) demek.
31- Bir kimse aksırsa, biri de (Allah sana rahmet etsin) dese, bir başkası da (Oyle deme, onun rahmete ihtiyacı yok) dese, son soyleyen kufre girer.
32- Âişe validemize iffetsiz demek. [İffetli olduğu Âyet-i kerimelerle sabittir.]
33- Hz. Ebu Bekir sahabeden değildi demek.
34- Eshab-ı kiramdan birine kÂfir demek. [Cunku Kur’an-ı kerimde hepsinin Cennetlik olduğu bildirilmiştir. Birine kÂfir denilince Kur’ana inanılmamış olur.]
35- (Mazlum olarak oldurulen kÂfir, Cennete girer) demek.
36- Kotulere alay gayesiyle, deyyusan-i kiram hazretleri demek.
37- Aradığı hadisi bulamayınca, hadis kitabını yere atmak veya (Bu Kur’anla amel etmiyorsunuz, ben de onu yere atıyorum) diyerek Mushafı yere fırlatmak.
38- Haram paradan sevap ummak. Mesela bir bayan fuhuş parası ile kurban kesse, bundan sevap umsa, kufre girer. Sevap ummadan yaparsa kufre girmez.
39- Allah’ı mekanlı bilmek, mesela Hıristiyanlar gibi Allah gokte oturuyor demek. Allah’ı kastedip, (Goklerden bir ses geldi), (Allah, gokten bize bakıyor) demek. Boyle soylemek Allahu teÂlÂya mekan isnat etmek olur. Dunya, gezegenler, Cennet ve Cehennem ezeli değildir, sonradan yaratılmıştır, mahluktur. Yer ve gokler yok iken de Allahu teÂl var idi. İslam Âlimleri, (Allah her zaman ve her yerde ebedi olarak hazır ve nazırdır) demenin caiz olduğunu bildirmişlerdir. Ancak, Allahu teÂl zamanlı ve mekanlı olmadığı icin bu soz, gorunuş uzere kalmaz, mecaz olur. Bu bakımdan (Allah, zamansız ve mekansızdır, hicbir yerde olmayarak hazır ve nazırdır) demek caiz olur.
Boyle olmazsa, Allahu teÂlÂyı zamanlı ve mekanlı bilmek olur ki bu ise kufurdur.
Miftah-ul Cenne kitabında (Bir kimse, "Allah’tan hali [boş] yer yok" dese veya "Allah gokte benim şahidim" dese, kÂfir olur. Cunku Allahu teÂlÂya mekan isnat etmiş olur. Halbuki Allahu teÂl mekandan beridir) buyuruluyor. (Kufr Bahsi)
40- (Namaz kılmam ama, kalbim temiz) demek. [Cunku burada namaza onem verilmiyor, namaza onem vermemek kufurdur. Namaz kılmayan hep haram işliyor demektir, haram işleyenin kalbi temiz olmaz.]
41- Bir Muslumanı kotulemek gayesiyle (Allahlık) demek.
42- (Anan baban esmer, sen nasıl sarışın oldun?) diyene, (Ben imalat hatasıyım) demek. Boyle soylemekle hÂşÃ‚ Yaratıcının yanlış iş yaptığı soylenmiş oluyor
43- O, cimrilerin Allah’ı demek.
44- İlahileri muzikle soylemek. Cunku ilahiler ibadettir, ibadete haram karıştırmak kufur olur.
45- (Ebu Cehil, şimdikilerden daha şerefli kÂfirdi) demek.
46- Ecelin hoyrat eli demek. [Cunku Ecel Allah’ın emri ile gelir, Allah’ın emrini veya Azrail aleyhisselamın vazifesini zulum gibi gostermek kufurdur.]
Bunların hepsi kufru gerektiren sozlerdir. Kufre sebep olan bir sozu, tehdit edilmeden soyleyenin imanı gider. Cunku her muslumanın bilmesi gereken şeyleri oğrenmesi farzdır. Bilmemesi ozur olmaz, buyuk gunahtır. Kufre girenin onceki ibadetleri yok olur. Tevbe edince, geri gelmez. Tevbe icin yalnız kelime-i şehadet soylemek yetmez. Kufre sebep olan şeyden de tevbe etmesi gerekir.
Bir sozle insan kufre duşebilir, kÂfir olabilir. Elfaz-ı kufur denilen sozlerden bazılarını yukarıda yazdık. İman ne kadar kıymetli ise, bir soz soyleyerek kÂfir olmak da o kadar kotudur. Cok dikkat etmek lazımdır.
__________________
Şirk ve kufrun ceşitleri (Dikkatle Okuyalım!)
Dini Bilgiler0 Mesaj
●18 Görüntüleme
- ReadBull.net
- Kültür & Yaşam & Danışman
- Eğitim Öğretim Genel Konular - Sorular
- Dini Bilgiler
- Şirk ve kufrun ceşitleri (Dikkatle Okuyalım!)