Facebook mobil girişlerin %69’u oluşturduğunu acıkladığında Google endişelendi. Bir arama motorunun beklenmedik buyuk değişimlere sebep olması gerekir ve bu durumda SEO uzmanları da dunyanın en iyi bilgi yayan, haber duyuran kişileri olmalılar. Bizim olduğumuz, Google’ın artıklarıyla oyalandığımız soyleniyordu. Hatta bazıları link inşasının işe yaramadığını cunku Google’ın yalnızca satın alınan reklamları gosterdiğini; bir diğer deyişle SEO’nun bittiğini ve bizim de Panda ve Penguen gibi soyumuzun tukenmek uzere olduğunu soylediler. Ancak yanıldılar ve neden yanıldıklarını da acıklayacağım. Dunya SEO endustrisinin 1,5 milyar dolar gibi hayli yuksek bir ederi var. Ama en buyuk savaş olan Google ve Facebook savaşı 2015 itibariyle 100 milyar dolar değerinde. Google Facebook’u maddi acıdan yeniyor. 2015’te yapılan bir acıklamaya gore tahminler Google’ın 80 milyar dolar gelirine karşılık Facebook’un 20 milyar dolar gelirini işaret ediyorlar. Ote yandan, Facebook buyume stratejilerini doğru platform uzerinde (video ve mobil) ve doğru yerlerde (gelişmekte olan ulkeler) kurarak savaşı kazanmakta. Bizim Facebook’taki rasgele taramalarımız Sergey Brin ve Larry Page’e uykusuz geceler yaşatıyor. Facebook gelirinin %69’unun mobilden kaynaklandığını raporladı ve Google’ın mobil gelirinin %30’un altında kaldığı tahmin ediliyor. Konu mobil olduğunda Google Facebook’la aynı seviyeye ulaşamıyor. Mobil hakkındaki verilerin bulanık olması resmen, Avrupa’nın şirketlerin gizlilik bildirimlerine karşı yasal kovuşturması olarak acıklanıyor. Daha az veri = daha az yasal bilgi. Ama benim fikrime gore gercek sebep Facebook’a reklam verenleri kaybetme korkusu. Google sunar Google, mobilde gelir kaynağı olan Google Plus’ı -hÂl yasal olmasa da- terk ettikten sonra, şirket cok aşina oldukları ve Facebook’u hem urun kalitesi hem reklam paylaşımı acısından mutlaka yenecek oldukları arama alanına yoneldi. Google, bir arama motoruyla değişimleri ileriye taşıyabilir ve gelirini yukseltebilir. Bu arama alanında, SEO uzmanları da dunyanın en iyi Google’ın bilgisini yayan ve haberlerini duyuran kişilerdir. Biz Google’ın yeniliklerini tanıtmaya ve kullanmaya susamış viral “geek”leriz ve bu sayede muşterilerinizi Google’ın algoritmalarına adapte ediyoruz. Google 26 Şubat 2015’te, Mart Cılgınlığı adındaki ABD Universitelerarası Basketbol Ligi’ne de ithafla, Mart ayının Mobil Cılgınlığı ayı olacağını duyurdu. Bu ayın amacı, insanları Nisan sonunda yapılması planlanan temel bir algoritma değişikliğine hazırlamaktı. 21 Nisan 2015’te Google mobil sonuc sıralamalarında kayda değer bir değişiklik yapacak. Bu değişiklik tum dunyayı ve dilleri kapsayacak. Eğer Nisan sonunda sitenizin ya da uygulamalarınızın mobil trafiğinde bir duşuş gorurseniz, demedi demeyin! Mobil kullanıma adapte edilmeyen web siteleri ve uygulamalar zarar gorecekler. Muhtemelen halihazırda Google’ın mobil dostu sayfasının arama sonuclarını biliyorsunuzdur. 21 Nisan sonrasında bunlar yeterli olmayacak. Mobil dostu ayarların farklı elementleri daha fazla yuk taşıyacak ve 21 Nisan icin yapılan hazırlık esnasında bu elementleri iyileştirmeniz gerekecek. Google tıklamadan onceki sıralamayı ve tıklamadan sonraki kullanıcı deneyimini ayırır. Tıklamadan onceki deneyimde onemli olan meta tag’leri, site map XML ve dahili (internal) bağlantıların korunmasıdır. Mobilde responsive değil de ayarlanmış bir site kullanmanız durumunda Google’a ne zaman “m.” versiyonunu ne zaman “www.” versiyonunu gostereceğinizi soylemeniz gerekir. Bircok durumda, Google sizin gostermek istemediğiniz sayfayı (orneğin mobil arama yaptığınızda “www.” sayfasını) gosterir. Bu yuzden uygun versiyona yonlendirmeler yaptığınızdan emin olun. Kayda değer en onemli değişiklik ise tıklama sonrası kullanıcı deneyimi ile ilgili olacak. Eğer şimdiye kadar Google’a, her otobusun farklı yone gittiği merkez otobus durakları gibi davrandıysak, bundan sonra Google’a aynı zamanda biletinizi yırtan ve “hizmet deneyiminizi geliştirmek” adına seyahat boyunca fotoğraflarınızı cekip sizinle ilgili kayıtlar tutan bir seyahat mufettişi gibi davranmanın tam zamanı. Android’in de yardımıyla Google, Google Chrome ve Google Analytics tıklama sonrası kullanıcı deneyimini teşvik ediyor. Tum zamanların kullanıcı deneyimi acısından en yuksek puanı mobil sitenize gelen organik trafiğin tamamını artıracak. Ama kucuk punto, butonların arasındaki mesafenin fazlasıyla kucuk olması, Flash kullanımı ve sabit tasarım gibi problemler kotu bir kullanıcı deneyimi şeklinde olcumlenecek ve bu da Google’dan mobil sitenize gelen organik trafiğin zarar gormesine sebep olacak. Ve en buyuk haber geliyor! Flash gunlerini hatırlayın ve SEO’nun nasıl da tasarımı bir kenara bırakıp iceriğin lehine karar alarak cok yetenekli tasarımcılara darbe vurduğunu ve web sitesi sahiplerini perişan ettiğini hatırlayın. Bunun sebebi Google’ın Flash’ı nasıl indekslemesi gerektiğini bilmemesi ya da indekslemek istememesiydi. Artık bu sorun yok! 21 Nisan 2015’te Google uygulama indekslemeyi piyasaya surecek. Flash doneminin aksine bloke edilen uygulama sahipleri uygulamalarında icerik yayınlayabilecek ve Google arama motorunda goruntulenebilecekler. Turizm sitelerindeki ucak bileti kampanyaları, fırsatlar ve dahili uygulama iceriği Google tarafından indekslenecek. Uygulamayı indirmiş olan kullanıcılar direkt olarak uygulama dahilindeki ilgili sayfaya giriş yapacak. Bu arada uygulamayı indirmemiş olanlar, uygulamayı indirmeleri icin reklamla uyarılacak. Google’ın para sayma makinalarını hayal edebiliyor musunuz? Google halihazırda buyuk firmalara bu cozumu uyguladı, yani bir an once işe koyulun! Apple iTunes uygulama geliştiricileri para kazanıyorlar, Android’den cok daha fazla! Eğer Google Android uygulamalarında daha fazla indirme ve kullanma sağlayabilirse, Android geliştiricileri cok mutlu olacaklar ve Apple’la aralarındaki ucurumu kapatacaklar. Bugunden itibaren Google Apple uygulamalarına uygulama indekslemeyi sunmayacak ama cok muhtemel şirketler arasında işbirliği gerekli olacak cunku bu her iki taraf icin de faydalı bir anlaşma. Peki para egoyu yenecek mi? Bu tamamen paranın ne kadar olduğuna bağlı! Ne yapılmalı? 1. Siteniz mobil dostu mu? a. Hayır ise sitenizi mobil dostu ya da responsive yapmalısınız. b. Evet ise ikinci adıma gecebilirsiniz. 2. Mobil dostu bir siteye sahipseniz Google Webmaster Araclarını kullanarak sitenizin skorunu kontrol edin. a. Hataları duzeltin b. Kullanıcının doğru sayfaya yonlendiğinden emin olun. Mobil kullanıcı “m.” sayfasına, masaustu kullanıcı “www.” sayfasına yonlendirilmeli. Konuk yazar Eli Adry, Emboodo’nun CEO’sudur. Northridge California Universitesi Yazılım Muhendisliği Mezunu olan Adry, 1999’dan beri SEO’nun tanıtımı ile ilgilenir ve SEO endustrisinin dunyadaki kurucularından biridir. İstanbul ve Los Angeles’ta ofisleri bulunan ve uluslararası bir şirket olan Emboodo, teknolojik goruşle sağlanmış sonucları temel alır ve esas olarak SEO ile ilgilenir. BilgiBankası.Com __________________