Sosyal Medya Danışmanlığı Sosyal medya danışmanlığı; sosyal medya yonetimi, icerik uretme ve geliştirme, hedef kitle etkileşimi sağlama, organik takipci arttırma, sosyal medya pazarlama fikirleri geliştirme ve sosyal medya reklam calışmalarını yonetme gibi geniş bir yelpazede hizmet vermektedir. Bu cercevede sosyal medya danışmanının yapması gereken bircok işlem basamağı bulunmaktadır. İnternet kullanımının yaygınlaşması, insanların sosyal medyaya oğlan bağlılığının artması gibi faktorler marka ve firmaların sosyal medya ağları uzerinde aktif olmalarını zorunlu kılmıştır. Cunku hedef kitleye daha kolay ulaşabilme, potansiyel muşteri kitlesini arttırma ve hedef kitle ile etkileşimli iletişimi sağlayabilmenin en kolay yolu sosyal medya platformları olmuştur. Sosyal medyanın bu guclu etkisi karşısında kayıtsız kalması mumkun olmayan marka ve firmalar, sosyal medya yonetimi konusunda bu alana hakim uzmanlardan ve profesyonellerden destek almaktadır. Sosyal medya platformlarına hakim, bu ağların temel prensiplerini bilen ve yaratıcı fikirlere sahip olan, boylelikle markayı on plana cıkartan sosyal medya danışmanları da firmalara bu alanda rehberlik etmektedir. Bu bağlamda akıllara “peki, sosyal medya danışmanı ne yapar?” sorusu gelmektedir. Şimdi genel cercevede sosyal medya danışmanının yapması gereken ve firma ve markaların sosyal medya danışmanı secerken akıllarında olması gereken calışma alanlarından bahsedelim. Sosyal Medya Hesaplarının Tespit Edilmesi Bir firma ya da markaya sosyal medya danışmanlığı yapacak olan kişinin oncelikli olarak hizmet vereceği firmaya ait sosyal medya hesaplarını tespit edip, analizlerini yapması gerekmektedir. Markanın hangi sosyal medya ağlarında var olduğunu ve hangi sosyal medya ağını daha aktif kullandığını analiz etmesi gerekmektedir. Yapacağı incelemeler doğrultusunda firmanın kullanmakta olduğu sosyal medya hesaplarının haricinde, varlığının bulunmadığı sosyal medya ağlarını tespit ederek buralarda markanın varlık gostermesi icin hesap oluşturulmalıdır. Hesap Profillerinin Duzenlenmesi Oluşturulan yeni sosyal medya hesaplarına ve mevcut sosyal medya hesaplarında eksiklik varsa, profil kısımlarına ilgili marka ya da firmanın web site adresinin eklenmesi gerekmektedir. Ayrıca genel olarak sosyal medya hesaplarının profil kısımları, kurumsal marka imajına uygun olacak şekilde duzenlenmelidir. Sosyal medya danışmanı, rehberlik edeceği firmanın sosyal medya hesaplarına profil fotoğrafı, kapak fotoğrafı, web site adresi, hakkımızda yazısı, slogan, iletişim bilgileri, adres, calışma saatleri ve benzeri kullanıcı icin gerekli olabilecek tum bilgileri eklemelidir. Firmanın Sosyal Medya Hesap Yonetiminin Analizi Bir sosyal medya danışmanının yapması gerektiği en onemli işlemlerden biri de markanın mevcut sosyal medya hesapları uzerinden yapmış olduğu icerik paylaşımlarının analiz edilip, değerlendirilmesidir. Ne sıklıkla paylaşım yapılıyor, yapılan paylaşımların iceriği nedir, yapılan paylaşımlarda icerik ve gorsellerin birbiri ile uyumu, yapılan paylaşımların kullanıcılar ile etkileşimi, paylaşımların ne kadarı reklam ve tanıtım icerikli ne kadarı kullanıcı bilgilendirmesine yonelik ve benzeri oldukca geniş bir cercevede değerlendirme yapılmalıdır. Yapılacak olan bu değerlendirmeler nezdinde markanın sosyal medya uzerindeki etkisinin anlaşılması ve yapılan calışmalardan hangilerinin doğru hangilerinin eksik olduğu tespit edilecektir. Urun ve Hizmet Analizi Sosyal medya ağları hem kullanıcıları bilgilendirme ve bilinclendirme hem de urun ve hizmet tanıtımları amacıyla kullanılmaktadır. İşte bu bağlamda sosyal medya danışmanının hizmet vereceği firmaya ait urun ve hizmetlerin neler olduğunu oğrenerek, analizini yapması gerekmektedir. Firmanın urun gamının ne olduğu, urunlerin icerikleri, urunlerin ne amacla kullanıldığı, ne işe yaradığı ve kimlere hitap ettiğinin araştırılıp, oğrenilmesi gerekmektedir. Bu bilgilerin tespit edilmesi sonrasında sosyal medya danışmanının firma icin ureteceği icerikleri hangi cercevede şekillendireceği ve kullanıcılara nasıl hitap etmesi gerektiği ya da firmadan ne gibi taleplerde bulunacağı durumları netleşecektir. Sektor Araştırması Gunumuzde internet dunyası bircok iş sektorune ev sahipliği yapmaktadır. Artık neredeyse insanlar tum ihtiyaclarını internetten karşılayabilecek duzeye gelmiştir. Bundan dolayı bir marka ya da firmaya sosyal medya danışmanlığı yapılacağı zaman ilgili markanın icinde bulunmuş olduğu iş sektorunun araştırılıp, analiz edilmesi gerekmektedir. Sektorun buyukluğu, hacmi, urun gamı, hitap ettiği kitle, hedefleri, Turkiye ve dunya pazarındaki durumu, sektor icerisindeki şirketler ve benzeri tum detayları ile araştırma ve inceleme calışmaları yapılmalıdır. Yapılacak olan bu araştırmalara gore ise sosyal medya planlamasında şekillendirme yapılmalıdır. Cunku calışılacak firmanın bulunduğu sektor bilinmeden, sektor mantığı anlaşılmadan ve icselleştirilmeden bir firma icin sosyal medya uzerinden icerik uretmek ve hedef kitleye seslenmek mumkun olmaz. Rakip Firma Analizi ve Kıyaslaması Sektor araştırmasının yapılmasından sonra sosyal medya danışmanlığı kapsamında yapılması gereken bir diğer onemli işlem basamağı da rakip firma analizi ve araştırmasıdır. Her marka ve firmanın sektor icerisinde kendisine rakip gorduğu bir başka firma vardır ya da rakip olma ihtimali olan firmalar. Bundan dolayı hizmet verilecek olan firmanın en yakın ve en uzak rakiplerinin kimler olduğu, rakiplerin sosyal medya ağlarındaki aktifliği, yaptıkları calışmalar, hedef kitle ile aralarındaki iletişim ve etkileşim, rakiplerin internetteki itibari, kullanıcılarda oluşturdukları izlenimler ve benzeri geniş bir yelpazede rakip analizi yapılmalıdır. Yapılacak olan rakip analizleri sonrasında rakiplerin artıları ve eksileri belirlenmelidir. Belirlenen bu faktorler sonrasında rakiplerin artılarının ustune nasıl cıkılacağı, eksilerinden nasıl faydalanılacağı konuları uzerinde calışmalar yapılarak, rakip odaklı calışma stratejileri oluşturulmalıdır. Hangi Sosyal Medya Ağının Etkili Kanal Olacağının Tespiti Bazen bircok firma ve marka tarafından atlanan veya dikkat edilmeyen bir durumdur, sosyal medya ağlarının statusu. Peki, bu faktor neden onemlidir? Gunumuzde bircok farklı sosyal medya platformu bulunmaktadır ve coğu sosyal medya kullanıcısı birden cok sosyal medya ağında varlık gostermektedir. Ancak bu kullanıcılar her sosyal medya ağında aynı oranda aktifliğe sahip değildir. Buna ek olarak firma ve markaların urun, hizmet anlayışı doğrultusunda hedeflediği kitlede birbirinden farklılık gostermektedir. Bundan dolayı hizmet verilecek markanın urun ve hizmet anlayışına uygun, hitap edeceği hedef kitlenin profilinin ne olduğu cok iyi tespit edilmelidir. “Erkekler mi, kadınlar mı? Cocuklar mı, gencler mi, orta yaş mı, yaşlılar mı? Evliler mi, bekarlar mı? ve benzeri…” Bu sınıflandırma ceşitlerinin oldukca fazla sayıda coğaltılabilmesi mumkundur. Burada bilinmesi ve tahmin edilmesi gereken durum ise bizim markamıza hangi profilin uyduğudur ve bu profile uygun olan kişilerin hangi sosyal medya platformu uzerinde daha fazla sayıda ve daha aktif bir şekilde yer aldığıdır. Bu demek değil ki sadece firmanızı tek bir sosyal medya ağında on plana cıkarın. Tum sosyal medya platformlarında elbette kurumsal sayfanız olsun. Ancak sosyal medyaya yapılacak olan reklam yatırımlarını ve icerik calışmalarını kullanıcı ve hedef kitlenize gore belirlemeniz gerekmektedir. Bunu doğru şekilde yaptığınızda doğru harcamalar, doğru emekler ile hedeflerinize daha kolay ulaşacaksınız. Sosyal Medya İcerik Planlaması Sosyal medya danışmalığı hizmetinin en onemli safhalarından biri de şuphesiz icerik planlamasıdır. Sosyal medya icerik planlaması oldukca dikkat edilmesi gereken, yaratıcı olmayı mecbur kılan ve hedef kitlenin etkileşime gecmesini sağlayacak kalitede olan iceriklerin uretilmesini gerektiren bir işlemdir. Sosyal medya icerik planlaması yaparken temel mana da sosyal medya danışmanının; sosyal medya reklamları, satış ve pazarlama, bilgilendirici icerik olarak uc ayrı yelpazede icerik planı oluşturması gerekmektedir. Cunku sosyal medya uzerinde verilecek reklam ile bilgilendirme amaclı yapılacak olan paylaşımın aynı cumle ya da gorsele sahip olması beklenebilecek bir durum değildir. Reklam iceriklerinde satın alamaya teşvik edici, kullanıcıyı tetikleyici ve pazarlama mantığına uygun icerikler uretilmelidir. Bilgilendirme amaclı paylaşılacak iceriklerde ise iceriğin oldukca reklamdan arındırılmış, tamamen kullanıcıya fayda sağlamayı guden bir yapıda olması gerekmektedir. Sosyal medya iceriklerinde olmazsa olmaz ve ekstra dikkat edilmesi gereken bir diğer faktor ise iceriklerin kullanıcıları etkileşime gecirebilecek kalitede olmasıdır. Cunku hazırlanan icerikleri kullanıcılar tarafından benimsenmez ve herhangi bir etkileşim (beğenme, paylaşma, yorum yapma vb.) soz konusu olmazsa, icerik planlamasında bir strateji hatası olduğu anlaşılmalıdır. Sosyal medya danışmanının sosyal medya icerik planlamasında dikkat edeceği bir başka durum ise icerik paylaşım sıklığı ve zamanlamasıdır. Sosyal medya kanalları uzerinden her gun icerik paylaşımı yapılmalıdır. Ancak bu icerik paylaşımları gun icerisinde 2 maksimum 3 adet olacak şekilde ayarlanmalıdır. Ancak makul olanı 2 icerik paylaşılmasıdır. Zamanlama olarak ise belirlenebilecek bir kalıp zaman dilimi yoktur. Burada belirleyici faktor ilgili firmanın, hedeflediği kitlenin en cok hangi saatlerde sosyal medyada olduğuna bağlıdır. Bundan dolayı icerik paylaşımlarında hedef kitlenin ilgili sosyal medya kanalında bulunduğu saat dilimlerinin olcumlenerek, belirlenmesi gerekmektedir. Sosyal Medya Reklamlarının Oluşturulması ve Optimize Edilmesi Sosyal medya reklamları, dijital reklamcılık sektoru icerisinde oldukca onemli bir etkiye sahiptir. Firma ve markaların hedef kitleye tabir yerindeyse hazır hedef kitleye en kolay şekilde ulaşma yollarından biridir. Facebook, Twitter, İnstagram, SnapChat, Swarm, LinkedIn ve benzeri bircok sosyal medya ağı uzerinden bircok farklı reklam modeli ile reklam yayınlanması mumkundur. Burada onemli olan konu hangi sosyal medya ağı uzerinden ve hangi amac ile reklam verileceğinin belirlenmesidir. Sayfa takipcisini arttırma, gonderi one cıkarma, uygulama yukletme, siteye trafik sağlama, urun veya hizmet satışını arttırma ve benzeri şekilde ceşitli reklam modelleri bulunmaktadır. Eğer amacınız firma sayfanızın takipci sayısını arttırmak ise buna yonelik bir reklam iceriği oluşturup, bu model uzerinden reklam vermelisiniz. Eğer amacınız satışları arttırmak ise urun satışına ya da hizmet satışına yonelik reklam iceriği oluşturarak, ilgili reklam modelinin gerekliliklerine uygun hareket etmelisiniz. Sosyal medya reklamlarının iceriklerinin ve reklam postlarının hazırlanması kadar onemli olan bir diğer durum ise reklamların optimize edilmesidir. Sosyal medya reklamlarında harcanacak olan maliyetin minimum duzeye indirgenmesi, doğru hedef kitleye ulaşılabilmesi ve hedeflenen başarının elde edilebilmesi icin reklam optimizasyonu cok onemlidir. Reklam ayarlamalarında yapılacak olan yaş, cinsiyet, coğrafi konum, meslek, ilgi alanı ve benzeri optimizasyonlar sayesinde hem reklam maliyetlerini duşurecek hem de doğru hedef kitleye ulaşılacaktır. Aylık Olarak Sosyal Medya Calışmalarının Analizi ve Yorumlanması Coğu zaman atlanan ya da yapılması onemsenmeyen ancak en buyuk yanlışlardan biri olan konu ise yapılan calışmaların duzenli olarak takip edilmesi, analizinin cıkarılması ve raporlanması aşamasıdır. Her sosyal medya danışmanının hizmet verdiği firma ya da markaya her ay duzenli olarak raporlamalar sunması gerekmektedir. Hatta sosyal medya danışmanı tarafından bu sunulmadan firma veya marka tarafından talep edilmelidir. Cunku sosyal medya uzerinde reklam, satış ve pazarlama veya bilgilendirme amaclı yapılan icerik paylaşımlarından hangisinin fayda sağladığı, hangisinin beklentileri karşıladığı ya da yapılan calışmalarının eksik yonlerinin anlaşılması ancak yapılan calışmaların analiz edilmesiyle mumkun olmaktadır. Bundan dolayı her ay sonunda yeni aya başlamadan once yapılan calışmalar analiz edilmeli, eksiler ve artılar şeklinde ayrıştırılmalı ve bir sonra ki ayın planlaması buna gore şekillendirilmelidir. Kaynak: https://www.stratejikseo.com/sosyal-medya-danismani-ne-yapar/ __________________