Google Analytics Kullanım Rehberi & Kitleye Genel Bakış Dijital pazarlama calışmalarının başlangıcı ve devam eden surec icerisinde en onemli aşama yapılan calışmaların analizi ve olcumlenmesidir. Stratejik SEO olarak SEO başta olmak uzere ayrıntılı bilgi vermeye calıştığımız konulara “Google Analytics Kullanım Rehberi” yazı dizisiyle bir yenisini daha ekliyoruz. Google Analytics, SEO, Adwords reklamları, Sosyal Medya Reklamları, dijital medya satın alma gibi dijital pazarlamanın her mecrasında surekli takip edip, performansı olcumlemeniz veya sorunları tespit etmeniz icin kullanmanız gerekecek bir aractır. Yavaş yavaş detaylandırmaya başlayalım: Google Analytics Nedir? Google Analytics, web geliştiricilerin hizmetine sunulan ucretsiz bir Google aracıdır. Dijital pazarlama calışmalarında verimliliğin olcumlenmesi icin Analytics gibi yardımcı araclar geliştirilmiştir ancak bu araclar hem ucretlidir hem de verimlilik oranı duşuktur. Google’ın bunyesinde yer alan muhendisler tarafından geliştirilmiş ve geliştirilmeye devam eden Google Analytics, cok fonksiyonlu bir yapıya sahiptir. Analiz ve raporlama ile ilgili neredeyse tum ihtiyaclarımızı karşılamaktadır. İleri duzeyde analiz bilgisine sahip olun veya yeni başlayın fark etmeksizin herkesin anlayabileceği kolay bir yapıya sahiptir. Analytics hesabınızı Search Console, Google Adsense ve Google Adwords gibi diğer Google aracları ile bağlayarak verimlilik oranlarını daha yakından takip edebilirsiniz. Google Analytics Nasıl Kurulur? İlk olarak Google hesabınız yoksa buradan kendinize bir gmail hesabı oluşturmalısınız. Gmail hesabınızla buraya oturum ac dedikten sonra karşınıza gelen Yonetici> Hesap > Yeni Hesap oluştur sekmesinde ki bilgileri doldurduktan sonra ‘izleme kodunu alın’ butonuna tıklayın. Mobil uygulamanıza izleme kodu almak isterseniz ‘Mobil Uygulama’ sekmesinde yer alan bilgileri doldurduktan sonra izleme kodunu almalısınız. Bilgileri doldurduktan sonra karşınıza gelen ‘Google Analytics İzleme Kodununun’ sitedeki tum sayfalarda yer alması gerekecek. Bunun icin her sayfada bulunan Header ya da Footer dosyasına eklemeniz yeterli olacaktır. WordPress sitesi gibi hazır bir yapıya sahipseniz panel bolumunde yer alan Gorunum> Duzenleyici sekmesinden de ekleme yapabilirsiniz. Google Analytics’in Calışma Mantığı Nedir? Web sitenize eklemiş olduğunuz izleme kodu sayesinde ziyaretcilerin sitenize hangi yollar (Organik, Direkt gibi) ile geldiğini, hangi sayfada ne kadar sure kaldığı gibi kullanıcı analizi yapabileceğiniz bircok veriye ulaşmanızı sağlayacaktır. Eklemiş olduğumuz bir kodu olduğu icin tarayıcı ve kullanıcı işlemlerini detaylı olarak gorebilmemize imkan sağlar. Google Analytics’de Kullanılan Terimler ve Anlamları Kullanıcı: Sitenizi ziyaret eden kişilerdir. Birden fazla giriş yapan kişiler oturum olarak adlandırılacaktır. Oturum: Sitenize birden fazla giriş yapan kişilerdir. Bir ziyaretciniz sitenize 3 defa giriş yaptıysa bu 1 kullanıcı 3 oturum olarak adlandırılacaktır. Sayfa Goruntuleme Sayısı: Kullanıcı veya oturum olarak ayrılmadan ziyaretcilerin toplam kac sayfayı goruntulediğinin sayısıdır. Sayfa / Oturum Oranı: Sayfa sayısının oturum sayısına bolunmesi ile elde edilir. Ortalama kullanıcının kac sayfa gezindiğini gostermektedir. Ortalama Oturum Suresi: Ziyaretcilerin hemen cıkma oranına gore hesaplanır. Site icerisinde farklı sayfa ziyaretlerinde gecirdiği sure hesaplanarak elde edilir. Hemen Cıkma Oranı: Ziyaretcilerin sitenizde farklı sayfaları goruntuleme oranıdır. Anasayfayı ziyaret edip cıkıyorsa hemen cıkma oranı %100 dur. Trafik Kanalları : Site ziyaretci trafiğinin organik, referral, direct, sosyal gibi filtreleyerek hangi kanal uzerinden geldiğini anlamanıza yardımcı olur. Treemap: Site trafiğinizi organik, referans, reklam, sosyal medya tıklaması olarak gruplara ayırır. Kohort Analizi : Ziyaretcilerinizin site ici etkileşimlerini ve ziyaretci geri donuşlerini daha detaylı incelemenizi sağlar. Google Analytic’den Elde Edilen Verilerin Raporlanması Google Analytics, kullanıcı deneyiminizi arttıracak verilerin analizini yapmak icin onemli bir kaynaktır. Analytics aracının en onemli ozelliği gelişmiş bir raporlama sistemine sahip olmasıdır. Kitleye Genel Bakış Raporlar>Kitle>Genel Bakış alanından ulaşabileceğiniz bu sayfada sitenizi ziyaret eden kullanıcıları saat, gun, ay, yıl olarak filtreleyerek goruntuleyebilirsiniz. Sade ve basit bir raporlama sistemi ile ziyaretcilerinizi daha yakından takip edebilirsiniz. ‘Kitle’ sekmesinde yer alan diğer raporlar ile coğrafi, demografi, davranış gibi detaylı kullanıcı bilgilerinin yer aldığı raporlara da ulaşabilirsiniz. Kitleye genel bakış sekmesinde yer alan alt başlıkları inceleyecek olursak; Etkin Kullanıcılar Belirli gunler icerisinde duzenli olarak sitenizde oturum başlatan kullanıcıların goruntulemesini sağlayabilirsiniz. Tarih aralığını sectikten sonra metrik değerleri olan 1 Gun, 7 Gun, 14 Gun ve 30 Gun şeklinde verileri goruntuleyebilirsiniz. Secmiş olduğunuz tarih aralığı 15 Nisan – 15 Mayıs Arasında ve metrik değerinizi 1 Gun boyunca etkin kullanıcılar olarak secerseniz size sadece 15 Mayısta etkin olan kullanıcıları listeleyecektir. Yaşam Boyu Değer Beta Sitenizi ziyaret eden kullanıcılar site organik, referral, sosyal gibi farklı kaynaklar aracılığıyla gelmektedir. Yaşam boyu değer sekmesinden farklı yollarla gelen kullanıcıların sizin icin ne kadar değerli olduğunu olcumleyebilirsiniz. Şoyle ki organik yontem ile sosyal medyadan gelen kullanıcıların yaşam değerlerini karşılaştırarak karlılık oranlarınızı belirleyebilirsiniz. Yaşam boyu değer sekmesi şu an beta surumu ile yayın yapmakta ve geliştirilmektedir. Kohort Analizi Beta Kohort raporları ile site ziyaretcilerinizi istediğiniz formatta gruplandırabilirsiniz. Orneğin bugun bir Google Reklamı yayımlayacaksınız ve Kohort raporları ile bu reklam uzerinden gelen ziyaretcileri yaş, cinsiye, coğrafi gibi filtreleyerek diğer kullancılar ile karşılaştırmasını yapabilirsiniz. Kohort Analiz raporlarını sadece Universal Analytics kullanan mulkler yararlanırken Kohort Analizlerinin şu anda beta surumunde olduğunu belirtmek isteriz. Kullanıcı Gezgini Kullanıcı davranışlarını tekil olarak incelemeniz ve sadece bir kullanıcının sitenizde nasıl bir gezinme yaptığını gormek isteyebilirsiniz. Kullanıcı gezgini ozelliği ile Client ID ya da User ID olarak ilişkilendiren bir kullanıcının site etkileşimi sırasında oturum sayısını, ortalama oturum suresini, hemen cıkma oranı gibi bir cok veriyi inceleyebilirsiniz. Demografi – İlgi Alanları Site ziyaretcilerinizin cinsiyetini ve yaş ortalamalarını oğrenerek iceriklerinizi, reklam calışmalarınızı ve daha bir cok işlemlerinizi yurutebilirsiniz. Hedef kullanıcı kitlenizi belirleyerek bir sonraki adımınızı onceden yonetebilirsiniz. Coğrafi Google Analytics ile sitenizi ziyaret eden kullanıcıların IP adresinden bulunduğu konumu tespit ederek sizlere sunmaktadır. Coğrafi sekmesinden site ziyaretci akışınızı dil ve yer olarak ayrı ayrı filtreleyebilir hangi bolgelerden kullanıcılara hitap ettiğinizi anlayarak sitenizi bu doğrultuda geliştirebilirsiniz. Davranış Kitle>Davranış sekmesinde yer alan yeniler – geri gelenler, sıklık – yenilik ve etkileşim ozellikleri ile sitenize gelen yeni ziyaretcileri tespit edebilir. Daha onceki ziyaretcilerin geri donuşumlerini inceleyebilirsiniz. Ziyaretci akışını duzenli olarak kontrol ederek site iceriklerinizi, gorsellerinizi kullanıcı odaklı duzenleyebilirsiniz. Teknoloji Kullanıcıların sitenize hangi tarayıcı ve internet ağı uzerinden geldiğini tespit edebilirsiniz. Hangi tarayıcının yaygın olduğunu tespit ederek arama motoru tahmini de yapabilir ve SEO calışmalarınızda referans alabilirsiniz. Mobil Mobil araclar uzerinden gelen ziyaretci kitlenizin analizini yaparak sitenizde gerekli tasarım ve yazılım duzenlemelerini gercekleştirebilirsiniz. Kitle>Mobil>Genel bakış sekmesinden kullanıcılarınızın mobil mi yoksa masaustu mu hangi platformdan geldiğini gorebilir isterseniz giriş yapılan cihazları da gorebilirsiniz. Ozel Ziyaretci akışını kontrol etmenizi sağlayan raporları Kitle>Ozel> Ozelleştirilebilen Değişkenler bolumunden ozel boyutlar ve metrikler oluşturarak ozelleştirebilirsiniz. Ozelleştirilebilen Değişkenler bolumunden oluşturabileceğiniz oturum suresi, ortalama oturum suresi, yeni kullanıcılar, hemen cıkma oranı gibi metrikler sayesinde kullanıcı odaklı raporlar hazırlayabilirsiniz. Karşılaştırma Sektorunuz ile alakalı diğer mulk sahiplerinin verileri ile karşılaştırma yapabilirsiniz. Sektor, Şehir ve Gunluk oturum sayısına gore karşılaştırma yapabilirsiniz. Aynı zamanda cıkan sonucları davranış ve edinme başlıkları altında yer alan veriler ile filtreleme yaparak daha detaylı sonuclar elde edebilirsiniz. Kullanıcı Akışı Tum kullanıcıların ziyaretci akışını goruntuleyebileceğiniz Kitle> Kullanıcı Akışı bolumunden arama trafiği, mobil trafik, yeni kullanıcılar, site araması yapanlar gibi segmentler ekleyerek kullanıcı odaklı calışmalar yurutebilirsiniz. Ozelleştirilmiş Gosterge Tablosu Site ziyaretci faaliyetlerinin daha sade bir şekilde ve detaylı olarak incelemeniz icin raporlama sisteminin hazırlanacağı bolumdur. Sol kısımda yer alan Ozelleştirme> Gosterge Tabloları>Oluştur ile raporlar oluşturabilirsiniz. Burada dikkat etmeniz gereken 2 şey var. İlk olarak e-ticaret sitesinde işlem yapacaksınız oncelikle adwords hesabını bağlamanız gerekecek. İkinci olarak sitenizi ziyaret eden kullanıcıların nelere gore gosterileceğini belirlemeniz gerekecek. Bunun icin Analytics’in Gosterge Tablolarında yer alan ‘Segment Ekle’ seceneğine tıkladıktan sonra karşınıza gelen Tum Kullanıcılar, Tablet ve Masaustu Trafiği, Mobil Trafik, Site Araması Yapanlar, Arama Trafiği, Hemen Cıkılan Oturumlar, Arama Trafiği gibi 20’den fazla seceneği kullanarak rapor hazırlayabilirsiniz. İsterseniz ‘Yeni Segment ’ seceneğinden kendiniz yeni bir segment oluşturabilirsiniz. Google Analytics Gercek Zamanlı Raporlama Anlık olarak sitenizi ziyaret eden kişileri gorebilirsiniz. Raporlar kısmının altında yer alan Gercek zamanlı sekmesinden o anda sitenizde kac kişi aktif, hangi sayfalar ziyaret ediliyor takip edebilirsiniz. Kendinize ekstra bir rapor oluşturmadan sol menuden hangi kaynaktan, hangi ulkeden geldiği gibi verileri analiz raporları ile gorebilirsiniz. Site icerik Raporu Google Analytics, SEO calışmalarınızı kolaylaştıracak detaylı raporları sizlere en iyi şekilde sunmaktadır. Davranış > Site iceriği bolumunde yer alan Tum Sayfalar, Ayrıntılı İcerik İncelemesi, Acılış Sayfaları, Cıkış Sayfaları sekmelerinden icerikleriniz ile ilgili detaylı raporlara ulaşabilirsiniz. Duşuş gorduğunuz sayfalarda değişiklikler yaparak ziyaretcilerin sayfalarda gezinme oranını arttırabilirsiniz. Orneğin bir yazınınız sonuna diğer yazıya yonlendirici bir link ekleyerek siteden ayrılmak yerine diğer sayfaları goruntulemesini sağlayabilirsiniz. Google Analytics Yonetici Ayarları[/B] Cok yonlu calışma aracı olan Google Analytics sitenizin trafiğini gruplandırarak veya engelleyerek analiz yapabilmenize olanak sağlar. Yonlendirme Haric Tutma Listesi Siteniz ile ilgili daha doğru bilgileri edinebilmeniz icin kullanmanız gereken bir ozelliktir. ‘Spam’ olarak tabir edilen sitelerden almış olduğunuz trafiğin sizin icin bir onemi yoktur. Bu ozellik sayesinde bu tarz siteleri engelleyebilirsiniz. Siteniz aşırı spam site trafiğine takıldıysa IP uzerinden engelleme yapmanızı oneririz. Boylelikle hedef kitlenize uygun olan reklam optimizasyonlarını gercekleştirmiş olacaksınız. Arama Terimi Haric Tutma Listesi Demografi haritanızı daha verimli hale getirmek ve hedef kitlenize uygun reklam yapabilmek icin Google Analytics Arama Terimi Haric Tutma Listesi ozelliğinden yararlanmalısınız. Sitenizde yer alan blog yazısı veya ticari değeri olamayan bağlantılar uzerinden ziyaretcileri kelime filtrelemesi yaparak engelleyebilirsiniz. Adwords Hesabı Google Analytics’e Nasıl Bağlanır? Google Adwords hesabınız ile yaptığınız reklamlardan gelen ziyaretci trafiğini takip ederek reklamlarınızdan aldığınız verimi arttırabilirsiniz. Aynı gmail uzerinden actığınız Google Adwords ve Google Analytics hesaplarını bağlamak icin Analytics>Yonetici>Mulk Ayarları>Urun Bağlantısı altında yer alan Adwords Bağlantısı bolumunden Aktif olarak kullandığınız ID numarasını seciniz ve devam edin. Bağlantı grubu adı bolumune herhangi bir kelime yazabilirsiniz. Google Adwords bağlama işleminiz tamamlanmıştır. Boylelikle reklamlarınızdan daha fazla verim alacaksınız. Adsense Hesabı Google Analytics’e Nasıl Bağlanır? Google Adsense reklamlarından elde ettiğiniz kazancı arttırmak istiyorsanız Google Analytics ile bu mumkun. Google Adsense hesabını Analytics hesabına bağlamak icin Analytics>Yonetici>Mulk Ayarları>Urun Bağlantısı bolumunde yer alan Adsense Bağlantısını secmelisiniz. Boylelikle hangi sayfanızdaki reklama ne kadar tıklanıyor? Kazanc durumu nedir? Gibi bircok veriye ulaşabilirsiniz. Google Analytics’in sunmuş olduğu verilerin bir kısmını sizlerle paylaştık. Bu verileri doğru stratejiler belirleyerek kazanca donuşturebilirsiniz. Siteniz ile elde etmek istediğiniz tum verileri Google Analytics’de bulabilirsiniz. Uygulamalarınız sırasında yaşadığınız sorunları yorum kısmında bizimle paylaşarak bize sorabilirsiniz. Takipte kalın 🙂 Kaynak: https://www.stratejikseo.com/google-analytics-kullanim-rehberi-kitleye-genel-bakis/ __________________