recm cezasının uygulanabilmesi icin gerekli şartlar



bismillahirrahmanirrahim..

kaynak ebubekir sifil modern islam duşuncesinin tenkidi cilt 1 sahife 191-193

not: bu maddeler mezheplerin ihtilaf noktaları dikkate alınmadan ve mesele coğunluğu teşkil eden muctehid imamların konuya bakış acısı yansıtılacak şekilde ele alınmışdır..

evli kimselerinin zina etdiğinin ve dolayısıyla recm cezasına carptırılmaları gerektiğinin taayyun etmeside oldukca ayrıntılı ve sıkı şartların tahakkukuna bağlanmıştır.

aşağıda bir kimsenin zina sucundan dolayı recm cezasına carptırılabilmesi icin hangi şartların tahakkuk etmesi gerektiği maddeler bildirilmişdir.

1- zina fiilini işleyen kişinin muhsan olması gerekir.

* muhsan olması demek kişinin sahih bir akid ile evlendikten sonra eşi ile bir kere dahi olsa cinsel ilişkede bulunmuş olması demektir.

sadece evli olmak demek recm cezasının tatbiki icin yeterli değildir.kişinin eşi ile fiilen cinsel ilişkide bulunmuş olmasıda gerekir.yani henuz eşi ile zifafa girmemiş cinsel ilişkide bulunmamış vede başka bir kadın ile zina etmesi ile kişiye recm cezası uygulanmaz.

keza delilik ve de ergenlik cağına gelmemiş biri ile yapılan evlilik de cinsel birleşme olsa dahi recm icin yeterli bir sebep teşkil etmez.

kişinin evlendiği eşininde hur ve de aklı başında olması gerekir.

2-zina fiilini işleyen kişi aklı başında ve iradesine hakim bir kimse olmalıdır.herhangi bir zorlama ve ya baskı sonucu zina etmiş kimseye ve ya akli dengesi yerinde olmayan zaniye recm cezası uygulanmaz.

3-sanık ergenlik cağında olmalıdır..

4-sanık hur olmalıdır .kolelere recm cezası uygulanmaz.

5-zina fiili hic bir şupheye ve kapalılığa mahal olmaksızın tam anlamı ile ispatlanmış olmalıdır.en az 4 şahit zina fiilinin işlendiğini bizzat gorduklerine dair şahitlik yapmalıdır.

6-şahitler islam hukukunun ilgili hukumlerine gore guvenilir olmalıdır.daha once yalancı şahitlik yapmamış iffetli doğru sozlu olmalı sanığa karşı kişisel bir kin ve duşmanlıkları bulunmamalıdır.bunun yanı sıra şahitlerin hur erkek baliğ aklı başında ve de musluman olmaları gerekmetedir.

7-şahitler erkek ile kadını tam bir birleşme halinde gormuş olmalıdır.erkeğin cinsel uzvunun kadının cinsel organına milin surmedanlığa ,kovanın kuyuya girip cıktığı gibi girip cıktığını gorduklerini acıkca soyleyebilmelidirler.

aksi halde mesela her ikisini cıplak bir halde bir yatakda yatmış olarak gormeleri zina fiilin subutu icin yeterli değildir.

8- şahitler sucun yer ve zaman ile sucu işleyenlerin kimliği uzerinde goruş birliği icinde bulunmaları gerekmektedir.bu noktada şahitlerin ifadeleri arasındaki herhangi bir farklılık şahitliklerini gecersiz hale getirecek ve de recm cezası uygulanamayacaktır.

9-aynı şekilde şahitlerin cezanın infazına kadar şahitliklerini değiştimemiş olmaları ve sanığı yukarıda zikretdiğimiz tarzda zina ederken gorduklerini soylemekten sarfı nazar etmemiş olmaları gerekir.

şahitlerden mesela birisinin infazdan once ifadesini değiştirmesi ve zina fiilinin yukarıda zikretdiğimiz tarzda gormediğini soylemesi halinde diğer şahitlere haddi kazf uygulanır.

10-şahitlerin tumu sozkonusu şahitliği aynı celsede yapmış olmalıdır.

11-recm cezasının uygulanmasını gerektiren bir diğer husus da bizzat zina eden kimsenin sucunu itiraf etmesidir.boyle bir kişinin itiraf esnasında herhangi bir baskı altında bulunmaması gerekir.tamamen kendi iradesi ile bu sucu işlediğini kabul etmesi ve de bu esnada aklının başında olduğunu itiraf etmesi gerekir.

eğer kişi sonradan sozunu geri alıp zina etmediğini soylerse kendisine recm uygulanmaz.

itirafda zina edildiğinin acıkca zikredilmiş olması gerekir.aksi halde bir kimsenin ben sucluyum beni cezalandır ve ya bana hadd cezası uygula demesi ile ceza uygulanmaz.hatda islam hukuku bu durumda kişinin hangi işlediğinin araştırılmasına dahi izin vermez.soz konusu kişiye hangi sucu işledi ise tevbe telkin edilerek bi daha yapmaması hususunda nasihat edilir.

12-bir kimsenin zina etdiğini rastgele orda burda değil bizzat mahkeme huzurunda soylemesi ve de itiraf etmesi gerekir.zira bir kimsenin herhangi bir yerde zina etdiğine soylemesi uzerine yapılan şahitlik gecerli olmaz ve de ceza uygulanmaz.

13-hakimin zina etdiğini soyleyen kimseye zina etmeyip karşı cinsi sadece optuğunu ve ya onunla cinsel ilişki dışında bir yakınlık kurduğu ,aklı başında olmadığı ya da ne soylediğini bilmeyecek derecede sarhoş olduğu şeklinde yonlendirici telkinlerde bulunması ve cezanın infazında isteksizlik gostermesi uygun olur.

14-kişi recm edilirken zina ikrar ve itirafından cayarsa ceza uygulaması durdurulur..ve sanık serbest bırakılır.

15-kişinin zina etdiği kadını mekanın karanlık olması v.b gibi herhabgi sebeble kendi eşi zannetmesi gibi bir durum olmamalıdır.
__________________