Sosyal psikologların favori araştırma konularından biri olan tutum değişimi (attitude change) (1980'lerde yılda ortalama 1000 yayın), bireyin belirli bir tutum objesine ilişkin tutumunun yonunun (lehte-aleyhte) veya şiddetinin (cok-az) değişmesidir.
Sosyal psikolojide tutum değişimini konu alan ceşitli teorik yaklaşımlar bulunmaktadır. Bunlardan bir kısmı 'Bilişsel Tutarlılık Yaklaşımları' olarak adlandırılmakta ve Heider'ın Denge Teorisi (Balance Theory), Osgood ve Tannenbaum'un (1955) 'Uygunluk Teorisi' (Congruity Theory) ile Festinger'in Bilişsel Celişki Teorisi bu cercevede yer almaktadır. Diğer bir kısmı 'Yale Yaklaşımı' veya 'Mesaj Oğrenme Yaklaşımı' olarak adlandırılmaktadır. Hovland ve arkadaşlarının geliştirdiği Yale Universitesi İletişim Programı kapsamında yapılan ve ceşitli iletişim tiplerinin tutumlar uzerindeki etkilerini test eden araştırmalar bu cercevede yer almaktadır.
Bir diğer yaklaşım, 'Bilişsel Tepki Yaklaşımı' (mesajın ikna gucunun, alıcı bireyin enformasyonu aldıkca kendiliğinden geliştirdiği biliş ya da duşuncelere bağlı olması) olarak anılmakta ve ikna konusundaki bazı paradigmalar (dikkat dağılmasının iknaya etkisi ve iknaya direnc paradigmaları) bu cercevede yer almaktadır.
Dorduncu bir yaklaşım Petty ve Cacioppo'unun (1986) 'bilişsel uretimin gerceklik duzeyi'ni temel alan yaklaşımlarıdır ve tutum oluşumu ve değişiminin bazı durumlarda, anlamlı enformasyonlar uzerinde duşunmenin sonucu iken, diğer bazı durumlarda basit bir cıkarsamanın, bir şartlanmanın ya da mesajla ilişkili olumlu veya olumsuz dış belirtilerin sonucu olabileceğini ongormektedir.
__________________
Felsefe / Psikoloji / Sosyoloji Tutum Değişimi
Üniversite Ders Notları0 Mesaj
●38 Görüntüleme
- ReadBull.net
- Kültür & Yaşam & Danışman
- Eğitim Öğretim Genel Konular - Sorular
- Üniversiteler
- Üniversite Ders Notları
- Felsefe / Psikoloji / Sosyoloji Tutum Değişimi