
Nuri Demirağ, Turkiye’nin demiryolu ağına bin iki yuz elli kilometre ekleyen demiryolu muteahhitidir. Aynı zamanda Ataturk’un emriyle ucak fabrikası kuran bir girişimci işadamıdır. Aynı zamanda ulkemize milli ve yerli sermayeyi kazandırmıştır. Ucak fabrikasını kurduğu gibi urettiği ucakları ucuracak pilotları da kurduğu okulda yetiştirmiştir.
Cumhuriyetin ilk yıllarında da donemin en kıymetli ucaklarını ureterek Turk milletinin neler yapabileceğini de gostermiş aynı zamanda uluslararası A sınıfı belge almış. Nuri Demirağ 65 adet cift motorlu ucağı Turk Hava Kurumu’na teslim eder ve yurtdışından da siparişler alır. Demirağ bu başarıyı Ataturk’un sağlığında ve Ataturk’un desteğiyle gercekleştirir, ancak Ataturk’un olumunden sonra işler değişir. Pilotaj hatası yuzunden bir ucağın duşmesi bahane edilerek ucakların uretilmesine zamanın hukumeti tarafından izin verilmediği gibi yurtdışından gelen siparişler de iptal edilir. Ucak fabrikası kapatılır, siparişler iptal edilir, teslim edilen ucaklar da yok edilir.
İlklere imza atan Nuri Demirağ, Turkiye’de Ataturk’un emriyle ucak fabrikasını kuran, ilk ucağı ve ilk paraşutu ureten kişidir.
İstanbul Boğazı’na kopru yapılması, Keban Barajı’na buyuk bir baraj yapılması duşuncesini cumhuriyet doneminde ilk ortaya atan kişidir Demirağ. Ataturk ve Nuri Demirağ’ı rahmetle anıyorum.
denge
__________________