Turk dizilerinin yurt dışı televizyon kanallarında da gosterilmesi, Turkiye'nin tanıtımına olumlu katkı sağladı

Turk dizilerinin yurt dışına acılmasıyla, Turkiye'nin tanıtımına olumlu katkı sunarak, yabancı turist sayısını arttırdığı belirtildi.

Turizmde, 2023 yılında 50 milyon turist ve 50 milyar dolarlık gelir hedefleyen Turkiye'de, dizisi sektorunun, yurt dışı pazarlarına acılması, bu hedefe ulaşmada, onemli katkı sağladı.

Yaşar Universitesi Turizm İşletmeciliği Bolum Başkanı Doc. Dr. Gokce Ozdemir, televizyon dizisi sektorunun turizme yansımalarına ilişkin yaptığı değerlendirmede, film ve dizilerin, cekildiği yerin doğal ve tarihi yapısını yansıtarak, o bolgeye ilgiyi artırdığını ifade etti.

Turk dizilerinin turizme olan etkisinin, ilk kez 2002 yılında "Asmalı Konak" yapımıyla başladığını ve bu dizinin yayınıyla birlikte Kapadokya ve Urgup'e ilginin buyuk oranda artarak, bolgede yerli turist akını yaşandığını hatırlatan Ozdemir, "Butun tur firmaları programlarına dizinin cekildiği konağı da ekledi. 'Asmalı Konak' biteli 10 yılı gecmesine karşın turlar talep azalsa da halen suruyor. Ceşitli diziler sayesinde ozellikle Mardin, Gaziantep gibi şehirlerimiz de turların gozdesi oldu" dedi.

İhrac diziler yurt dışından turist cekiyor

Ozdemir, son donemde Turk dizi sektorunun yurt dışına ihrac edilmeye başlanmasının, gelen turist sayısı ve yeni destinasyonlar oluşmasına katkı sağladığını dile getirerek, şunları kaydetti:

"Turk dizi sektoru, 102 ulkeye binlerce saatlik dizi satıyor. Ozellikle 'Muhteşem Yuzyıl' gibi diziler, Balkanlar ve Arap ulkelerinden ulkemize olan turizm talebini olumlu etkiledi. Turk dizilerinin satıldığı ulkelerden Turkiye'ye yuzde 15 civarında turist artışı yaşandı. Orneğin 2 yıl once yaklaşık 35 bin Arap turistin ziyaret ettiği Doğu Karadeniz'i 2013 yılı itibariyle 170 bin Arap turist gezdi. Bosna Hersek, Hırvatistan, Kosova, Makedonya ve Sırbistan gibi Balkan ulkelerinden Turkiye'ye yapılan ucak bileti aramalarının neredeyse 2 katına cıktığı gozleniyor. Bir tur firması, Lubnan'daki turizm fuarına katıldığında, dizi turu isteğiyle karşılaşabiliyor. Bu nedenle 3 gunluk İstanbul turları duzenleniyor ve dizilerin cekildiği mekanlar gezdiriliyor. Hava yolu şirketleri de benzer acıklamalarla 'dizi turlarının doluluk oranlarını artırdığını' soyluyor."

Turkiye'de cekilen Holywood filmleri yeni umut

Turizmin gelişmesinde, uluslararası film sektorunun de buyuk fırsat olduğunu ve ozelikle Holywood filmlerine platoluk yapan ulkelerin turizminin bir anda geliştiğine işaret etti.

Filmlerin, bir ulkenin turizmdeki kuresel imajını etkileme gucune sahip olduğunu ifade eden Ozdemir, şunları soyledi:

"Cok sayıda yerel hukumet ve turizm otoritesi, yabancı ve yerli yapımcıları, dizilerle filmleri kendi bolgelerinde cekmek icin ikna etmeye calışıyor. Filmlerin ve televizyon dizilerinin turizm ve ekonomik acıdan sağladıkları kazanc cok buyuk rakamlara ulaştı. 'Yuzuklerin Efendisi' filminin Yeni Zelanda'da yarattığı ekonomik değer 2 milyar dolar. Bu film sayesinde Yeni Zelanda'ya gelen ziyaretci sayısı yuzde 50'lik bir artışla 2,4 milyona ulaştı. 'Cesur Yurek' filminin ardından İskocya'daki Wallace Anıtı'nın ziyaretci sayısı yuzde 300 arttı. Yine, 'Gorevimiz Tehlike 2' filminin ardından 2000 yılında Sydney'deki milli parkların ziyaretinde yuzde 200 artış yaşandı. İngiltere'deki bir araştırmaya gore, İngilizlerin yuzde 80'i sinemada gordukleri destinasyonlara gitme eğiliminde. Turkiye icin de burada cekilmese de Brad Pitt'in başrolunde oynadığı 'Truva' filminin ve heykelin kente getirilmesinin etkisiyle o donemde Canakkale'nin turist sayısı yuzde 73 arttı. Bu rakamlar film ve dizilerin turizm icin ne kadar onemli bir fırsat olduğunu ortaya koyuyor."

Ozdemir, Tuirkiye'nin bu alanda ozellikle son donemde onemli bir fırsatı yakaladığını ve kultur zenginlikleri, tarihi, doğasıyla dev butceli, unlu isimlerin rol aldığı Hollywood filmlerinin platosu haline geldiğini belirtti.

Turkiye'nin 2011 yılından itibaren gişe hasılatı 1 milyar dolar gişe hasılatını gecen "Skyfall", en iyi film Oscar'ını alan "Argo" ve "Taken 2" ile son olarak Russell Crowe'un başrolunu ve yonetmenliğini ustlendiği "The Water Diviner" filminin de yer aldığı toplam 18 yabancı filmin cekimlerine ev sahipliği yaptığına dikkati ceken Ozdemir, "Bu,Turkiye'nin tanıtımı icin buyuk onem taşıyor. İmaj, turizm endustrisinde hayati oneme sahip kavram. Ulke olarak bu gibi fırsatları iyi değerlendirip doğru imaj ve tanıtım stratejileri ile sinemayı aynı Yeni Zelanda'nın yaptığı gibi lehimize bir turizm fırsatına cevirebiliriz" dedi.

Kaynak
__________________