ABD Federal Ticaret Komisyonu (FTC), yasaları ihlal ederek cocuklara yonelik izleme ve reklam satışı yaptığı tespit edilen video paylaşım sitesi YouTube’a 170 milyon dolar ceza kesti FTC tarafından yapılan acıklamada, YouTube’un ait olduğu Google ile ceza konusunda anlaşmaya vardıklarını acıkladı. Anlaşma, YouTube'un, reklamcılık yonlendirmeleri icin cocukların davranışsal ve kullanıcı bilgilerini toplayarak Cevrimici Cocuk Gizlilik Koruma Yasası (COPPA) kurallarını ihlal etmesinden dolayı 170 milyon dolar ceza odemeyi kapsıyor. 20 yıllık federal yasa olan COPPA, ozellikle internet şirketlerinin, ailelerin rızası olmadan 13 yaşından kucuk cocukların kişisel bilgilerini toplamayı ve paylaşmayı yasaklıyor. New York Başsavcılığı ofisinin de dahil olduğu anlaşma gereğince, Google, federal hukumete 136 milyon dolar, New York eyaletine de 34 milyon dolar odeyecek. FTC, temmuz ayında da sosyal medya paylaşım sitesi Facebook’a kullanıcılarının bilgilerini izinsiz ve usulsuz toplamaktan ve kişisel bilgilerin gizliliğini ihlalden dolayı 5 milyar dolar ceza uygulamıştı. "Bu şirketler cocukları riske soktu ve guclerini kotuye kullandı" New York Başsavcısı Letitia James, yaptığı acıklamada, "Google ve YouTube, reklam gelirleri icin bilerek ve yasa dışı izlemeler yaparak kucuk cocuklara yonelik reklamları sunmaya devam etti. Bu şirketler cocukları riske soktu ve guclerini kotuye kullandı. Bu nedenle uygulamalarına buyuk reformlar zorunluluğu getiriyor ve ABD tarihinde kişisel gizlilik uzerine en buyuk ceza odemesini sağlıyoruz." ifadesini kullandı. Anlaşmaya gore YouTube, video iceriklerinin cocuklara yonelik olup olmadığını denetleyerek, cocuklara yonelik hedefli reklamcılığı onlemek icin cocuk videoları yapımcılarına bir sinyal kullanması zorunluğu getirecek. Google da yaptığı acıklamada, platformdaki cocukların iceriğini proaktif olarak tanımlamak icin makine oğrenme algoritmaları kullanacağını ve tum cocuk iceriğinden toplanan verilerin bir cocuk izleyiciden geliyormuş gibi ele alınacağını belirtti. Acıklamada, "Bu, veri toplamayı sınırlayacağımız ve yalnızca cocuklar icin yapılan calışmaları desteklemek icin gerekli olanları kullanacağımız anlamına gelir. İcerikle ilgili kişiselleştirilmiş reklamları sunmayı da tamamen durduracağız." ifadesi kullanıldı. Federal yetkililer, soz konusu cezanın, Mattel ve Hasbro gibi buyuk şirketler de dahil olmak uzere YouTube'daki tum cocuk videoları yaratıcılarının stratejilerini değiştirebileceğini belirtiyor. "170 milyon dolar onemsiz bir ceza" Diğer yandan, FTC icinde 2'ye karşı 3 oyla kabul edilen Google’a verilen 170 milyon dolar ceza anlaşması, FCT icinde ret oyu veren uyeler ve tuketici haklarını koruma organizasyonları tarafından eleştirildi. Anlaşmaya ret oyu veren FTC uyesi Rebecca Slaughter, 170 milyon dolarlık cezanın cocuk videoları konusunda diğer buyuk şirketlere emsal teşkil edebileceğini ancak anlaşmanın YouTube'un icerik oluşturucular icin yeni kurallarını fiilen uygulamasını zorlayan bir mekanizma icermediğini savundu. Anlaşmaya ret oyu veren diğer FTC uyesi Rohit Chopra da FTC’nin COPPA ihlali icin şirket yoneticilerini sorumlu tutamayan zayıf bir anlaşmaya imza attığını iddia ederek, "Bu ceza Google icin adeta kucuk bir fiske, anlaşma hala şirketin kanunları ihlal ederek gelir sağlamasına izin veriyor." ifadelerini kullandı. YouTube hakkında FCT’ye şikayette bulunan tuketici grubundan biri olan Dijital Demokrasi Merkezi Genel Muduru Jeff Chester da "Yalnızca 2018'de yaklaşık 137 milyar dolar kazanmış bir şirkete 170 milyon dolar gibi onemsiz bir para cezası, 'siyasi olarak guclu bir şirketseniz, yasaları ciğnemeniz durumunda herhangi bir ciddi finansal sonuctan korkmanıza gerek yok' mesajı verir." değerlendirmesinde bulundu. Google'a verilen 170 milyon dolar cezanın, şirketin 4 aylık reklam gelirinin yuzde 1'den daha azına tekabul ettiği kaydedildi. AA __________________