Manga’nın Doğuşu Manga, animenin doğumundan cok cok uzun sure once başlamıştır. Tabiî ki teknolojinin gelişimi ve eğlence anlayışı ile beraber canlandırma sanatı buyuk bir sektor olmuştur. Canlandırma sanatının gelişiminde manganın rolu buyuktur. Manga aynı zamanda Japon sanatını ve kulturunu betimler ve Japon kulturu icin buyuk bir kazanctır. Manga kulturu diğer toplumlarda da farklı şekilde gelişmeye başlamıştır. Oluşan bu akım zamanın tum gencleri ve yaşlıları arasında populer olmuştur. Manga şuphesiz anime hayranları tarafından buyuk bir oneme sahiptir. Karmaşık ve ilginc hikÂyeleri anlamamızda ve cozumlerine ulaşmamızda bize yardımcı olur. Manga terimi cok eski bir Japonca sozcuk değildir, iki sozcuğun birleşiminden meydana gelmiştir. 6. ve 7. yuzyıllardaki keşişler takvimlerde zamanı gostermek icin tomarlarca hayvansal figurler cizer, bu şekillerle hikÂyeler anlatılırdı. Kısmen de olsa hicivin bir formu olarak ortaya cıktı. Bunlara “Resimsel Sanat” olarak ilk mangalar diye adlandırabiliriz. [IMG]http://img295.**************/img295/2230/hokpicki5.jpg[/IMG] Sanatın bir formu olan Manga sozcuğu 17. ve 18. yuzyıllarda ortaya cıkmıştır. Terim ilk defa Hokusai’yi adındaki bir sanatcı tarafından turetilmiştir. Bu kişi zamanın tipik ozelliğinde kullanılan tahta kalıplara cok farklı bir felsefe ile resimler cizerdi. İsyankÂr bir doğası olarak oğretmenleri arkasından konuşur ve onların metotlarına şiddetle karşı cıkardı. Hokusai kendi sanatını ortaya koymaya karar verdi ve 30.000 sanat parcası uzerinde duşunmeye ve koleksiyonlar toplamaya başladı. Sonunda cıkışı bulur, istediği şeyi bulmuştur. Fransız ve Hollanda felsefelerine ait bircok sanatsal parcalardan “Manga” olarak adlandırdığı benzersiz yapıtı kadar etkilenmedi. Hokusai icin "Manga" eğlendirmek icin oluşturulan hikÂyelerdeki karakterler ve kucuk ayrıntılarda dikkat ceken bir sanat değil, anlamlı bir sanat parcalarıydı. Hokusai’nin Manga terimi “Acayip Resimler” anlamındaydı. Bunun nedeni resmi yaparken fırcaların ve cizim malzemelerin rastgele kendine bir yol ciziyordu bu yuzden terime “Acayip” demiştir. Japonlar Hokusai’nin cizdiği ozgur ve akıcı sanatın ayrıntılı doğasını tanıyarak bircok onde gelen Japon sanatcı ondan etkilenmiştir. Oluşturulan hikÂyeler ve karakterler Hokusai’nin ozgur yaklaşımından etkilenerek ortaya cıkmaya başlamıştır. Gecmişteki manga sanatcılarının anlatmak istediği şeyleri acık bir şekilde ifade ettiğini anlayabiliyoruz. Hokusai’nin bu yeni stili ile yeni farklı bir anlayış cıkmasına rağmen 20. yuzyılın başlarına kadar “Manga” hikÂyeleri başlayamadı. Manga'nın Başlangıcı 20 inci yuzyıla kadar, Japonya'nın kapıları diğer ulkelere ve ozellikle batı toplumuna acıktı. Onların farklı yaşam bicimleri ve yaşama tarzı, Japon insanlarının ilgisini cekiyordu. Ozellikle Amerikan tarzı eğlence anlayışı ve beraberinde getirdiği icatlar ile eğlence sektorlerinin değişik versiyonları Japon toplumuna girdi. Getirilen eğlence anlayışından biride "comic strip” adındaki cizgi romanlardır. Butun bunlar Amerika ve batı kulturu ile Japonları değiştirmeye yonelikti ama tum bunlar Japonlar icin bir katalizor gorevi yaparak kendine farklı bir yon vermeye itmiştir. 20. yuzyılın başlarında Joseph Pulitzer, “New York World” gazetesinde ilk olarak "comic strips" yani cizgi roman yayımlayarak buyuk bir başarıya imza atmıştır. Bu cizimler basit ve tek resimli ifadelerdi ve zamana gore bir sıralamada hikÂye anlatılmaktaydı. Gazetelerin onemini vurgulamak icin ortaya atılmıştı ama “Yellow Kid” gibi cizgi romanlar daha buyuk bir etki yaratarak bu resimler Amerikan halkı tarafından ilgi cekti ve gazetelerden daha fazla unlu olmuştur. Gazete sahipleri bu başarıdan dolayı rahatsız olmuşlardı hatta mahkemeye gitmeyi gonullulerdir. Japonlar komik tarzdan etkilenerek, doğu kulturel sahillerinde yaşayan birkac insan tarafından kendinelerine ozgu cizgi roman ve karikaturler oluşturmaya başladılar bunlardan biri de Ippei Okamotoydu ve Pulitzer’ın gazetesindeki işten etkilenerek kendi karikaturunu ve cizgi romanını oluşturmaya başlamıştır. Dış etkilerle başlayan bircok şey gibi Okamoto’nun ve diğerlerinin calışmaları da batıdaki gibiydi. Tek fark okuma şekli oldu. Manga sağdan sola doğru okunurken batıdaki cizgi romanlar soldan sağa doğru okunuyordu. Savaş zamanında Japon cizgi romanları ve karikaturleri bircok maksada hizmet etmiştir. Şakayı ve komediyi kullanarak batı cizgi romanlarında olduğu gibi propaganda amacı olarak kullanıldı. Karikaturlerdeki hicivler sayesinde ulke ve askerlerin yararlarına kullanıldı. Muttefiklerin ezici galibiyeti ile savaşın kaybedilmesinden sonra bircok Japon karikaturist galipler tarafından sansurlendi ve bu durumla beraber Japon mangasında gelişim durdu. Saha sonra Osamu Tezuka ile beraber ilk modern mangaya şekil verildi. Onunla beraber manga ve anime sanayisi başlayacaktı. Bugun bile Japon kulturunde onemli bir yeri vardır
__________________