
Dunya uzerinde başarılı internet girişimcileri olduğu surece, onların zirveye cıkma hikayeleri her zaman merak konusu olacak. Aklında bircok fikri olanlar, hatta sadece oğrenmeye meraklı olanlar bile, bilgisayar dunyasının femoneni haline gelmiş insanların başarılarının sırlarını oğrenmek icin oldukca heveslidir.
Coğu kişi bu denli buyuk başarı hikayelerinin altında gizli bir formul veya ilahi bir dokunuş arar fakat durumu 'inanmak başarmanın yarısıdır' sozuyle acıklamak daha gercekci bir yaklaşım olacaktır; en azından internet dunyasının en onemli 12 girişimcisinin fikri bu yonde.
İnternet ve bilgisayar dunyası son 10 yılda surekli değişirken, bu yeni cağa damgasını vuran 12 kişi var. Bu 12 kişi işlerinde gizli formuller kullanmak yerine yaptıkları işe karakterlerini yansıtarak bulundukları noktaya geldiler.
İşte Ntv'nin haberine gore kurdukları şirketlerle internet dunyasında cığır ağan 12 buyuk isim ve onları başarıya goturen karakter ozellikleri...
KARARLILIK
Steve Jobs
Apple/NeXt/Pixar
'Kararlılık' sozcuğu icin sozlukteki karşılığına bakarken yanında Steve Jobs'un ismi yazmıyorsa sozlukte bir hata olduğu duşunulebilir. Jobs 2005'te Stanford Universitesi'nde yaptığı unlu konuşmasında genc mezunlara 'kararlılık' hakkında bolca oğut vermişti. Jobs 1980'lerde kendi kurduğu şirketi Apple'dan nasıl kovulduğunu ve yaşadıklarını şu şekilde ozetledi: "30 yaşındaydım ve kapı dışarı edilmiştim. Endişe, bir girişimcinin hayatında olmazsa olmaz hislerden biridir, fakat kurduğum şirketin tepesindeyken alaşağı edilip şirketi başkalarının elinde gormek gibisi yok."
Steve Jobs yaşadığı caresizliği, 'iCon' adlı kitapta intihar planları yaptığını acıklayarak dile getimişti. Coğu insanın vazgececeği noktada Jobs'un kararlılığı ortaya cıktı. O zamanlarda iki sıradan şirket olan Pixar ve Next'i cok yuksek noktalara taşıdı ve sonunda zor durumdaki Apple'ın başına gecerek şirketi zirveye oturttu. Jobs'un silikon vadisinde kalma konusundaki kararlığı başarısının 'acık formulu'.
YENİLİKCİLİK
Sergey Brin ve Larry Page
Google'ı kurucuları Sergey Brin ve Larry Page para peşinde koşan iki işadamı değildi. Sadece en iyi arama teknolojisini oluşturmaya calışan iki 'hacker'dılar. Google'ı yapılandırırken bu işin nasıl sonuclanacağına dair net bir fikirleri de yoktu. İclerinde sadece yeni bir şey uretme isteği ve gercekten ust duzey bir teknoloji aclığı vardı. 90'lara ağırlığını koyan Yahoo! ve Lycos gibi bircok arama motoru, Google'un bindiği treni kacırdılar ve şimdi sadece uzaktan izlemekle yetiniyorlar. İkili, Google Adwords acılıncaya kadar yeterince para kazanamadı, fakat adanmışlıkları ve sabırlarıyla internet devriminde onemli rol sahibi oldular.
TUTUMLULUK
Aaron Patzer
Mint
Buyuk koltuklar, geniş bir ofis, pahalı mobilyalar buyuk bir şirketin olmazsa olmazı gibi gorunebilir. Mint.com’un kurucusu Aaron Patzer ise bu ‘ihtişam’ efsanesini curutmekte oldukca başarılı. Tutumlu ve sade karakterini calışma hayatına da yansıtan Patzer, actığı internet sitesiyle internet dunyasında bir ilki başardı. Mint.com ziyaretcilerine butcelerini denkleştirmek icin cok kolay ve ucuz bir yol sundu. Patzer, 90’larda kullanıcılarını oldukca zarara uğratan benzer sitelere tutumluluk dersi verdi. Mint.com’un 2009 kÂrı 170 milyon dolar olarak acıklanırken Patzer’ın tutumluluk politikası meyvesini vermiş gibi gorunuyor.
DENEYSELLİK
Mark Zuckerberg
Başarılı girişimciler yarattıkları urun başarılı olduktan sonra rahat koltuklarının, zaferin tadını cıkarmayı severler. Normal olarak başarıya ulaşmış bir urunde buyuk değşikilikler yapmak grişimcileri genelde korkutur. Bu goruşun en buyuk duşmanı Facebook kurucusu Mark Zuckerberg’ten başkası olmasa gerek. Facebook dev bir sosyal iletişim ağı haline geldikten sonra bile Zuckerberg sitenin arayuzunde koklu değişiklikler yapmaktan hic cekinmedi. Yaptığı hamlelerle tabuları yıkan Zuckerberg değişimle en başta eleştiriler alsa da şu anda işler oldukca iyi gidiyor gibi gozukuyor. Yapılan değşikilik sonrasında Facebook değerini ikiye katladı ve hala buyumeye devam ediyor.
MARJİNALLİK
Tim Ferris
Four Hour Work Week
Girişimci Tim Ferris, Four Hour Work Week (4 Saatlik Calışma Haftası) adlı kitabıyla girişimcilere yeni bir iş kulturu aşıladı. İnsanların kişisel yaşam zamanlarını haftasonu ve tatillerini sıkıştırmasını eleştiren Ferris, yaşamak istediğimiz yaşamı bugun yaşamak icin calışmayı oneriyor. Bu konudaki puf noktayı para kazanmak icin daha mucadele, daha fazla sistemler kurmak olarak gosteren Ferris'e gore sadece istediği yaşam tarzını surdurenler başarılı olabilir. Ferris amacı, bol boş zaman yaratıp tembellik yapmak değil, zamanı yapmak istediği şeylerle doldurmak olarak tanımlıyor. Spor aşığı olan Ferris, yaptığı tum işlerini sporla harmanlayarak yapıyor ve oldukca başarılı olduğu kacınılmaz bir gercek.
SADELİK
Chad Hurley (yukarıda), Steve Chen ve Jawed Karim
YouTube
Uc kafadar girişimci Chad Hurley, Steve Chen ve Jawed Karim muhendislerin en unlu tabirlerinden biri olan “KISS” (keep it simple, stupid) (basit olsun, salak) deyimini en iyi anlayanlardan... Sadece kendi videolarını yuklemek icin kullandıkları basit bir arayuz uygulamsaıyla kurdukları site bugun en cok tıklanan sitelerin başını cekiyor. Buyuk hayaller peşinden koşmadan yola cıkan girişimciler, basitliğin cekiciliğini kullanarak her gun milyonların girdiği bir internet sitesi kurdular. Dunyayı değiştirmek gibi amacları olmamalarına rağmen YouTube’dan sonra dunyanın daha farklı bir yer olduğunu kabul etmeliyiz. Google bu ‘basit’ site icin 2007 yılında 1 milyar odedi ve kendi bunyesine kattı.
TUKETİCİ ODAKLI
Paul Graham
Viaweb
İnternette iş başarısı hakkkında kitap yazabilecek biri varsa bu kişi Paul Graham’dan başkası olamaz. Graham, bugun bircok yeni kurulan internet şirketine başlangıc sermayesi sağlayan bir girişimci, Y Combinator şirketinin kurucu ortağı. 1995 yılında Viaweb'i kurduğunda, tek amacı, teknolojiyle barışık olmayan girişimcilere internet uzerinde mağaza acmayı ve bu mağazayı yonetmeyi sağlayan bir servis sağlamaktı. Viaweb, başarılı servisler sağlayarak 1998'de Yahoo tarafından 45 milyon dolara satın alındı. Graham’ın deneyimlerinden cıkardığı sonuc ise ‘insanlara sadece istedikleri şeyleri sun ne azı ne fazlası’.
TABULARI YIKAN
Niklas Zennstrom
Kazaa/Skype/Joost
İsvecli girişimci Niklas Zennstrom internet dunyasındaki kuralları tam anlamıyla tekrar yazdı ve bilinen kuralların değişmesine neden oldu. Zennstrom'un geliştiridği programlar Kazaa ve Skype internetin paylaşım boyutunu bambaşka noktalara getirdi. Kazaa programının ‘peer to peer’ (eşten eşe) paylaşım sistemini kullanması kullanıcıların her turlu dosyanın paylaşımını oldukca kolaylaştırdı ve hızlandırdı. Bu durum medya tekellerini oldukca zor durumda bıraktı. Cok ucuz konuşma imkanı sağlayan Skype’ta telekom devlerini koşeye sıkıştırdı. Aslında Zennstrom’um tabuları yıkarken işi cok da kolay olmadı; muzik şirketlerinin kendisine actığı davalar nedeniyle yıllarca ABD’ye giremedi.
ODAKLANMAK
Max Levchin
PayPal
Paypal kurulduktan kısa sure sonra başarı basamaklarını hızlıca tırmanıyordu ama sitenin başı yolsuzluklarla ciddi anlamda dertteydi. İlk yıllarda bu durum kÂr oranlarını ciddi bicimde etkiliyordu. Max Levchin zor yolu secti ve yolsuzluklara odaklandı. Şu anda Paypal online odemelerde en guvenilir marka oldu. 2002'de eBay 1.5 milyar dolara PayPal'i satın aldı. Levchin’in verdiği mesaj: Sorun ne kadar buyuk olursa olsun zaman icinde odağını kaybetmeden cozum icin calışmak, konsantre olmak, vazgecmemek...
HIRS
Jeff Bezos
Amazon
Her turlu video oyunu, kitap, CD ve DVD’yi internet sitesinde satacağını duşunduğunde Jeff Bezos’u coğu kişi ciddiye almamış. Ama hırs kupu olarak adlandırılacbilecek Bezos mega dukkan amazon.com’un şu anki konumuna gelmesini hırsına borclu. KÂra gecmesi oldukca uzun surse de amazon.com icin her şey yolunda gibi gozukuyor.
FIRSATCILIK
Tom Anderson
MySpace
İnternet uzerinde servet yapanların başında gelen Tom Anderson’a gore piyasada bir suru sosyal ağ kullanıcısı ve muzik paylaşım sitesi vardı. Anderson’un fırsatcılığıada tam olarak bu noktada devreye girdi. Sosyal ağ ve muzik-video paylaşım fikrini ilk defa birleştiren Anderson’un sitesine 500 milyondan fazla kişi uye oldu. Karışık ve profesyonel olmamakla eleştirilen Myspace daha cok muzik grupları ve gencler tarafından tercih ediliyor. Yuksek kullanıcı kitlesi tarafından iştahı kabaran medya devi New Corp Myspace’i 580 milyon dolara satın aldı.
ESNEKLİK
Jimmy Wales
Wikipedia
Paul Graham onemli hedeflere ulaşmak icin sarsılmaz bir ozveri ve guzel bir plan gerekli olduğunu soylerken bu sozun Wikipedia’nın babası Jimmy Wales tarafından oldukca ciddiye alınacağını duşunmemişti. Wales bir bilimadamı gibi kucuk bir duşunceden buyuk bir fikre giden yolu takip etti. Bu kucuk iz ise esnek olma fikriydi. Wikipedia kullanıcıları sitenin kurucuları tarafından eklenen bilgilerin yanına kendi sahip olduklarını ekleyebildiklerini gorunce siteye olan ilgi geometrik bir hızla artmaya başladı. Kontrollu esnekliğin gucunu kullanan Wales şu anda dunyanın en buyuk online ansiklopedisinin sahibi ve bircok girişimciye esneklik konusunda yol gosteriyor.
HT
__________________