Profesyonel Ekran Kartı Nedir?
Bu kavramı aslında biraz da biz uydurduk diyebiliriz. Fakat, profesyonel ekran kartlarını şu şekilde acalım: DCC/3D, CAD/CAM vs. tarzı gibi programlar ile calışanlar icin donanımsal ve yazılımsal olarak optimize edilmiş ekran kartlarına verdiğimiz isim. Bu tarz programlar profi yazılımlar(oyun haricindeki) olduğu icin profesyonel ekran kartı kavramını kullanıyoruz.
Profesyonel ekran kartları ile normal ekran kartlarını karşılaştırmaya başlamadan once, gunluk ihtiyaclarımıza bir bakalım. Her ne kadar oyunlar oldukca gelişmiş olsa da, oyunlarda kullanılan poligon sayısı cok fazla değildir. Dolayısı ile, kullanılan ekran kartının super poligon performansına sahip olması gerekmiyor. İkinci durum ise, sahnelerin gercekciliği. Oyunlardan ziyade, profi uygulamalarda gercekcilik cok daha onemlidir ve bu da ekstra poligon performansı gerektirir.
Bir diğer onemli konu ise, OpenGL tabanlı oyunları oynarken tam ekran calışırken, bazı profi yazılımlarda, birden fazla pencerede cok yuksek poligon sayısına sahip nesneler ile calışmak gerekebiliyor. Bu da ekstra poligon performansı demek.
Bir diğer buyuk yanılgı ise, testlerdeki ekran kartlarının OpenGL oyunlarındaki performansına bakılarak tercih yapılıyor. Bu da buyuk bir yanlış. Zira temel farkı yukarıda soyledik. Profesyonel ekran kartlarının sundukları yuksek poligon performansının yanı sıra, donanım uzerinden 'Wireframe Anti-Aliasing' desteğini de sunması, profi yazılımlara ozel olarak adapte edilebilen surucu modulleri gibi ozellikler de, profesyonel ekran kartlarında bulunan ozelliklerden.
Surucu konusunun da cok onemli olduğunun altını cizmek gerekiyor. Nvidia’yı baz alarak ornek verelim. Profesyonel ekran kartlarını şu anda sadece ELSA uretiyor. ELSA, profesyonel ekran kartlarının suruculerini, generic suruculerden bağımsız olarak, sıfırdan geliştiriyor. Bu, ciddi bir AR-GE masrafı demektir. Yazılımlara entegre edilen ozel modullerin ise, performans ve kullanım kolaylığı acısından tartışılmaz bir oneme sahip olduğu unutulmamalıdır.
Resmi buyutmek icin uzerine tıklayın.
Temel anlamda, aradaki farklar bunlar. Başka bir ornek vermek gerekirse, profi yazılımlarda, Geforce3 tabanlı bir ekran kartının, Quadro tabanlı bir ekran kartından cok geride kaldığını belirtelim.
Yani ilk olarak, OpenGL oyun performansına bakarak profi yazılımlar icin ekran kartı secilmeyeceğini bilmek en onemli şart. Fakat, profesyonel ekran kartı alanların, oyunlarda ve multimedya konusunda hic bir sorun yaşamayacağını da bilmesi gerekir. Tabii, bu sadece Nvidia’nın urunleri icin gecerli. Eskiden tum ve gunumuzde bazı 3Dlabs ve Evans&Sutherland ekran kartlarına binlerce dolar verip, Direct3D ve multimedya programları calıştıramayınca epey kufur ediyorlardı.
Şimdi ise, profi yazılım olarak adlandırdığımız yazılımları bir gurup altında toplayalım. Aşağıdaki bolum ve yazının geneli icin gerekli know-how’u sağlayan TET’den Sn. Tayfun Erkeskin’e teşekkurlerimizi iletelim. Ve bir sonraki yazımızda, sizlere derin analiz yapacağımızın sozunu de verelim.
1) DCC/3D Animasyon:
====================
3D Studio MAX/VIZ [Discreet]
Cinema 4D [Maxon]
Electric Image [Electric Image]
Houdini [Side Effects]
Lightwave 3D [Newtek]
Maya [Alias|Wavefront]
N-World, Mirai, Nendo [Nichimen Graphics]
SoftIMAGE 3D/XSI [Avid]
World ToolKit [Sense 8]
Bu gruptaki uygulamalar icin,
* yuksek wireframe (poligon) performansı
* yuksek texture (bellek) performansı
gerekiyor.
2) CAD/CAM:
===========
3DPAINT [Parametric Technology Corporation (PTC)]
Ansys [ANSYS]
AutoCAD [Autodesk]
Mechanical Desktop [Autodesk]
AutoCAD Inventor [Autodesk]
CADdy [Ziegler Informatics]
CADKEY 3D [Cadkey]
CATIA [Dassault Systems]
Cimatron [CIMATRON]
ESPRIT [DP Technology]
FelixCAD [FCAD Software]
HiCAD [ISD]
I-DEAS [SDRC]
MasterCAM [CNC Software]
MegaCAD [MegaCAD]
Euclid [Matra Datavision]
MasterCam
Microstation [Bentley]
Patran [MSC]
Pro/ENGINEER [Parametric Technology Corporation (PTC)]
Pro/MECHANICA [Parametric Technology Corporation (PTC)]
Pro/DESKTOP [Parametric Technology Corporation (PTC)]
SolidDesigner [Co-Create]
Solid Edge/Unigraphics [Unigraphics Solutions]
SolidWorks [SolidWorks]
Surfcam [Surfware]
Think [Think 3]
Vellum Pro [Vellum]
Bu gruptaki uygulamalar icin,
* yuksek wireframe (poligon) performansı
gerekiyor.
Texture performansı (bellek) gerek_mi_yor.
3) AEC/GIS/CAE:
===============
3D Analyst/ArcView [ESRI]
3D Studio VIZ [Autodesk]
ArcView [ESRI]
ABAQUS [HKS]
ARCAD 3D (Linux) [ARCAD]
Allplan [Nemetschek]
Architectural Desktop [Autodesk]
AutoCAD MAP [Autodesk]
Autodesk Mapguide [Autodesk]
Autodesk World [Autodesk]
CADdy [Ziegler Informatics]
E-Plan, LOGOCAD CAD TRIGA [Wiechers & Partner]
IMAGINE/VirtualGIS [ERDAS]
MicroStation TriForma [Bentley]
MicroStation GeoGraphics [Bentley]
MicroStation PlantSpace [Bentley]
Flotherm [Flomerics]
Marc, Patran, Nastran [MSC-Software]
Bu gruptaki uygulamalar icin,
* yuksek wireframe (poligon) performansı
* yuksek texture (bellek) performansı
gerekiyor.
4) VRML/Internet:
=================
Avatar Studio Instant Community [blaxxun]
Cosmo Player [COSMO]
Do3D, VRT, Viscape [Superscape]
Surface Suite, AvatarMaker [Sven Technologies]
TrueSpace [CALIGARI]
Virtual Vision [VR-Systems]
VRML Viewer [Planet 9]
WorldView [Intervista]
World ToolKit [Sense 8]
Bu gruptaki uygulamalar icin, yuksek Direct3D performansı olan iyi bir
ekran kartı, genelde yeterli.
Tanımlar:
---------
AEC (Architecture, Engineering, Construction)
CAD (Computer Aided Design)
CAM (Computer Aided Manufacturing
CAE (Computer Aided Engineering)
DCC (Digital Content Creation)
GIS (Geographic Information Systems)
VRML (Virtual Reality Modeling Language)
__________________
Profesyonel Ekran Kartları
Bilim ve Teknoloji0 Mesaj
●20 Görüntüleme
- ReadBull.net
- Teknoloji Forumları
- Bilim ve Teknoloji
- Profesyonel Ekran Kartları