Medianova, gunde 1,5 milyarın uzerinde işlem gercekleştiren, Turkiye'nin en buyuk beşinci teknoloji şirketi. Medianova Genel Muduru Serkan Sevim, kuruldukları gunden bu yana elde ettikleri başarının gecmişini ve Turkiye ile kuresel arenadaki internet teknolojilerinin gelişimini ntvmsnbc.com'a değerlendirdi. Sevim, "Turkiye'nin bilgi cağının getirdiği devrimi kacırmaması gerektiğini" soyledi.



Medianova 2005 yılında kurulan bir şirket. Henuz Facebook ve Twitter gibi onemli sosyal medya ağları ve YouTube gibi video siteleri bile kurulmamışken, internet uzerindeki veri ve transfer paylaşımının onemini nasıl fark etti? Bu alana yatırım yapılmasını sağlayan vizyon neydi?

2000-2003 yılları Mezun.com catısı altında başarılar yaşadığımız yıllardı. Fakat bir sorun vardı ki kullanıcılar portalimizdeki yazılı icerikler icin para vermek istemiyordu. Biz de mecrayı yazıdan videoya cevirerek para alabileceğimizi duşunmuştuk. Teknik Ar-Ge’sini yaptık ve icerik olmadığı icin rafa kaldırdık.

Arkasından, Digiturk Genel Muduru Ertan Bey ile yaptığımız bir toplantıda macları internet uzerinden satma fikrini sunduk. Beğendi ve 2004 yılında Mezun.com catısı altında Digiturk lisansı ile internet uzerinden futbol maclarını satmaya başladık. İlk sene sonunda 97 ulkeden on binlerce kullanıcı, sayemizde internette guvenli bir şekilde futbol karşılaşmalarını izliyordu. Cok heyecanlı bir surecti. Fakat Mezun.com’daki ortaklarım streaming işinin geleceğine inanmadığı icin, ayrılıp 2005’de kardeşim Serhan Sevim ve Behic Uzel ile beraber Medianova şirketini kurdum. Gecen yıllar sonunda ‘Turkiye’nin en buyuk Streaming ve Bulut Bilişim Servis Sağlayıcısı’ olduk. Şu anda gunluk 1,5 milyar civarında işlem yapan buyuk bir platformumuz var. Tamamı kendi teknolojimiz ile calışıyor.

Kurulma aşamasında, henuz dunyada ve Turkiye’de altyapısı gucsuz olan bir alanda nasıl bir stratejiyle guclendiniz? Temel hedeflerinizi ne olarak belirlediniz?

Altyapının zayıf olduğu yıllarda kullanıcı beklentisi cok duşuktu. 128K’dan başlayan kalitelerde kesintisiz yayın yapmak yeterliydi. Biz 128K ile 512K’ya kadar uc kalitede stream linki veriyorduk. Kullanıcı istediği kaliteyi seciyordu. Bircok medya şirketi işin teknik altyapısını bilmediği icin 50K kalitede yayın yapıyordu. Bizim sunduğumuz farkla verdiğimiz hizmet muhteşemdi. Ayrıca encoding altyapısına da yatırım yaparak duşuk bitrate ile yuksek kalitede hizmet veriyorduk. Turkiye’de 2 yıl boyunca encoding işinin onemini anlatarak dolaştık.

Ana hedefimiz ise teknoloji yaratmaktı. Yabancı bir şirketin distributoru olarak kolay para kazanabilecekken biz kendi teknolojimize yatırım yaptık. Bugun bu katma değer sayesinde global şirketlerle daha rahat rekabet ediyoruz.


Turkiye’de bugun en hızlı buyuyen beşinci şirket olmanızı sağlayan en onemli faktorler nelerdir?

Medianova benzerlerinden cok farklı bir pozisyonda. Biz teknoloji ureten bir şirketiz. Turkiye’de bu tur şirketlerin sayısı bir elin parmakları kadardır. İhracat gelirlerimiz ve ithal ikamemiz ile ulkenin cari acığını finanse eden yapıdayız. Prensip olarak sunucu haricinde hicbir ekipman almıyoruz ve tum gucumuz sıfır hata calışan bu altyapıdan geliyor. Bu sayede Turkiye’de muzik streaming pazarında Medianova yuzde 95 pazar payı ile birinci durumda. Ayni şekilde WebTV ve canlı yayınlarda her gun milyonlarca kullanıcıya dokunuyoruz. Farkı goren bircok kurum bizimle calışmayı tercih ediyor.

Tum bu stratejik avantajlara, cok calışmayı ve disiplini de ekleyince ortaya cok hızlı buyuyen ve buyuk hedefleri olan lider ruhlu bir şirket cıkıyor.

Tabii son olarak bize her zaman guvenen muşterilerimizi de unutmamak lazım. Malum, ithalatı seven bir ulkeyiz. 8 yıl ABD’de yaşamış biri olarak şunu tum kalbimle soylemek isterim: Ulke olarak bizim gucumuz cok buyuk. Medianova gibi şirketler ve bu şirketlere şans veren kurumlar ile toplum olarak cok daha guclu olacağımız acık.

Dijital pazarlama ve e-ticaret bugun internet teknolojilerinin başını ceken alan mı? İnternette en hızlı hangi alan gelişiyor ve Turkiye başta olmak uzere yabancı ulkeler en cok hangi alanlara odaklanıyor?

E-ticaret ve buna bağlı sektorler tabii ki ciddi olarak buyuyor. Ama internetin nasıl buyuk bir değişim olduğunu hÂl tam anlayamıyoruz diye duşunuyorum. İnternet ile yeni bir cağ başladı. Bu cağ bilgi cağı. Rekabetin global olduğu, tum sureclerin değiştiği, ekonominin değiştiği bir cağdayız. Artık en değerli varlık beynimiz. Tum dunyada emlak değerlerini bile sorgular durumdayız. Bilgi artık yeni para birimi. Bunu kabul etmemiz lazım. Bu cercevede duşunursek tum şirketlerin yaptıkları işleri ve internet ile bağlantısını bir daha duşunmesi lazım. Uretim yapıyorsanız, bir web sitesi acmanız yeterli değil.

Hizmet verdiğiniz şirketler başlıca hangi sektorleri temsil ediyor? Sizden en cok talep edilen veya en cok kullanılan hizmetiniz hangisi? Gunluk işlemlerinize ait bazı istatistikleri sunabilir misiniz?

Biz medya, operator ve eğlence dikeyinde kuvvetliyiz. Tabii ki en cok kullanılan hizmet CDN (Content Delivery Network) dediğimiz dijital varlık dağıtım altyapısı. Burada ciddi bir trafik var. Bircok kurum bu altyapıları icin Medianova’ya guveniyor. Tabii muşteriler artık diğer katma değerli servislere de ilgi duymaya başladı. Ornek olarak bir kac ay once hizmete giren Encodio isimli platform ile video ve muzik iceriklerini encode ediyoruz. Son 30 gunde tam 1,8 milyon icerik encode ederek rekor kırdık.

Bulut depolama alanında da yatırımımız devreye girdi. DiskBerry markası ile burada da ciddi bir atılım icindeyiz. Şu anda 500 TB kapasite ile devreye girdi. Bu yıl sonunda 2 Petabyte olacak.

Platform olarak bir kac rakam vermek gerekirse, gun icinde anlık olarak 200.000 kişi Medianova platformunda işlem yapıyor. Hizmet verdiğimiz bazı kanalların dizilerinin canlı yayınlarını anlık 50-60 bin kişi seyrediyor olabiliyor.

Şifreleme platformunuzun işleyişi ve onemi hakkında bilgi verir misiniz? Şirketler icin veri şifrelemesi neden onemli?

Medianova’nın ilk projesi internet uzerinden mac satmak olduğu icin biz ‘once guvenlik’ diyerek işe başladık. Şirketler dijital icerikten para kazanma yolunda daha cok başlardalar. Onun icin onumuzdeki gunlerde iceriğin korunması cok daha onemli olacak. Medianova olarak ‘token’ bazında ve ceşitli yontemlerle icerik koruyabilir durumdayız. İzle Ode, aylık abonelik ve sadece domain kontrolu gibi bircok farklı yapıyı destekliyoruz. Bircok onemli icerik network’de şifrelenmiş olarak duruyor.

Video ve muzik platfomlarına da sahipsiniz. Bu platformları oluşturma fikri nereden geldi? Muzik platformunu kullanmayı tercih eden muşteri kitlenizi kimler oluşturuyor?

Kendi muzik platformumuz bulunmuyor ancak Mynet Kavun, Fizy, TTNET Muzik, Turkcell Muzik, MuzikicinEfes.com, Vodafone Muzik gibi Turkiye’nin onde gelen muzik platformlarına servis sağlayıcılığı yapıyoruz. Ayrıca e-Tarab projesi ile Ortadoğu’da da calışan guzel bir muzik platformuna da altyapı sağlıyoruz.

Toplamda 3 milyona yakın şarkı ile dunyada sayılı bir kataloğu yonetiyoruz. Sistemlerde anlık olarak 80 bin ile 100 bin kişi muzik dinliyor. Tekilde ise tam rakam verememek ile beraber, gunluk birkac milyon kişiye ulaşıyor muzik servisleri. Encoding altyapımız ile Web, iPhone, iPad, Android ve SmartTV uzerinden dinlenebilecek şekilde her şarki CD kalitesinde encode ediliyor, şifreleniyor ve yayınlanıyor.

Video tarafında ise MN360 markası ile yeni platformumuz devreye girdi. İsteyen herkese demo hesabı acıyoruz. Bu platform ile elinde iceriği olan herkese cok ciddi bir ‘asset management’ sistemi sağlıyoruz. Encoding, Stream, Guvenlik, Raporlama, meta data gibi tum fonksiyonlar var. MN360’un ilk muşterisi Turkcell oldu. Son derece memnunlar. Şu anda 50 kadar buyuk muşteriye ulaştık. Hedefimiz bu rakamı 1000’e cıkartmak.

Bulut teknolojisi, internette veri depolanması ve olculmesi bile zorlaşan veri miktarını kontrol edebilmek icin en nihai ve karmaşık sistem olarak belirdi. Bulut altyapınız nasıl işliyor ve bu alanda ne gibi gelişimler yaşanmasını bekliyorsunuz?

Bulutta calışmanın en onemli avantajlarından birinin profesyonel altyapılara “kullandığın kadar ode” modeli ile şirket ve kişilere ciddi bir maliyet verimliliği getiriyor olması diyebiliriz. Bir yazılım satın aldığınızda aslında hic kullanmayacağınız bircok fonksiyona da para oduyorsunuz. Aynı şekilde kullanmadığınız network icin de aylık odeme yapıyor durumdasınız. Fakat bulut bunu değiştiriyor. Ornek olarak, Medianova tarafından sağlanan streaming bulut cozumlerinde sadece kullandığınız kadar oduyorsunuz. Son derece kuvvetli bir network size ayrılmış gibi surekli hazır olarak bekliyor ama maliyetini sadece kullanınca oduyorsunuz.

Medianova’nın bulut altyapısında en onemli yapıtaşı depolama. Tamamı ile Medianova teknolojisi olan bu sistem, dağınık yapıda calışıyor. Gercek trafik ile yaptığımız olcumlerde 12Gbps trafiğe yuzde 15 CPU kullanımı ile ulaştık. Bunun uzerine cache mekanizması ve yuk dağıtıcılar devreye giriyor. İstanbul ve Ankara başta olmak uzere bircok şehirden calışan altyapı ile tam dağınık bir sistem yarattık. Gercekte calışan bir sistem olduğu icin değeri cok yuksek.

Genele gelirsek:

Benim tahminim Turkiye’de bulut bilişimin verimlilik icin kullanılıyor olacağı yonunde. Bircok şirket kaliteli altyapı ile maliyet avantajı sağlarken, genc şirketlerin de sektorde servis sağlayıcı olarak yer alacağını duşunuyor ve umuyorum. Turkiye 1950 ve 1960’larda sanayi devrimini ciddi olcude kacırdı. Umudum odur ki yeni bilgi cağının getirdiği devrimi kacırmayalım. Bulut bilişim de bu devrimin birkac cıktısından bir tanesi.

Bilişim teknolojileri uzmanları, bu alanda ozelleşmeyen şirketlerin ayakta kalamayacağı konusunda neredeyse emin. Sizin bu konudaki goruşunuz nedir? IT departmanları kurmak veya bu alanda ortaklıklar yapmak her tur şirket icin zorunlu mu?

Ayakta kalıp kalmamak ayrı bir konu. Ama şunu rahatlıkla soyleyebilirim: Artık ekonomi buyudu ve buyumeye devam ediyor. Eskiden bir şirket ancak bircok iş yaparak ayakta kalabiliyordu. Artık sadece ana işine odaklanmak zorunda. Aksi halde cok zorlanacaktır. Biz 2006’dan beri Streaming kelimesini sahipleniyoruz. Talep olmasına rağmen veri merkezi acmadık. Colocation (genelde veri şirketlerinin kullandığı, bilgileri bir merkezde depolanması yontemi) yapmıyoruz. Bunların hepsi farklı işler. Herkes kendine bir iş alanı secip sadece onu ‘En İyi’ yaparsa başarılı olacaktır.

Medianova Ortadoğu, ABD ve Avrupa’da hizmet alanını genişletiyor. Peki Turkiye’de onumuzdeki beş yıl icinde beklentileriniz nedir?

Turkiye tahmin ediyorum lider ulke konumunu pekiştirecektir. Biz de bir Turk şirketi olarak en cok Turkiye’ye onem vereceğiz. Ekonomide biraz tokezleme bekliyorum ama ciddi bir sorun olmayacaktır. Bunlar gelişmenin ve oğrenmenin olmazsa olmazları olacaktır. Turkiye sermaye sahibi olmaya başladı. Bu da farklı bilgiler gerektiriyor. Bunları da oğrenirsek yolumuz acık.

İnternet ve mobil cihazların onumuzdeki 5-10 yıl icinde hayatımızda ne kadar onemli bir yer kapsayacağını duşunuyorsunuz? Bizi birkac yıl icinde cocukların okuma-yazmayı mobil cihazlarda oğreneceği bir gelecek mi bekliyor?

Şoyle cevap vermek isterim: 2 yaşındaki kızım cizgi film Pepee’yi seyretmek icin iPad ve iPhone kullanıyor. Kendisi acıyor, bolumleri buluyor ve seyrediyor. İnanamıyorum ama durum boyle. 6 yaşında okula başladığında ne olacak hayal bile edemiyorum. Ama mobil cihazlara gecişten cok daha buyuk bir değişim olacağı kesin.

kaynak
__________________