Malezyalı bir bilgisayar tasarımcısı tarafından hazırlanan ve son donemlerde Turkiye’de giderek yaygınlaşan “Knight Online” adlı oyun, cocukları bilgisayar bağımlısı yapmakla kalmıyor, oyunda kullanılan silahları satın almak icin yuklu miktarda para da harcatıyor. Belirli bir sonu olmadığı ve ustasına para kazandırdığı icin cocuklar tarafından surekli oynanan oyunun asosyalleşme gibi tehlikeleri de beraberinde getirdiği belirtildi.



“Knight Online”, cocuklara para kazanma ve surekli başarı elde etme hırsı kazandırıyor. Online oynanan bu oyunda oyuncular arasında oluşan pazar, bilgisayar karakterlerinin oyunun cok yaygın olduğu yabancı ulkelerde 10 bin dolara kadar yukselen fiyatlarla satılmasına yol acıyor.

İnternetten ucretsiz indirilebilen, dunyanın ceşitli noktalarındaki kişilerle aynı platformda oynanabilen Knight Online’de El Morad (İnsanlar) ve Karus (Orclar) ırklarının kıyasıya savaşı soz konusu. Secilen karakterle şehirlerin civarında bulunan ceşitli yaratıkları oldurerek sanal para, eşya ve puan kazanmayı amaclayan oyunda, kazanılan puanlarla seviye yukseltilerek daha guclu ozelliklerelde edilebiliyor. Seviye arttıkca bolum atlamak icin daha cok puan kazanmak zorunda olan oyuncular, sanal paralarla kendilerine silah ve giysi gibi malzemeler de alabiliyor.

Buraya kadar 3 boyutlu oyunlarla altyapısı ve tarzı benzeyen oyunun belirli bir sonu olmaması ve ucretsiz olarak her yaş grubundakibilgisayar kullanıcıları tarafından oynanabilmesi “bilgisayar bağımlılığına” adeta davetiye cıkartıyor.

Birden fazla kişiyle online olarak oynanabilen oyunlarda, sanal evrende bir karakter oluşturup, ceşitli yetenekler ve guclerle en ust seviyeye ulaşmak hedefleniyor.

KARAKTER VE MALZEMELERİN FİYATI

Oyunda yaratılan karakterlerden silahlara kadar bir cok unsur, sanal platformda paylaşıldığı gibi gercek para karşılığında da alıcı buluyor. Bu nedenle para kazanma hırsı veren oyun nedeniyle cok sayıdakullanıcı saatlerini bilgisayar karşısında gecirerek, en ust seviyede,guclu bir karaktere sahip olmayı hedefliyor.

Knight Online’de 60. seviyedeki bir oyuncu karakterini, silahsız ve kıyafetsiz olarak 150-170 YTL arasında, 65. seviyede 300 YTL’ye kadar satabiliyor. Ayrıca, oyunda kullanılan silahların fiyatı 50-300 YTL arasında değişiyor. Silahlar, malzemeler ve karakterler ne kadar sanal olsa da, gercek paralar kullanılıyor. Bir kullanıcı geliştirdiği karakter icin aldığı para karşılığında şifresini ve kodlarını alıcıya veriyor.

Alışveriş coğunlukla yuz yuze olmasına karşın daha onceden birbirlerini tanıyan kullanıcılar, internet uzerinden de odeme yapıyor. Ancak, kredi kartı veya internet bankacılığı kullanımı icin yaşı uygun olmayanlar, alışveriş icin internet kafeleri tercih ediyor.

Dunya uzerinde 3 milyondan fazla online uyesi bulunan oyunda, kullanıcılar ust duzey karakterlere sahip diğer oyuncuların şifrelerini ve kodlarını kırmaya calışıyor. Bir Turk hackerin bu yontemle elde ettiği karakterleri satarak on binlerce dolar kazandığı iddia ediliyor.

ASOSYALLEŞME GİBİ TEHLİKELERİ DE BERABERİNDE GETİRİYOR

Ozel Başkent Universitesi Adana Hastanesi doktorlarından Psikiyatr Dr. İbrahim Bilgen, gunumuzde yaygınlaşan internet ve bilgisayar kullanımıyla cok sayıda cocukta durtu denetim bozukluğunun gozlendiğini belirtti. Bilgen, cocukların adeta bilgisayar oyunlarının icine hapsolduğunu, sanal dunyanın icinden cıkamaz halde saatlerce ekran karşısında durduğunu soyledi. Bircok bilgisayar oyunu gibi “Knight Online”nin de cocuklarda bağımlılık yaratabileceğini ifade eden Bilgen, şunları kaydetti:
“Cocuklar, bu oyunlar karşısında asosyal bir yapıya sahip oluyor. Annesinin odasına bıraktığı yemeğin bile farkına varmadan yaklaşık 48 saat oyun oynamış bir cocuğun ailesi ilk kez yardım icin geldiğinde once şaşırdım. Ancak, son donemlerde bu tip şikayetler giderek artmaya başladı. Cocuklar odadan cıkmaya, hatta su, tuvalet gibi ihtiyaclarınıbile karşılamaya gerek duymuyor. Yarattığı sanal dunya icinde kendine yer edinmeye calışıyor. Ozellikle cocuklar, yuz yuze iletişim yerine sanal dunyayı tercih ediyor. Bilgisayar kullanıcıları, tum gun ve gecebilgisayar başından kalkmadan oyundaki karakterini yoneten, hayattan kopuk kişiler haline geliyor.”

Bilgen, cekingen ve sosyal ortamdan uzak duran bu cocukların, sosyal anksiyete rahatsızlığına sahip olduğunu, internet ve online oyunları bağımlılık halinde kullandığını anlattı.

İbrahim Bilgen, ailelerin belli bir olcude bu tip oyunlara kısıtlama getirmesi gerektiğini, cocukların sosyal aktivitelere motive edilmesinin bilgisayardan uzaklaşmanın en onemli yolu olduğunu soyledi.


Dipnot : Aslında guzel bir oyun bağımlısı değilim girerse gunde 8 saatcik falan
__________________