Araştırma ve bilimle desteklenen bu tuyoları takip ederseniz daha az caba ile daha hızlı oğrenebilirsiniz.
İngilizce ’de “don ’t work hard, work smart” (cok calışma, akıllı calış) diye bir soz vardır. Gerek iş yerlerinde gerekse eğitim hayatında, okullarda ‘cok calışmak ’ bir erdem olarak kabul ediliyor ama bu calışmanın sonucu değerlendirmeden muaf kalabiliyor. Cok calışmanın başarı getireceği hicbir zaman garanti değildir ve ‘nasıl ’ calışacağınızı bilmediğiniz surece cok işe yarar bir calışma stratejisine sahip olduğunuz soylenemez.
Bjork Learning & Forgetting Lab at UCLA ’de (UCLA Bjork Oğrenme ve Unutma Laboratuvarı) calışan doktora oğrencisi Mikey Garcia “bircok insan iyi oğrendiklerini duşunur ama coğu zaman oğrenmek icin etkili yontemler kullanmazlar.” diyor. Garcia videosunda araştırma temelli birkac tavsiye veriyor. Bu tavsiyeleri ders calışmak dışında herhangi başka bir oğrenme aktivitesi icin de takip edebilirsiniz.
1. Oğretmeyi Oğrenin
Daha once Richard Feynman ve Albert Einstein gibi dÂhilerin dunyayı nasıl algıladığına ve bunu bir oğrenme yontemi olarak nasıl formule ettiklerine değinmiştik. Oğretmeyi oğrenmek aslında Feynman ’ın metodunun da anahtarı denilebilir. Garcia ’nın verdiği ornek deneylerden biri şoyle: Bir grup oğrenciye bir sınava calışmaları icin notlar veriliyor, aynı kÂğıtlar ikinci bir gruba da veriliyor ve konuyu başkalarına oğretmek icin calışmaları isteniyor. Ancak iki grup da aynı sınava giriyor ve bilin bakalım hangi grup yuksek performans gosteriyor? İkinci grup.

Bir dahaki sefere bir şeyler oğrenmek zorunda kalırsanız sadece malzemeyi tekrar tekrar okuyup ezberlemeye calışmayın. Bir arkadaşanıza veya aileden konu hakkında hicbir fikri olmayan birine oğretmek icin konuyu anlamaya calışın.
2. Gecmişe Donerek Hatırlayın
Garcia “Ders bittiğinde, oğrencilerime dersten 10 dakika sonra boş bir kağıt parcası alıp o gunku dersle ilgili hatırladıkları her şeyi yazmalarını soylerim. Aynı gece yine başka bir boş kağıt parcası alıp bir kez daha hatırladıkları her şeyi yazmalarını isterim. Bu, oğrencilerin ders calışmak icin yaptıkları coğu şeyden daha buyuk bir etkiye sahip olacak” diyor.
3. Kendinizi Sınayın
Bilişsel bilime (cognitive science) gore oğrenmenin amacı sınavları gecmek değildir ve sınavlar oğrenme aracı kabul edilmez. Bunlar, sadece kendini sınama aracıdır. Bir sınava calışmak icin eski sınavlar cozulebilir veya test pratiği yapılabilir. Bununla birlikte, laboratuvar calışanı Veronica Yan ’a gore ders kitabınızı acamıyorsanız en azından alt başlıklara, dipnotlara bakın ve hangi bolumun hangi bilgileri icerdiğini oğrenmeye calışın.

Alternatif olarak oğrenmeniz gereken, kafa karışıklığı yaşadığınız ve odaklanmanız gereken konuları tespit etmek icin sınavda hangi soruların cıkabileceğini hayal etmeye calışabilirsiniz.
4. Calışmayı Yayın
Sınav oncesi uzun saatler calışarak konuları ezberlemek sınavlardan iyi notlar almak icin kısa vadede bir şeyleri hatırlamanıza yardımcı olabilir. Ote yandan lisede bu şekilde calışan bircok oğrenci universiteye başladıktan sonra oğrendiği her şeyi cabucak unuttuğunu acı bir şekilde fark ediyor. Garcia “Eğer dort saatlik bir calışma gerekiyorsa bir gunde dort saat calışmak yerine dort gun boyunca her gunun bir saatini kullanmanız daha etkili” diyor. Bir saatlik calışmayı iyi planlanmış 15 ’er dakikalık dilimlere ayırmak bile mumkun.
5. Tek Konuya Odaklanmayın
Bir kavram veya bolumu oğrendiğinize emin olana kadar başka bir konuya atlamak sezgisel olarak doğru gelebilir ancak bilim biraz karıştırmanın daha iyi olduğunu soyluyor. Farklı konular arasında gidip gelmek, fikirler arasındaki bağlantıları daha rahat kurarak hatırlamanıza yardımcı olur.
6. Farklı MekÂnlarda Calışın
Kutuphanenin veya en yakınınızdaki ucuncu dalga kahvecinin bir koşesini ikinci evinizi yapmayı bırakın. Bu mekÂnlara uğramıyorsanız, listenize alabilirsiniz. Laboratuardaki başka bir araştırmacı Nicholas Sonderstrom “Oğrenme bilimi calıştığınız mekÂnları ceşitlendirmeniz gerektiğini soyluyor” diyor. Gorunuşe gore farklı cevresel etkenleri oğrenmeye calıştığınız materyalle ilişkilendirmek daha sonra bu bilgilerin hatırlanmasını kolaylaştırıyor.
7. Kartı Hemen Cevirmeyin
Terminoloji ve kelime haznesini geliştirmek icin yabancı dil calışırken hazırladığınız kartlarda yazan kelimelerin anlamlarını (ya da anlamlardan kelimeleri) hatırlayamadığınız zaman hemen kartın diğer yuzunu cevirmeyin. Garcia “Hatırlamak icin kendinizi olabildiğince zorlayın, o kelimeyle ilgili diğer konuları hatırlamaya calışın” diye tavsiye veriyor. Bazı araştırmalar bir şeyi anımsamaya calıştıktan sonra cevabı oğrenmenin o şeyin ileride daha rahat hatırlanabildiğini gosteriyor.
Vize ve final zamanları yaklaşırken bu yazıya tekrar goz atmak isteyen oğrencilere, şiddetle yazıyı Yer İşaretleri ’ne (Bookmark) kaydetmelerini tavsiye ediyoruz.
Kaynak: 7 Pro Study Tips That Will Make You Feel Like a Genius