Coğumuz muhtemelen arabaların isimlerinin nasıl oluştuklarını hic duşunmeyiz. Cunku arabaya binip istediğimiz konforu ve hızı bulduktan sonra otomobilin adının bir onemi kalmıyor. Ancak her arabanın ve adının bir hikayesi var. Boyle soyleyince kulağa ilginc gelmiyor olsa da, araba şirketlerinin adlarının hikayesi oldukca ilgi cekici. Bu nedenle araba şirketleri adlarını nasıl aldı anlatmak istedik. İşte araba şirketlerinin adlarının hikayesi…
1. Nissan Şimdi Nissan olarak bildiğimiz şirket, 1914 yılında DAT Motorcar olarak faaliyete başladı. “DAT” adı, uc kurucunun adlarının ilk harflerinden geldi. 1931 ’de DAT, Datson adını verip daha sonradan “Datsun” olarak değiştirdikleri yeni bir arabayı tanıttı. Bu arada iş adamı Yoshisuke Aikawa, 1928 ’de endustriyel bir holding şirketi kurdu ve yeni girişimine Nippon Sangyo adını verdi (adı genel olarak “Japon Endustrileri” olarak tercume edilir). Aikawa ’nın şirketi 1931 ’de DAT ’ı satın aldı ve sonunda Nippon Sangyo adı Nissan olarak kısaltıldı.
Bazı suruculer, bir Nissan ’ın direksiyonuna gecmeden once Datsun ’a bindiklerini hatırlayabilir. Peki en cok bilinen araba şirketleri arasında yer alan şirketin isminin değişmesine ne sebep oldu? 1980 ’lerin başına kadar, Nissan ’ın Japonya ’dan ihrac ettiği otomobillerde Datsun adı vardı. 1981 ’de Nissan yoneticileri, Nissan markasının kuresel farkındalığını guclendirmek icin bu uygulamayı değiştirdiklerini acıkladılar. Boylece artık bir daha Datsun markalı arac satılmadı.
Şimdiye Kadar Uretilmiş En Havalı 10 Japon Arabası
2. Toyota Toyota bir araba şirketi olarak başlamadı. Hatta ilk zamanlar adı Toyota bile değildi. 1926 ’da Sakichi Toyoda, bir dokuma tezgahı şirketi olan Toyoda Automatic Loom Works ’u kurdu. 1933 ’te Toyoda ’nın oğlu Kiichiro, ayrı bir motor bolumu kurdu ve şirketin arabaları hızla un kazandı.
Peki isim “Toyoda”dan “Toyota”ya nasıl geldi? 1936 ’da şirket yeni bir logo tasarlamak icin bir yarışma duzenledi ve kazanan Toyoda adını oluşturan uc Japon karakterden oluşuyordu. Ancak Toyoda ailesi, biraz duşundukten sonra hafifce değiştirilen “Toyota”nın daha guclu bir marka adı olduğuna karar verdi. “Toyoda”yı yazmak icin dokuz fırca darbesi gerekiyordu, oysa “Toyota” icin sadece sekiz tane gerekiyordu. Ayrıca sekiz Japonya ’da şanslı bir rakamdı.
3. Chrysler Walter Chrysler muhtemelen gencken hic kimsenin onemli insanlar listesinde değildi. Gencliğinin coğunu bir demiryolu muhendisi olarak Teksas ’ta gecirdi ve bir makinist olarak kendini cok geliştirdi. 1911 ’de 36 yaşındaki yetenekli makinist, Buick ’in uretim şefi oldu ve 1919 ’da şirketin başına gectiğinde yılda milyonlarca dolar kazanıyordu.
Chrysler sonunda Buick ’ten ayrıldı ve Willys-Overland Motor Company ’yi devralmak icin başarısız bir girişimde bulunduktan sonra, biriken servetinin bir kısmını bocalayan Maxwell Motor Company ’de kontrol sahibi bir pay satın almak icin kullandı. Chrysler ’in yeni şirketi, 1924 ’te Chrysler adlı populer bir arabayı tanıttı. Sonraki yıl Maxwell adı, gunumuzun en unlu araba şirketleri arasında bulunan “Chrysler” adının arkasında kayboldu.
4. Honda Honda, kurucusu Soichiro Honda ’nın adını taşıyor. Soichiro Honda, kucuk motosikletler yapmak icin 1946 ’da Honda Motor Co. Ltd ’yi kuran yetenekli bir tamirciydi. Motosiklet sektoru yavaş bir başlangıc ​​yapsa da, 1960 ’larda bu işletme dunyanın en buyuk bisiklet ureticilerinden biri haline geldi. 1963 yılında Honda, ilk aracı olan Honda T360 kamyonetini tanıttı.
5. Buick İskoc gocmen David Dunbar Buick yaratıcı bir adamdı. Daha motor sektorune girmeden once emaye dokme demir kuvetler uretmenin cok verimli bir yolunu bulmuştu. Buick, 1890 ’larda motorlarla uğraşmaya başladı ve başarısız bir motor şirketi kurduktan sonra, 1902 ’de Buick Manufacturing Company ile tekrar şansını denedi. Buick ’in arabaları muthişti. Ancak ona nakit sağlamak icin her zaman yeni yatırımcılar bulması gerekiyordu ve sonunda şirketi General Motors ’un kurucusu William C. Durant ’a satıldı.
Durant, 1908 ’de Buick ’e parca parca 100.000 dolarlık bir kıdem ceki verdi. Buick, petrol yataklarına yatırım yaparak bu parayı buyuk bir servete donuşturmeye calıştı ama şansı yaver gitmedi. 1920 ’lerde araba işine geri donmeyi deneyip başarısız olduktan sonra Detroit Ticaret Okulu ’nda eğitmen olarak calışmaya başladı. Bu işi de pek yolunda gitmedi; okul onu resepsiyon gorevlisi yaptı. Buick 1929 ’da olduğunde parasız bir adamdı.
6. Chevrolet William Durant, David Buick ’i Buick ’in kendi şirketinden nasıl yavaş yavaş cıkardıysa, 1910 ’da da Durant ’ın kendi alacaklıları, kurduğu General Motors şirketindeki yonetim gorevinden onu cıkardı. Yine de Durant uzun sure aşağıda kalmadı. 1911 ’de yeni bir motor şirketi kurmak icin İsvicreli yarış arabası surucusu ve tamirci Louis Chevrolet ile birlikte calıştı. İkili şirkete Chevrolet adını verdi.
Şirket hızla parite oldukca cok değer kazandı. Durant, aniden General Motors ’un kontrolunu yeniden ele gecirmek icin yeterli paraya kavuştu ve General Motors ’u satın aldı. 1918 ’de General Motors, Chevrolet ’i satın aldı. Louis Chevrolet hayatında pek başarılı olamadı. Şirketteki hissesini 1914 ’te Durant ’a sattı ve kariyerinde bazı başarılar elde etmesine rağmen hicbir zaman finansal konuda başarı sağlayamadı ve sonunda Chevy ’ye danışman olarak geri donmek zorunda kaldı.
7. Dodge John ve Horace Dodge kardeşler, 1890 ’larda bir Michigan bisiklet şirketi kuran yetenekli makinecilerdi. Sonunda bu işi satıp 1902 ’de Olds ve 1903 ’te Ford icin şanzımanlar uretmeye başladılar. Ancak kendi arabalarını yaratmak istediler, bu nedenle 1913 ’te Ford ’daki karlı tedarikci pozisyonlarını bıraktılar ve kendi otomobil tasarımları uzerinde calışmaya başladılar. Kardeşlerin arabaları kısa sure sonra ulkede en cok satan arabalar arasında yer aldı. Gunumuzde Dodge, en unlu araba şirketleri arasında bulunuyor. En cok da Viper ve Charger modelleri seviliyor.
8. Mercedes 1897 ’de Avusturyalı girişimci Emil Jellinek, Avrupa ’nın hızla buyuyen bazı otomobil yarışlarında kullanabileceği “Daimler” otomobilleri sipariş etmeye başladı. Bu birkac yıl surdu. Ancak 20. yuzyılın başlarında Jellinek ’in surmeye bayıldığı bir dizi Daimler vardı. Bu arabalar ile yarışırken 12 yaşındaki kızı Mercedes ’in adını kullanıyordu. 1900 yılında Jellinek, arabalara Mercedes denmesi şartıyla 36 yeni araba siparişi vermek icin Daimler ile bir anlaşma yaptı. Daimler kabul etti ve unlu luks marka adı “Mercedes” doğdu.
9. Volvo İsvecli otomobil ureticisinin adı Latince “volvere” kelimesinin bir birleşimi olan “yuvarlanıyorum” anlamına geliyor. Şirket, İsvecli bilye şirketi SKF ’nin bir parcası olarak başladı ve SKF ’nin 1915 ’te Volvo adını ticari bir marka haline getirmek istemesinin ardından, şirket “Volvo” adını hemen her şeye koymayı planladı. Ancak Volvo, 1. Dunya Savaşı yuzunden 1926 yılına kadar otomobil işine başlamadı.
10. Cadillac Henry Leland adında bir New Yorklu, 1902 ’de Cadillac Car Company ’yi kurdu. Dunyanın en unlu araba şirketleri arasında bulunan Cadillac ’ın adı, 18. yuzyılın başlarında Detroit ’i kuran Fransız kaşif Antoine Laumet de La Mothe, sieur de Cadillac ’tan geliyor.
11. Saab Saab aslında İsvecce “İsvec Ucağı, Limited” anlamına gelen “Svenska Aeroplan Aktiebolag”ın kısaltmasıdır. Şirket 1940 ’larda otomobil uretmeye başladı. Daha once adından da anlaşılacağı gibi ucak uretiyordu.
12. Volkswagen Volkswagen, 1937 ’de Hitler ’in Nazi hukumeti altında Almanya ’da kuruldu. Şirketin “Halkın Otomobil Şirketi” olarak cevrilen adı, o zamanki hukumetin Alman milliyetciliğine yonelik cabasının bir yansımasıydı.
13. Lexus Lexus, aslında ayrı bir otomobil markası değil, Toyota ’nın bir parcasıdır. Toyota, luks bolumu icin bir isme ihtiyac duyduktan sonra reklam ajansına ve bir imaj danışmanlık firmasına gitti. İlk başta “Alexis” adına karar verdiler, ancak yavaş yavaş Lexus ’a donuştu.
14. Mazda En unlu Japon araba şirketleri arasında yer alan Mazda ’nın adı, Zerduşt tanrısı Ahura Mazda ’dan alınmıştır. Şirketin web sitesine gore, “Toyo Kogyo ’nun kilit uyeleri Mazda ’yı Doğu ve Batı medeniyetinin başlangıcının ve aynı zamanda otomotiv medeniyeti ve kulturunun bir sembolu olarak yorumladı.”
Kaynak: 1