100 yıllık kısa bir gecmişe sahip olan ucaklar, gunumuzun en guvenli ulaşım araclarından biri olarak kabul ediliyor. Her gecen gun daha ulaşılabilir hale gelen ucak seyahatleri uzak mesafeleri kısa sure icerisinde kat etmemize yardımcı oluyor. Her gun gercekleşen yuzlerce hatta binlerce ucuşa baktığımızda kaza payının bir hayli az olduğunu fark ediyoruz. Tabii bu durum korkunc felaketlerin yaşanmadığı anlamına gelmiyor. Ucuş tarihinde bir ilk olarak kabul edilen British Airways 5390 ucuşunu sizler icin araştırdık. İşte 8 bin metre yukseklikte kokpitten fırlamasına rağmen hayatta kalan pilot Tim Lancaster ve hikayesi..
Ucuş tarihinde eşi benzeri gorulmemiş bir olayla karşınızdayız! Ucaklar, gunumuzun en guvenli ulaşım araclarından biri olarak kabul ediliyor. Tabii bu durum trajik kazaların yaşanmadığı anlamına da gelmiyor.
British Airways ’e ait 5390 numarı ucuş, o gun Birmingham ’dan Malaga ’ya ucuyordu Malaga Costa del Sol Havalimanı, İspanya ’nın en yoğun havalimanlarından biri. Buraya dek her şeyin cok normal gorunduğunun farkındayız.
Her şey tam da olması gerektiği gibi ilerliyordu Takvimler 10 Haziran 1990 ’ı gosteriyordu BAC-1-11-500 ucakları, bir suredir bu ucuşlar icin tercih ediliyordu. 1988 yılında British Airways filosuna dahil edilen ucaklara son derece iyi bakılıyordu. Ucuşta iki pilot, dort kabin ekibi uyesi ve 81 yolcu bulunuyordu.
Ucağın kaptanı henuz 42 yaşında olmasına rağmen 11 bin saatten fazla ucmuş olan Tim Lancaster ’dı Yardımcı pilot Alastair Atchison ise 39 yaşındaydı ve yaklaşık 7500 saat ucmuştu. Bu deneyimleri, biraz sonra yaşayacakları felakette onlara rehberlik edecekti.
Ucuş oncesi kontroller yonergelere uygun şekilde iki kez yapıldı ve ucakta herhangi bir sorun saptanmadı Ucak, hicbir sorun yaşamadan saat 8.33 ’te Birmingham Havalimanı ’ndan havalandı. Bu esnada turbulans seviyesi de normaldi. Ucak varış noktasına doğru yola koyulmuş, gerekli irtifaya ulaşmak icin yukseliyordu. Normal şartlarda ticari ucakların 8500 metre yukseklikten ucması gerekiyordu. BAC-1-11-500 daha kucuk bir ucak olduğu icin 8 bin metre yukseklikte sabitlendi.
Kalkıştan yaklaşık 30 dakika sonra 8 bin metre yukseklikteyken kokpit camlarından ikisi kırıldı Yaşanan bu korkunc olayın ardından kabindeki basınc hızlı bir şekilde duştu ve Kaptan Tim Lancaster kokpitten dışarı fırladı.
Ucuş gorevlisi Nigel Ogden, kaptanı ayak bileklerinden yakaladı Ancak o yukselikte ve o hızda bir insanı kabinin icerisine geri cekmek imkansızdı. Ogden, o anlar sorulduğunda şu şekilde bir acıklama yaptı: “Dondum ve on camın yok olduğunu gordum. Kaptan pilot camdan dışarı doğru cekiliyordu, tek gorduğum şey bacaklarıydı.”
Tehlikede olan yalnızca kaptan pilot Tim Lancaster değildi Ucuştaki herkesin hayatı tehlike altındaydı. Eğer Ogden kaptanı vaktinde yakalamasaydı, kaptan ucarak ucak motoruna takılabilir, motoru tahrip edebilir ve ucağın duşmesine neden olabilirdi.
Yardımcı pilot Atchison, acil iniş yapmak icin Southampton Havalimanı ’na doğru alcalmaya başladı Atchison kuleyle iletişim kurmaya calışırken ucuş gorevlisi Ogden de kontrolu kaybetmeye başlamıştı. Simon Rogers isimli başka bir ucuş gorevlisi Ogden ’in kaptanı inişe dek tutamayacağını anladı ve kaptanın bacaklarını koltuğa bağlamak icin ekstra emniyet kemerleri kullandılar.
Tum bunlar olurken kaptan camdan dışarı sarkmaya devam ediyordu Şiddetli ruzgardan dolayı tum kıyafetleri parcalandı. En acı verici yanlarından biri de butun bunlar olurken gozlerini kapatamamasıydı. Zira cok şiddetli bir ruzgarla mucadele ediyorlardı.
On beş dakikalık bir iniş surecinin ardından sonunda Southampton Havalimanı ’na vardılar Hemen bir acil servis cağrıldı ve kaptana ilk mudahaleler yapıldı. Hızlı inişleri sayesinde Lancaster, oksijen yetmezliği yaşamamıştı. Eğer yardımcı pilot bir sure daha 8 bin metrede seyretseydi kaptan oksijensizlikten olebilirdi.
Tim Lancaster, bu felaketi yalnızca birkac kucuk yarayla atlattı Ucuş tarihinde eşi benzeri gorulmemiş bu felaket onu sevdiği işi yapmaktan alıkoymadı. Kaptan Lancaster yalnızca beş ay sonra aynı model ucaklarla ucmaya devam etti. 2003 yılında emekli olana dek de British Airways ile calıştı. Anlayacağınız kariyeri boyunca kokpitten hic uzak kalmadı.
Kaynak: 1, 2, 3