Enneagram ’ın başarıyla kullanılabildiği alanlardan biri de reklam sektoru. Aslına bakarsanız, bir reklamın bizi cok guldurmesi veya hungur hungur ağlatması gunun sonunda marka icin (ve markasını duşunen akıllı bir ajans icin) aynı kapıya cıkar. Urunu, hizmeti veya bir kamusal davranışı insanlara tanıtmak, hakkında konuşturmak ve kendinizi hatırlatmak icin iletişim yaparsınız cunku. Bu durumda ‘‘satmak istediğiniz ’ ’ ne ise onun gideceği hedef kitleye uygun bir atış yapmak istersiniz. Reklamcılığın temel problemi de budur: Doğru kitleye (veya artık kişiliklere) doğru mesajı verebilmek.
Eğer reklamcıysanız, Enneagram sizi ulaşmak istediğiniz kişilik tiplerinin radarına kolayca sokabilir. Brief ’inizi Enneagram bilen bir reklamcıya verirseniz, sonucunda odulluk ve efsane işler alabilirsiniz. Bu haftaki listemizde, marka DNA ’ları ve iletişim kodlarına uygun, 9 kişilik tipine de nokta atışı yapan birer efsane reklamı sizler icin sectik. Buyrunuz 🙂
Tip 1. Vestel ‘‘Aynısını Evde Yaparım ’ ’
Tip 1 kişilikler ozetle ‘Oğreten insanlar ’dır. Yani annelerimiz, ilkokul oğretmenlerimiz hep Tip 1 kişiliğin uc aşağı beş yukarı vucut bulmuş halidirler. Kıyamazlar bize ama prensiplerinden de taviz vermezler asla. Hep iyiliğimizi isterler ama fazla da ustlerine gidersek ayarı verirler. O halde annelerimize gelsin bakalım 🙂
Tip 2. Coca-Cola ‘‘Friendly Twist ’ ’
Coca-Cola, kimliğini ‘‘Mutluluk ’ ’ kelimesi uzerine kurmuş bir marka. – O son malum reklamı saymıyoruz, biraz kafaları karışmış gibi geldi cunku 🙂 – Dolayısıyla tum iletişimini de mutluluk ve paylaşma uzerinden yapıyor. Bu anlamda cok sayıda işi ornek gosterilebilecek olsa da, biz bunu sectik. O halde sevgi ve ilgi insanı Tip 2 ’ler icin gelsin bakalım. Eğer Tip 2 kişiliğine sahip bir arkadaşınız varsa sizi kolunuzdan tutup kola icmiyor olsanız da bu makinanın yanına goturecektir 🙂
Tip 3. Jaguar ‘‘Gorgeous ’ ’
Bir Tip 3 ’e satış yapmak istiyorsanız, gosteriş, ulaşılamazlık ve ışıltılı bir hayat vadetmelisiniz. Bu durumda luks tuketim urunlerinin reklamları ilk akla gelen işler oluyor. Bizim secimimiz Jaguar oldu. Kampanyanın isminden de kolayca anlaşılacağı uzere, Jaguar size bir araba değil, cemiyet hayatının seviyeli bir bireyi olma hayalini satmaya calışıyor. Zaten oyleyseniz, alacağınız araba Jaguar olabilir 🙂
Tip 4. Alfa Romeo Giulietta ‘Ruhumuz Olmadan Sadece Birer Makineyiz ’
Kampanyanın ismi Tip 4 karakteri anlatmak icin yeterli: ‘‘Ruhumuz Olmadan Sadece Birer Makineyiz ’ ’ sloganına kapılıp gidebilecek kişilik tipimiz 4 ’ler oluyor. Hayatı duygular ve arzuların geniş salınımlı med-cezir ’lerinde yaşayan bu arkadaşlar icin, kullandıkları eşyaya yukleyecekleri anlam oldukca onemlidir. Reklamdan bir cumleyle bitirelim: ‘‘Biz A noktasından B noktasına gitmiyoruz… ’ ’
Tip 5. Intel ‘‘Intel Inside ’ ’
Satın aldığı bilgisayarın icinde hangi işlemcinin olduğu kimse merak etmezdi bir zamanlar. Cunku işlemci değil, bilgisayar satın alırdık. Sonra ne oldu, Intel diye bir marka cıktı ‘‘En hızlı işlemcileri biz yaparız ’ ’ dedi ve ‘icinde Intel var ’ diye bir notu bilgisayarların kasalarına iliştiriverdi. Meraklı ve araştırmacı zihinleriyle ancak Tip 5 ’lerin ilgisini cekebilecek bir konu olan mikrocip meselesi boylece milyonlarca sıradan bilgisayar kullanıcısının da gundemine girmiş oldu.
Tip 6. Bosch ‘‘İnsanların guvenini kaybetmektense para kaybetmeyi tercih ederim ’ ’
Burada bir Alman gerceğiyle karşı karşıyayız. Milletlerin de kişilikleri olur ve Alman ’lar Tip 6 ’dır mesela Enneagram ’a gore. Bunun anlamı, o ulkede yuzyılların birikimiyle hayatın, kulturun hep belli bir karaktere gore şekillenmesidir. ‘‘Alman yaparsa sağlamdır abi ’ ’ cumlesinin altında yatan ‘‘Guven ’ ’ duygusu bizi bir Alman markasının unutulmaz reklamına goturuyor. Reklamcının bizden olması sizi şaşırtmasın, başta da dediğimiz gibi muşterisinin marka DNA ’sını ozumsemiş bir reklamcı, bir markanın başına gelebilecek en guzel şeydir şu sektorde.
Tip 7. Turkish Airlines ‘‘Kobe vs Messi: Widen Your World ’ ’
Mesajını sloganıyla net bicimde veren bir kampanya daha, ustelik bizden! Youtube ’un 2015 ’in en beğenilen reklamları listesinde ilk sıradan acıkladığı ‘‘Widen Your World: Kobe vs Messi ’ ’ kampanyası, secenekleri azaltmaktan nefret eden ve elinde imkan olsa her gun başka ulkede uyanmak isteyen maceraperest Tip 7 ’lerin ruhunu almış. Bir havayolu şirketi icin daha doğru bir secim olabilir miydi, bilemiyoruz.
Tip 8. Chevrolet ‘‘Make Your Own Road ’ ’
Akıntıya karşı kurek cekilir mi? Asla vazgecmeyen ve ‘meydan okuyan ’ Tip 8 ’ler işte tam da bunu yaparlar. Onlerine bir engel koyun ve olacakları izleyin. ‘Buyukluk, meydan okuma ve guc ’ kelimelerini benimsemiş Amerikan araba markaları icin Tip 8 tarzı reklamlar yapmak gayet uygun. Biz bir tanesini secebildik.
Tip 9. Coca-Cola ‘‘Hilltop ’ ’
Barış, kardeşlik, uyum ve sentez insanı Tip 9 ’ların bu birleştirici ozelliklerini ‘Mutluluk ’ kavramı uzerinden kullanan Coca-Cola, listemizde ikinci kez yer buldu. ‘Dunyanın butun renkleri ’ ’ fikri uzerinden giden kampanyanın bu listedeki bir rakibi ise, tabii ki ‘United Colors of Benetton ’ olabilirdi.