Girişimciliğin bircok tanımı var. En basit ve anlaşılabilir şekilde: “Sanayi ve ticaret ile alakalı herhangi bir alanda para veya para ile olculebilecek herhangi bir şeyi ortaya koyarak iş kuran kimse” olarak tanımlayabiliriz. Sosyal girişimciler ise oncelikle toplumsal sorunlarla ilgilenir ve kar amacı gutmez. Ticari girişimciler gibi başkalarının goremediği sorunları ortaya cıkarır ve bunları cozmeye calışırlar. Bu yazımızda nasıl sosyal girişimci olabileceğinizle ilgili 5 ipucunu sizinle paylaşıyoruz. Detayları birlikte inceleyelim.
Sosyal Girişimci Olmak İcin Sahip Olmanız Gereken 9 Ozellik
1. Neyde iyi olduğunuzu bulun Birleşmiş Milletler Asya ve Pasifik Ekonomi ve Sosyal Komisyonu (ESCAP) Teknoloji ve İnovasyon Başkanı Jonathan Wong, şu anda bulunduğu yere gelmesindeki en onemli faktorun neyde iyi olduğunu oğrenmekten gectiğini soyluyor. Ayrıca, buyuk organizasyonlarda calışma ve değişimi yonlendirme konusunda iyi olduğunu hemen fark ettiğini de belirtiyor.
2. Denemekten korkmayın ama amacınız buyuk olsun ESCAP Başkanı aklında hicbir zaman bir kariyer olmadığını soyluyor. “Sivil Toplum Kuruluşları ve ozel sektor icin calıştım.” diyen Jonathan Wong, İnsanlara ve gezegene daha iyi hizmet vermek icin ekonomiyi yeniden şekillendirmenin gerekliliğine inandığından bahsediyor. Calıştığı kuruluşlarda her zaman bir tema olduğunu da ekliyor.
Sosyal girişimci olmak isteyenlerin kucuk buyuk demeden her turlu işe girişmeleri, hem ortamı tanıma hem de sorunları fark etme konusunda kendilerine buyuk fayda sağlayacaktır.
3. Sabırlı olun Buyuk, karmaşık ve kuresel sorunları bir an once cozmek istiyor olabilirsiniz. Ancak sistemli cozumler oluşturmak icin genellikle “stratejik sabra” sahip olmanız gerekir. Yani, eylemlerinizi gercekleştirmek icin doğru zamanları beklemeli ve onceden planladığınız yola sadık kalmalısınız.
4. Kitlenizde guven oluşturun Nike N7 Genel Muduru Sam McCracken, bir bireyin guven inşa etmesi icin gerekli olan temel bileşenlerden bahsediyor. Bunlardan en temeli sizin kim olduğunuzdur diyen sosyal girişimci şoyle anlatıyor, “Beni tanıyan biriyle konuşursanız, Sam McCracken ’in kim olduğunu bilirler, neyi temsil ettiğimi bilirler ve temel değerlerimi bilirler.”
Neyi temsil ettiğiniz ve değerleriniz acık olmalı, bu sayede adınızı duyanların aklında net bir resim oluşur. Ayrıca bu şekilde, seslendiğiniz kitleye guven aşılamanız da daha kolay olacaktır.
5. Adım atmaktan korkmayın Nike ’ın “Just Do It” kampanyasını bilmeyen yoktur. Nike N7 ’nin Genel Muduru, kurumsal bir sosyal girişimci olmak icin işletmeye değer katmanız gerektiğini soyluyor. “Just Do It” işte tam olarak bu değer kısmına giriyor. Tek sayfalık bir iş planı yazıp bunu Nike ’daki ustlerine sunan Sam McCracken “Kollarını sıvamış, yapılması gerekeni yapmış mavi yakalı biriyim.” diyor.
Eğer adım atmaktan korkarsanız hicbir yere gidemezsiniz. Planlarınızı net bir şekilde kağıda dokun ve ustlerinize sunun. Yapılması gerekenleri ortaya cıkarın ve sadece yapın.
Ve son olarak alcak gonullu olun McCracken, “Başarının gizli sosu, alcak gonullu olmak ve yolculuğunuza insanları da beraberinde getirmektir” diyor. Wong sozlerini şoyle sonlandırıyor: “Hırslı olmalısınız. Korkusuz olmalısınız. Ayrıca cok alcak gonullu olmalısınız”
Her şeyi tek başınıza yapamazsınız. Sosyal girişimci olarak amacınız toplumsal ve cevresel fark yaratmak olduğu icin mutlaka guvendiğiniz insanlar yanınızda bulunmalı. Diğerlerine de fırsat verirseniz, başarırsınız.
İlginizi cekebilir:
Girişimcilerin Başarı Şansını Azaltan 10 Stratejik Hata
Turkiye ’de Sosyal Sorunlara Eğilerek Toplumsal Değişime On Ayak Olan 11 Sosyal Girişim
Kaynak: 1