
Doğal afetlerin onune gecemesek de bazı felaketleri adeta kendi ellerimizle inşa ediyoruz. Ulkemizde Corlu ’da yaşanan tren kazasında onlarca masum insan hayatını kaybetmişti. Son olarak kotu haber İtalya ’dan geldi. Cenova şehrinde bulunan Morandi Koprusu şiddetli fırtınaya dayanamayarak coktu. Şu ana kadar 35 kişinin hayatını kaybettiği biliniyor ve sayının artması bekleniyor.
İtalya ’da coken ve İtalyan mimar Ricardo Morandi ’nin adını taşıyan kopru 1962 ’de yapılmaya başlandı ve 1968 ’de yapımı tamamlandı. 1100 metre uzunluğundaki Morandi Koprusu, şimdiye kadar Avrupa ’da inşa edilen ilk kablolu beton kopru olarak biliniyor. Peki tarihte hangi kopruler neden coktu? İşte dunden bugune yıkılan kopruler…
1. Tacoma Narrows Koprusu – ABD
Yapıldığı donemde dunyanın en buyuk acıklı ucuncu koprusu olma ozelliğini taşıyan Tacoma Narrows Koprusu, 1940 yılından inşa edildi. Uzunluğu 1524 metreydi ve toplamda 6.4 milyon dolara mal olmuştu. Ayakları arasındaki acıklık 853 metre olan asma koprunun genişliği yalnızca 11.9 metreydi. Koprunun yapımında gorev alan muhendis Moisseiff, genişlik ve aralık oranlarını ayarlayamamıştı, bu yuzden kopru bircok statik sorunla karşı karşıyaydı. Yapımı tamamlandıktan tam 4 ay sonra şiddetli ruzgarın etkisiyle rezonansa giren kopru yıkıldı. Yıkılması onceden ongorulduğu icin 1 ay once kapatılan Tacoma Narrows uzerinde bir arabanın icinde bulunan kopek dışında can kaybı yaşanmadı. 1950 yılında kopru tekrar ve bu kez doğru bicimde inşa edildi.
2. Chirajara Koprusu – Kolombiya
2018 yılının Mart ayında kullanıma acılmak uzere inşa edilen, Kolombiya ’nın Villavicencio şehri ile başkent Bogota ’yı bağlaacak olan kopru ocak ayında yapımı tamamlanmadan yıkıldı. Kuzey yakası coken koprunun guney yakası ise kontrollu bir şekilde yıkıldı. Coken koprude 10 işci hayatını kaybederken yaralı işciler de vardı.
3. Longteng Broken Bridge – Tayvan
1906 ’da yapılan ve Amerikan muhendisler tarafından tasarlanan kopru 1935 yılında yaşanan depremde oldukca buyuk zararlar aldı ve koprude catlaklar oluştu. 80 metre mesafeyle başka bir kopru inşa edildi. 1999 ’da yaşanan deprem koprunun ayaklarından birinin cokmesine neden oldu. Felaketin ardından koprunun kalıntıları bir anıt haline geldi ve Tayvan ’ın kulturel mirasları arasına alındı.
4. Minnesota Koprusu – ABD
Mississippi nehri uzerinde bulunan kopru 2007 yılında bilinmeyen bir sebepten coktu. Sonraları tasarım hatası ve alt yapı sorunları dile getirilse de hicbir zaman kesin bir sonuca ulaşılamadı. Koprunun yıkılışı sırasında uzerinde bircok arac vardı. 52 oğrenciyi taşıyan bir okul otobusunun de aralarında olduğu aracların nehirden enkazlarının cıkarılması cok uzun surdu. 13 kişi hayatını kaybederken 145 kişi yaralandı. Devlet ve muteahhit olenlerin ailelerine yuklu miktarlarda tazminatlar odediler.
5. Silver Koprusu – ABD
15 Aralık 1967 yılında, Noel oncesi koprunun en yoğun olduğu zamanda bir felaket gercekleşti. Sonradan sebebinin yanlış yapılan askı kablolarından birinin daha ince olmasının anlaşıldı. Ancak felaketten geri donuş yoktu, kazada tam 46 kişi hayatını kaybederken bircok kişi yaralanmıştı. Silver Bridge ’in cokmesi ABD icin hafızalara kazınan bir felaket. Yerine Silver Memorial Bridge adında yeni bir kopru inşa edildi.
6. Haripur Koprusu – Pakistan
1980 ’lerde Daur Nehri uzerine inşa edilen Haripur Koprusu, 2018 yılının başlarında coktu. Yuzlerce koyu birbirine bağlayan kopru icin koy halkı kopruye onerim veya yeniden inşasının gerektiğini soylemişti ancak yetkililer bu uyarıları dikkate almada. Koprunun cokmesi sonucu 2 kişi hayatını kaybetti.
7. Cevizdere Koprusu – Ordu
Son olarak gectiğimiz hafta Ordu ’da yaşanan sel felaketi sonucu Cevizdere Koprusu tamamen coktu. Ordu ’da bircok başka koprunun de coktuğu biliniyor ancak en dikkat cekeni Cevizdere oldu. Olayda şans eseri can kaybı yaşanmadı
8. Morandi Koprusu – İtalya
İtalya ’nın Cenova şehrinde bulunan Morandi Koprusu kısa sure once şiddetli fırtına nedeniyle coktu. İlk belirlemelere gore 35 kişi hayatını kaybetti. 1962 ’de yapımına başlanan ve 1968 ’de tamamlanan kopru 1100 metre uzunluğundaydı.