Huseyin Avni Lifij Biyografisi Huseyin Avni Lifij, simgeci bir yaklaşımla yaptığı lirik resimlerle one cıkan 1914 Kuşağı ressamlarındandır. Huseyin Avni Lifij, 1886 yılında Samsun'un Ladik ilcesine bağlı Karaaptalsultan koyunde doğmuştur. Cerkes asıllıdır. Lifij “beyaz tenli” anlamına gelir. Huseyin Avni Lifij ’in ailesi 1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı sırasında Kafkasya'nın Kuban bolgesinden goc ederek once Samsun'a yerleşti. 1887 yılında ailesi İstanbul ’da Rumeli Hisarına yerleşti. İlkoğrenimini 1893 yılında girdiği İstanbul Fatih Aşıkpaşa Mahalle Mektebini 1896 yılında resim ve muzik derslerine ozel ilgi duyarak bitirdi. 1896 yılında başladığı orta oğrenimini Şehzadebaşı'ndaki "Numune-i Terakki Mektebi"nde 1898 yılında tamamlayarak; donemin gecerli olan dili Fransızcayı idadi mezunu bir kişiden ders alarak oğrenmeye calıştı. 1898 1898-1900 yılları arası hastalandığı icin iki yıl okula gonderilmedi.

Huseyin Avni Lifij, 1901 yılında Osmanlı Nafıa Nezareti ’nin Demiryolları Mudurluğu ’nde işe girdi. Fransızcasını pekiştirmek icin Alyans İsraelit okuluna kısa bir sure devam etti. İskender Ferit Bey ’den de ozel Fransızca dersi aldı. 1904 yılına kadar Fransızca derslerine devam etti. Anatomi oğrenmek icin Mulkiye Tıbbiyesi ’ne, boya tekniğini oğrenmek icin ise Eczacı Mektebi ’nin fizik kimya derslerine dinleyici oğrenci olarak katıldı. Huseyin Avni Lifij, Fransızca oğretmeni İskender Ferit ve 1906 yılında Ayasofya ’da mimari cizimler yapmakta iken tanışıp arkadaş olduğu Fransız mimar Henri Prost resimlerini Muze Muduru Osman Hamdi Bey ’e gostermesini isteyince goturup gosterdi. Resmi beğenen Osman Hamdi Bey, bundan sonra da yaptığı diğer resimleri de kendisine gostermesini istedi. 1908 yılında Osman Hamdi Bey, Paris ’e gonderilecek oğrenci adayları listesine Huseyin Avni Lifij'i de yazarak onun onerisiyle Halife II. Abdulmecid tarafından; bir yıl kadar Sanayi-i Nefise Mektebi ’nde temel eğitim aldıktan sonra, 11 Ocak 1909 tarihinde Fransa ’ya gonderilmiştir. Burada Paris ’in unlu sanat okulu L ’Ecole Nationale Speciale des Beaux Arts ’da dersleri izleme izni alır.
Huseyin Avni Lifij ’in 1907 yılında yaptığı pipolu Otoportresi İstanbul Resim ve Heykel Muzesindedir.
Huseyin Avni Lifij ’in 1907 yılında yaptığı pipolu Otoportresi.
1909-1912 yılları arasında Paris ’te Fernand Cormon ’un atolyesinde calışan Huseyin Avni Lifij, 1912 yılında Turkiye ’ye donmesinin ardından İstanbul Sultanisi (İstanbul Erkek Lisesi) ’nde resim oğretmeni olarak gorev yaptı. 1915 yılında Kandili İnas Sultanisi (Kandilli Kız Lisesi)'nde Fransızca oğretmenliği yaptı.
Ayrıca Sanayi-i Nefise Mektebi ’ndeki eğitimi yeterli bulmayan bir grup sanatcının oluşturduğu Serbest Resim Atolyesi‘nde Ruhi Arel, Ali Sami Boyar, İbrahim Callı ve Hikmet Onat gibi onemli sanatcılarla birlikte resim kurslarını yonetmiştir.
Huseyin Avni Lifij ’in Paris ’e gitmeden once izlenimciliğe yaklaşan uslubu, Paris'teki hocası Fernand Cormon ’dan ve Avrupa ’daki diğer cağdaş akımlardan etkilenmiştir. Fernand Cormon ’un eğitimi doğrultusunda izlenimci anlayışın ışıklı yuzeylerini ve renk anlayışını benimsemiştir. Nesneleri cizerken doğalarına sadık kalarak gercekci bir yaklaşımla calışan Huseyin Avni Lifij, aynı zamanda simgeci ressamlardan da etkilendi. Resimlerindeki ice donuk, lirik anlatım, onu 1914 kuşağının diğer ressamlarından ayıran simgeci uslubunun yansımasıdır.
1916 yılı ilkbaharında 1. Galatasaraylılar Yurdu Resim Sergisi ’ne iki resmi ile katıldı.
Huseyin Avni Lifij, 1917 yılında Harbiye Nezareti (şimdiki Milli Savunma Bakanlığı) Nazırı Enver Paşa'nın emriyle Şişli'de eski bir konakta kurulan “Şişli Atolyesi”nde (İbrahim Callı, Omer Adil, Ali Cemal Ben'im, Ali Sami Boyar, Cevat Bey, Feyhaman Duran, Hikmet Onat, İsmail Hakkı Bey, Mehmet Ali Laga, Mahmut Bey, Namık İsmail, Ruhi Arel, Sami Yetik, Şevket Dağ, Diyarbakırlı Tahsin gibi) başka ressamlarla birlikte savaş resimleri yaptı.
1917 sonbaharında İstanbul'da Galatasaraylılar Yurdunda acılan "Savaş Resimleri ve Diğerleri" Sergisi'ne, 20 resim ile katıldı.
1918 yılında Viyana'da sergilenen "Savaş Resimleri ve Diğerleri Sergisi"ne 18 resim ile katıldı. 1921 yılında Turk ressamlar Cemiyeti Tarafından duzenlenen 4. Galatasaray Resim Sergisi'ne uc resim ile katıldı.
Huseyin Avni Lifij, 11 Temmuz 1919 tarihinde heykeltıraş Nijat Sirel ’in kız kardeşi ressam Harika Sirel ile nikahlandılar. O sıralar salgın olan İspanyol gribi nedeniyle 25 Mart 1922 yılında toren yaparak evlendiler. Ekim 1922 ’de Bursa'ya Mustafa Kemal Paşa ’yı karşılamak icin giden oğretmenler arasında Huseyin Avni Lifij ile birlikte eşi Harika ve eşinin kardeşi heykeltıraş Nijat Sirel ’de bulunuyordu. Mustafa Kemal Paşa, Avni Lifij'i Ankara'ya goturdu ve Erkanı Harbiye'de dort ay misafir etti. Huseyin Avni Lifij, Ankara'ya bu ilk ziyaretinde Mareşal Mustafa Fevzi Cakmak'ın portresini gercekleştirdi.
1924 yılında Sanayi-i Nefise Mektebi Alisi Tezyini Sanatlar oğretmenliğine atandı. Olumune kadar Sanayi-i Nefise Mektebi Alisi Tezyiniye Muallimi olarak gorevde kaldı.
Huseyin Avni Lifij, “Mareşal Fevzi Cakmak Mesaide” tablosu.
Huseyin Avni Lifij ’in 160 x 128 cm ebadındaki “Mareşal Fevzi Cakmak Mesaide” tablosu halen Resim ve heykel muzesindedir. Bu tablonun bir hikayesi vardır ve bu hikaye Mareşal Mustafa Fevzi Cakmak ile ressam Huseyin Avni Lifij'in bir gun Bursa'da karşılaşmalarıyla başlar. Ressamı, Mareşal ile tanıştıran Mustafa Kemal Paşa'dır. "Bu zatın "Kara gun" ve "Ak gun" diye iki tablosu var." diyen Ataturk, Mareşal Cakmak'a onun calışmalarını gosterir Cakmak'da takdirlerini gizlemez. Bu sıralarda Lifij onun bir portre taslağını hazırlar. Aylar sonra Huseyin Avni Lifij, Ankara'ya gittiği zaman bu tabloyu Mareşal'a goturur. Cok beğenir Mareşal ve Ataturk'e gosterir. Ataturk, Afet İnan'ın fikrini alır. Afet İnan tablonun bir muzeye verilmesini ister. Ataturk'un uygun bulmasıyla tablo o donem Topkapı sarayı muzesine verilir.
Huseyin Avni Lifij, Kara gun tablosu 1923, Ankara ’da Milli Kutuphanededir.
Huseyin Avni Lifij ’in Karagun adlı tablosu, alegorik bir yorumla tarihi bir konuyu ele alınır. Kompozisyonda Kurtuluş Savaşı sırasında duşmanın yakıp yıktığı bir koy kalıntısı icinde, on planda giysileri parcalanmış ve tecavuz edilmiş izlenimi veren yarı cıplak ve oldurulmuş bir kadın bedeni, kilim uzerinde resmedilmiştir. Kadın figurunun başucunda, Anadolu ’nun yerel sanat anlayışıyla uretilmiş ve işlenmiş bir beşik uzerinde, anneye doğru sırt aşağı uzanmış olu cocuk figuru yer almıştır. Cocuğun olu bedeninin uzerinde bulunduğu beşiğin ayağına, sivri ve keskin gagalı, kanatlarını heybetle iki yana doğru acmış, kuyruğu beşik uzerinden arkaya doğru uzanan bir kartal yerleştirilmiştir.
Huseyin Avni Lijij resimlerinde parlak bir ışık yerine gizemli bir akşamustu ışığı yeğlemek suretiyle şiirsel bir atmosfer yaratmaya calışmıştır. Ozellikle yağlı boya tablolarında kullandığı kırmızı, turuncu ve sarı tonlarla anlatımını guclendirmiştir.
Huseyin Avni Lifij, 2 Haziran 1927 tarihinde İstanbul ’da Laleli ’de Harikzedegan Apartmanı ’ndaki odasında kalbinde meydana gelen bir rahatsızlıktan dolayı 41 yaşında olmuştur. Mezarı, Pierre Loti Tepesinde bulunmaktadır.