Yeni adıyla 15 Temmuz Şehitler Otogarı, Bayrampaşa’da bulunsa da Esenler’e yakınlığı ile hepimizin aklında Esenler Otogarı olarak yer etmiş şehirler arası bir otobus terminali. 1987 yılında İstanbul Buyukşehir Belediyesi ile Buyuk İstanbul Otobus İşletmeleri A.Ş arasında imzalanan anlaşmayla yapımına başlanan ve buyuk hayaller ile 1994’te kullanıma acılan bu otogar; Avrupa ve Turkiye’nin en buyuk, dunyanın […]
Yeni adıyla 15 Temmuz Şehitler Otogarı, Bayrampaşa’da bulunsa da Esenler’e yakınlığı ile hepimizin aklında Esenler Otogarı olarak yer etmiş şehirler arası bir otobus terminali. 1987 yılında İstanbul Buyukşehir Belediyesi ile Buyuk İstanbul Otobus İşletmeleri A.Ş arasında imzalanan anlaşmayla yapımına başlanan ve buyuk hayaller ile 1994’te kullanıma acılan bu otogar; Avrupa ve Turkiye’nin en buyuk, dunyanın ise en buyuk 3. otogarı unvanını elinde tutuyor. Her ne kadar buyuk hayallerle hizmete acılmış olsa da son hali gorenleri dehşete duşuruyor. Ozellikle otogarın alt katı, uyuşturucu ve suc merkezi haline gelmiş durumda. Otogar esnafının şikayetleri dikkate alınmış olacak ki İBB Meclisi, otogarın İSPARK’a devredilmesi ile ilgili goruşmelere başladı. Gelin otogarın karanlık tarihine, neler yaşandığına ve şimdi neler olacağına hep birlikte bakalım.
Esenler Otogarı icin son durum nedir?
Oncelikle otogarın son durumundan bahsederek listemize başlayalım. İstanbulluların ve iceride calışan esnafın oldukca dert yandığı Esenler otogarı icin İBB Meclisi harekete gecmiş durumda. İBB Meclisi, otogarın otopark işletmeciliğinin İSPARK A.Ş.’ye devredilmesi icin calışmalara başladı. Kararın bu hafta icerisinde meclisten gecmesi bekleniyor.
Otogarın durumu icin sunulan tam 39 adet teklif bulunuyor
Son yıllarda fiziki şartlarının yetersizliği ve alt katlardaki guvenlik problemleri ile sık sık gundeme gelen Esenler Otogarı’nın 25 yıllık işletme sozleşmesi gectiğimiz Mayıs ayında doldu. Bu durum “Esenler Otogarı taşınacak mı?” diye ceşitli tartışmalara sebep olmuştu. Ancak secimlerden sonra ilk defa toplanan İstanbul Buyukşehir Belediyesi Meclisi, otogar icin tam 39 adet teklif sundu. Aralarından en dikkat cekeni ise 38. madde olan “Buyuk İstanbul Otogarı otopark işletmeciliğinin İSPARK A.Ş.’ye devredilmesi” oldu. Teklifin bu hafta icerisinde meclisten gecmesi bekleniyor.
İstanbul’un her iki yakasına da yeni bir otogar yapılması planı da gundemde
İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, 23 Haziran’daki secim oncesi yaptığı acıklamada, yeni bir otogar icin eylem planı geliştireceklerini ve İstanbul’un her iki yakası icin yeni bir otogar calışması icinde olacaklarını soylemişti. Ayrıca Esenler Otogarı’nın konumu ve buyukluğu itibari ile bir teknoloji merkezine donuşturulmesi de ihtimaller dahilinde kabul ediliyor.
Peki gecmişte neler yaşanmıştı?
140 Journos’nun hazırladığı video ile tekrardan dikkatleri uzerine ceken Esenler Otogarı, bakımsızlıktan curuyor desek yeridir. Ozellikle alt katında herhangi bir guvenlik gorevlisi gormek ya da cekim yapan bir guvenlik kamerası bulmak pek mumkun değil. Yıllarca İstanbul’a gelen herkesin ilk varış noktası olan Esenler Otogarı’nda; binlerce insan kandıralarak, kimsesiz gorulerek alt katlara indirildi ve buralarda uyuşturucuya bağımlı hale getirildi. Adeta bir suc yuvasına donen alt katlarda hala yaşayan ya da vakit geciren bircok insan bulunmakta. Otogarın esnafı dahi kendi can guvenliğinden endişeli ve yardım talep ediyor. Onlarca intihara, cinayete, taciz ve tecavuze şahit olan Esenler Otogarı’nın en kısa zamanda temizlenmesi bekleniyor.
Otogarın karanlık gecmişini bir de oranın esnafından dinlemek icin işte 140 Journos’nun mini belgeseli: “esenler otogar: alt kat”