Kopru ve otoyol geciş ucretleri son yılların en tartışmalı konularından biri. Vatandaşlar tarafından coğunlukla “yuksek” bulunan bu fiyatlarda duzenlemeye gidiliyor. 2020 Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı ’nda otoyol ve kopru ucretlerine ilişkin yeni kararlara yer verildi. Bu duzenlemeye gore Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, 2020 itibariyle kopru ve otoyollarda “dinamik ucret” sistemine gecmeye hazırlanıyor. Detaylara birlikte bakalım.
Kopru ve otoyol ucretleri Turkiye ’de vatandaşların en cok isyan ettiği konulardan biri
Son olarak İstanbul-İzmir arasını kısaltan otoyolun kullanıma acılmasıyla pahalı geciş ucretleri yeniden gundeme gelmişti
2020 Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı ’nda ise otoyol ve kopru ucretlerine ilişkin yeni duzenlemelere yer verildi
Bu duzenlemelerle kopru ve otoyol geciş ucretlerinde “dinamik ucret” sistemine gecilecek
Programa gore, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, 2020 yılı icerisinde otoyol ve kopru ucretlerinin anlık değişkenlik gosterebileceği “dinamik ucret” ile ilgili calışmalara başlayacak. Calışmaya ilişkin hazırlanan raporda; “Dinamik fiyatlandırma ile talep yonetimi sistemi hayata gecirilmesi amacıyla calışmalara başlanacak. Ulaştırma sisteminin surdurulebilirliği ve mevcut altyapının verimliliğini teminen talep yonetimi benimsenecek, ulaştırma yatırımları verimlilik odağında rasyonelleştirilecek” denildi.
Dinamik ucret sistemiyle talebin az olduğu donemlerde vatandaşın, otoyol ve kopruleri daha ucuza kullanabilmesi amaclanıyor
Dinamik ucret sisteminde, kopru ve otoyolların yoğunluğu ozel bir yazılım sayesinde dakika dakika kontrol edilecek. Buna gore ise fiyatlar değişkenlik gosterecek
Dinamik ucret sistemiyle yoğun donemlerde kopru gecişlerinde belirlenen sabit fiyat uygulanırken, koprulerin daha az yoğun olduğu saatlerde kopruyu kullanan vatandaşlar daha az ucret odeyecek
Avrupa ’da da 7/24 kullanılan sistemde, kopru ve otoyolların yoğunluğu ozel yazılımlarla takip ediliyor ve fiyat politikası buna gore belirleniyor
Havayolu şirketlerinin de kullandığı yontemle, işletmecinin zararına yol acmadan, vatandaşların daha az yoğun donemlerde daha ucuza hizmet alması amaclanıyor.
Raporda aynı zamanda karayollarına ilişkin yapılacak calışmalarla da ilgili kararlara yer verildi
Buna gore, ulaştırma sektorundeki projeler yeniden gozden gecirilecek. Bu projelerde trafik hacmi ilerleme ve ihale durumu gibi kriterler goz onunde bulundurulacak, yapılabilirliğini kaybetmiş projeler sonlandırılacak. Ayrıca, yalnızca karayolu trafik guvenliğinden sorumlu bir yapının tesis edilmesine ilişkin kavramsal cerceve, program ve kurumsal yapının tasarımı da tamamlanacak.
Kaynak: 1