Bu listeyi Fil ’m Hafızası ekibinden Ebru Cavuşoğlu hazırlamıştır, haberiniz olsun.
Kimi filmler izledikten sonra daha farklı bir anlam boyutuna gecerler. Sanki izlerken ortaya attığı her tezi, bir sonraki sahnede curutur ve sonuna geldiğinde de “vay be!” dedirten bir unlem cıkar kendiliğinden. Bu tur filmlerin etkisi, birkac gun boyunca surer gider. Anlamına erilemeyen kareler anlamına kavuşur, tıpkı bir yapboz gibi. Buradaki fark; yapan once bozmuş, sonra yapmıştır yapbozu.
Aşağıda, tadı damakta kalan ve “yeryuzunde ne guzel akıllar var!” dedirten filmlerden bir derleme yaptık. Hic şuphe yok ki, bu listeye cok sayıda film daha eklenebilir. Bu listedeki filmleri izlerseniz şayet, dileriz size de her birinin sonuna geldiğinizde benzer duygular eşlik eder. Kore ’den İspanya ’ya uzanan, yapım yıllarına gore dizilenmiş, gunumuze yakın bir sağ gosterip sol vuran filmler listesi bekliyor sizi. Şaşkınlığı bol ve keyifli seyirler olsun.
1. Seven
David Fincher, 1995
Yedi olumcul gunahın ilhamıyla kurbanlarının yaşamına son veren bir seri katilin, iki dedektifi parmağında nasıl oynattığını seyirciye sunan filmde, zekÂnın gunahla dansını izleyeceksiniz.
2. Fight Club
David Fincher, 1999
Sıradan, yavan ve tekduze hayatına renk arayan anlatıcımızın seruveninde karşısına cıkan sabun yapımcısı Tyler, hayatı anlamanın, acıdan gectiği inancındadır. Birlikte başlattıkları dovuş kulubu ile acı uzerine kurulu olan bağları, kimi yerde duğumlenerek seyirciye nefes kesen bir sağ gosterip sol vurma deneyimi yaşatır.
3. The Sixth Sense
M. Night Shyalaman, 1999
8 yaşındaki Cole, sahip olduğu olağanustu guclerle baş etmeye calışırken, bunu paylaştığı tek kişi psikolog Malcolm ’dur. Bu gucun gizemini cozmeye calışırken, akla gelmez bir bağları olduğunu goreceklerdir.
4. Snatch
Guy Ritchie, 2000
Muhteşem oyuncu kadrosuyla daha en başından seyircinin beklentisini yukselten Snatch, paha bicilemez calıntı bir elmasın peşinde kesişen birbirinden renkli kişiliklerin seruvenini anlatıyor. Ayrıca vardıkları sonda, seyirciyi yine bir surpriz bekliyor.
5. The Others
Alejandro Amenábar, 2001
Bir perili koşk filminden beklenen korku tuneli kıvamındaki efektler, bu filmde yok. The Others ’da, kocası II. Dunya Savaşı ’nda mucadele verirken, guneşe alerjisi olan iki cocuğuyla evini paylaşan Grace ’in işe aldığı uc hizmetci ile filmde cozulmesi gereken gizem bambaşka bir hÂl alıyor.
6. Oldeuboi (Old Boy)
Chan-wook Park, 2003
Kacırılıp, 15 yıl boyunca tek bir odaya hapsedilen Oh Dae-Su ’nun dışarı cıkmasıyla başlayan film, bircok soruyla karşıladığı seyirciyi aheste aheste rahatlatırken, yer yer nefessiz bırakıyor. Aynı isimli Japonya ’da cıkmış bir mangaya dayanan film; uzun, tek cekim sahneler ve yakın cekimler sayesinde cizgi romanın icine alıyor sanki izleyeni. Oh Dae-Su ’nun intikam yolculuğunda fiziksel olarak hapsedildiği yerden cıkıp, zihinsel ve duygusal olarak hapsedilişinin hikÂyesi var filmde. Bu hikÂyede guc oyunları arasında kıstırıldığı koşesinde, artık bambaşka bir insandır Oh Dae-Su.
7. Mystic River
Clint Eastwood, 2003
Cocukluk yıllarında başlarından gecen trajik bir deneyimin kalıntılarıyla hayatlarına devam eden uc adamdan biri, kızını kaybeder. Bu olayın ardından aralarındaki dostluk ilişkisi şuphe ve guvensizlikle beslenir ve girilen cıkmazda seyirci gafil avlanır.
8. The Butterfly Effect
Eric Bress, J. Mackye Gruber, 2004
Yaşananların ya da yaşanacakların ne kadarını değiştirebiliriz? Surekli geriye donuşlerle izleyici pasif olmaktan cıkaran ufak değişimlerin, zaman icinde ongorulemez sonucları doğurabileceğine dair derinliği aşikÂr bir filmdir The Butterfly Effect.
9. Shutter
Banjong Pisanthanakun, Parkpoom Wongpoom, 2004
Genc fotoğrafcının kız arkadaşıyla gecirdiği kazanın ardından, cektiği fotoğraflarda belirsiz golgeler ortaya cıkmaya başlar. “Gecmişinden kacamazsın” gerceğine gonderme yapan Shutter, kişinin gecmişten getirdiği yukun şaşırtıcı bir sona taşındığını sunar.
10. El laberinto del Fauno (Pan ’s Labyrinth)
Guillermo del Toro, 2006
Muzik ve gorsellikle de seyirciye yaşattığı keyfi katlayan Pan ’s Labyrinth kotunun dunyasında tutunmaya calışan iyinin, izleyiciye bıraktığı farklı sonlarla mukemmel birleşimi. Kimine gore masal, kimine gore gercektir filmde yaşananlar. Buna karar verecek olan ise, izleyici.
11. Orphan
Jaume Collet-Serra, 2009
Yakın zamanda cocuklarını kaybeden bir ciftin, 9 yaşındaki bir kızı evlat edinmesiyle değişen hayatlarını konu alan Orphan, izleyiciye masumiyetin kimi zaman gorunduğunden cok daha tehlikeli olabileceğini gosteriyor.
12. El Cuerpo (The Body)
Oriol Paulo, 2012
Orta yaşlı, varlıklı ve guzel bir kadının cesedinin morgdan kaybolmasıyla başlayan El Cuerpo, seyirciyi zekice kurgusuyla canlı tutmayı başarıyor. Soğukkanlı bir koca ve cevap arayan bir dedektifin performansıyla da suslenen film kurgusu, izlemeye harcanan vakte “hakikaten değer” dedirtiyor. Finaliyle anlam bulan başarılı bir İspanyol sineması orneği.