
Johann Gottfried Herder Biyografisi Gercek tarih felsefesinin bir anlamda kurucusu sayılabilecek olan 19. yuzyıl Alman duşunurudur Johann Gottfried Herder. Johann Gottfried Herder, 25 Ağustos 1744 tarihinde Prusya'nın Mohrungen kasabasında Anna Elisabeth Herder, Gottfried Herder ciftinin oğlu olarak doğmuştur. Bir dokumacının oğlu olan Johann Gottfried Herder, Immanuel Kant'ın da gorev yapmakta olduğu Konigsberg Universitesi'ne 1762 yılında okumaya başladı. Tıp oğrenimini yarım bırakarak dinbilime yoneldi ve Konigsberg ’de vaiz oldu.
Universitedeki eğitiminin ardından Prusya'nın ve Avrupa'nın ceşitli şehirlerinde oğretmenlik yaptığı gezgin bir hayat surdu. Bu donemde 1770 yılında hem Johann Wolfgang von Goethe ile tanışarak yeni Alman edebiyat akımından etkilendi, hem de aynı donemde entelektuel faaliyetlerde bulunan Christoph Martin Wieland ve Friedrich Schiller gibi isimlerle beraber Weimar'da kurdukları felsefe topluluğunu yonetti. William Shakespeare, Ossian ve halk şiiri ustune calışmalar yapıp, 1769 ’da Paris ’e giderek ansiklopedicilerle tanıştı. 1771 yılında Braunschweig'da Buckeburg sarayının vaizliğine getirilerek, 1772 yılında Johann Wolfgang von Goethe ’nin etkisiyle Weimar dukunun sarayına cağırıldı.
Johann Gottfried Herder, Johann Wolfgang von Goethe ve Jean Jacques Rousseau ’nun cağdaşı olan Alman duşunurudur. Herder, edebiyat, şiir, dil-kultur ilişkisi, milli mefkûreler ve tarih felsefesi alanında onemli calışmalarda bulunmuştur. Bununla birlikte Herder ’in eğitim ve milli kimliğin inşası konusunda yapmış olduğu yazınsal calışmaları, Alman eğitim nizamının esaslarının oluşturmanın yanı sıra gunumuzde de varlığını dinamik bir şekilde koruyan Herder adında enstituler aracılığıyla Almanlar tarafından okunmaktadır.
Tarihte, belirleyici oğenin genel olarak insan değil de, şu ya da bu turden insanın genel ozellikleri olduğunu savunan ve bu iddiasıyla da, aynı zamanda antropolojinin babası olarak gorulen Herder, organik bir doğal evrim goruşu geliştirmiştir.
Bu anlayışa gore, doğa da tarih de, surekli olarak donuşen, yani oluş hali icinde olan alanlardır. Tarih, doğanın bir alanı olmakla birlikte, tarihsel olaylar, doğal olaylar gibi, kesin bir yasalılık ve nedensellik taşımaz. Zira, tarihi belirleyen en onemli oğe, genellik değil de, bireyselliktir. Tarihte yasalar aramaktan vazgecilmelidir, her tarihsel olay bir kez ortaya cıkan bir gercekliktir.
Johann Gottfried Herder, 18 Aralık 1803 tarihinde Weimar, Almanya ’da olmuştur.
Herder ’e gore iki tur şiir vardır: ‘doğal şiir ’, ‘yapay şiir ’. Doğal şiir genc insanlığın şiiridir; ataktır; simgelerle doludur; asla kitap dili değildir; Homeros ’un, William Shakespeare ’in, halk şiirinin dilidir.
Başlıca eserleri:
Uber die Neuere Deutsche Literatur (Yeni Alman Edebiyatı Ustune, 1767),
Kritische WÂlder (Eleştiriler Derlemesi, 1769),
Auch Eine Philosophie der Geschichte (Yeni Bir Tarih Felsefesi, 1774),
Volkslieder (Halk Şarkıları, 1778-1779),
Stimmen der Volkerin Liederrı (Şarkılarında Halkların Sesleri, 1788),
İdeen zur Philosophie der Geschichte der Menschheit (İnsanlık Tarihinin Felsefesi Ustune Duşunceler, 1784- 1791),
Briefe zur Beforderung der HumarıitÂt (İnsanlığın Gelişmesi Ustune Mektuplar, 1793-1797).