Ali Sami Boyar Biyografisi Turkiye ’nin ilk pul ve kağıt paralarının uzerindeki resimlerin sahibidir. Ali Sami Boyar, 15 Şubat 1880 tarihinde İstanbul ’da doğmuştur. Kafkasya'nın Ahıska kasabasından İstanbul ’a goc etmiş Hacı Hayrullah adında bir tuccarın torunudur. Babası, Muhendishaneyi ilk bitirenlerden Muhendis Huseyin Husnu Bey ’dir. Ali Sami Boyar ’ın resme karşı ilgisi kucuk yaşlarda ortaya cıktı ve ortaokulda Binbaşı Cemal Bey'den resim dersi aldı. 12 yaşında iken 1892 yılında Heybeliada'da bulunan Bahriye Mektebi ’ne girdi ve bu okulda Kaymakam Şukru Bey'den yağlı boya ve sulu boya tekniklerini oğrendi. 1901 yılında mektebin İnşaiye sınıfından teğmen rutbesiyle okuldan mezun oldu ve Bahriye İnşaiye Resimhanesi'nde gorevlendirildi, bu gorevi beş yıl surdurdu.

Ali Sami Boyar, Bahriye İnşaiye Resimhanesi'nde gorevli iken aynı zamanda 1902 yılında Sanayi-i Nefise Mektebi'ne kaydoldu. Bu okulda Osman Hamdi Bey, Salvatore Valeri, Omer Adil, Joseph Warnia Zarcecki ’den dersler aldı. 1906 yılında Fatih semtindeki Rehber-i Tahsil Okulu ’nda resim oğretmenliği yaptı. 1908 yılında Sanayi-i Nefise Mektebi'nden mezun oldu. II. Meşrutiyet'in ilanından sonra bircok gazete ve dergide cizgileri yayımlandı. Ali Sami Boyar, 1908 ’de II. Meşrutiyetin ilan edildiği gunlerde Davul, Dalkavuk, Musavver Muhit gibi dergiler icin karikatur cizdi. İlk karikaturlerinde daha cok suluboya tekniği kullanırken, daha sonra yalın cizgiye yoneldi. Karikaturlerinde suluboya tekniği uzun sure egemen oldu. Sonraları ise yalın bir usluba yoneldi. Toplumsal sorunları ve siyasi olayları tum cizgileriyle yorumladı. İttihat ve Terakki'nin hurriyete ihanet ettiğini one suren karikaturler cizdi. Dalkavuk dergisinde Ekim 1908'te cizdiği bir karikaturde Galata Koprusu'nden sağ salim gecmek icin sadaka veren bir İstanbul sakini cizerek koprunun sağlamlığı konusundaki kuşkularını dile getirdi.
1910 yılında Paris'e gonderildi. Paris'te l'Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts'ta Fernand Cormon'un atolyesine kaydoldu. Paris ’te bulunduğu donemde, İstanbul ’daki eski eserler muzesinde sergilemek uzere unlu Fransız ressamların tablolarından kopyalar yaptı. İbrahim Callı, Ruhi Arel, Feyhaman Duran, Hikmet Onat, Huseyin Avni Lifij, Nazmi Ziya Guran, Namık İsmail, Sami Yetik ile beraber eğitimlerine devam ettiler. 1914 yılında Birinci Dunya Savaşı nedeniyle geri cağırıldı.
Ali Sami Boyar, İstanbul'a dondukten sonra 1914 yılında yuzbaşı rutbesindeyken askerlik gorevinden ayrıldı. İstanbul'da 1914 yılında kız oğrenciler icin kurulan guzel sanatlar okulu İnas Sanayi-i Nefise Mektebi'nin ilk muduru oldu. Bu gorevi bir ay sonra Mihri Muşfik Hanım'a devretti.
Eski eserler konusundaki uzmanlığı nedeniyle yine 1914 yılında Bahriye Nazırı Cemal Paşa tarafından Beşiktaş ’daki Bahriye Muzesi (Deniz Muzesi) mudurluğune getirildi. Paris'te olduğu donemde ozel bir uzmanlık dalı olan mum heykel ve mulaj sanatını oğrenmişti. Muze icinde 1915 yılında manken atolyesi kurdu. Ayrıca bir gemi atolyesi kurdu. 1917 yılında "Bahriye Muzesi Kataloğu"nu yayımladı. Buradaki gorevi sırasında “Turgut Reis” tablosunu yaptı.
I. Dunya Savaşı sırasında 1917 yılında Harbiye Nezareti (şimdiki Milli Savunma Bakanlığı) Nazırı Enver Paşa'nın emriyle Şişli'de eski bir konakta kurulan “Şişli Atolyesi”nde (İbrahim Callı, Omer Adil, Ali Cemal Ben'im, Ali Sami Boyar, Cevat Bey, Feyhaman Duran, Hikmet Onat, İsmail Hakkı Bey, Mehmet Ali Laga, Mahmut Bey, Namık İsmail, Ruhi Arel, Sami Yetik, Şevket Dağ, Huseyin Avni Lifij, Diyarbakırlı Tahsin gibi) başka ressamlarla birlikte savaş resimleri yaptı.
1919 yılında Heybeliada Bahriye Mektebi'nde resim oğretmenliği yaptı. Ayrıca kurucusu olduğu İnas (Kız) Sanayi-i Nefise Mektebi'nde hocalık ve mudurluk yaptı. 1921-1922 yıllarında kısa bir sure Sanayi-i Nefise Mektebi'nde, 1922-1923 yılları arasında ise İstanbul'un Fatih ilcesinde bulunan (Evkaf Muzesi) Turk ve İslam Eserleri Muzesi ’nde mudur olarak 1926 yılına kadar gorev yaptı.
1922 yılında yazar Halide Edip Adıvar'ın kız kardeşi olan İngilizce oğretmeni Belkıs Hanım'la evlendi.
1925 yılında acılan yarışmada birinci olarak cumhuriyetin ilk pulların uzerindeki resim, yazı ve suslemeleri gercekleştirdi. 5 Aralık 1927 yılında piyasaya cıkan Turkiye'nin ilk kÂğıt parası olan 1 TL ’nin uzerindeki resmin sahibi idi.
1926 yılında Bakanlar Kurulu'nun verdiği bir kararla Turkiye Cumhuriyeti'nin cıkardığı ilk banknotlarla ilgili calışmaları yapmak icin gorevlendirildi. Kağıt paraların Yazı ve resimlerin hazırlanmasından sonra ilk kÂğıt paraların basımını gercekleştirmek uzere Londra'ya gonderildi. Burada bir yıldan fazla kalarak cizdiği Turk paralarının basımına yerinde izledi.

Cumhuriyet doneminde pulların ve kÂğıt paraların ressamı olması onun iki kez İngiltere'ye gitmesine ve 1926 yılında Londra'da, ardından 1930 yılında Paris'te bir sergi acmasına olanak sağlamıştır. 1931'de, iki eseri Paris salon sergisine kabul edildi.
1935 yılında atandığı Ayasofya Muzesi Mudurluğu sırasında Ayasofya'nın vaftiz teknesini bulması buyuk yankı uyandırdı. 1944'te yaş haddinden emekli oldu. Emekli olduktan sonra gazete ve dergilerde sanat uzerine yazılar yayımlamış, Amerikan Kolejinde resim oğretmenliği yapmıştır.
Emeklilikten sonra kendini resme vererek serbest calışan Ali Sami Boyar, Turkiye ’de “Yedirme Kazı Resim Gravur” ceşidinin ilk yapımcısıdır. Suluboya, karakalem, pastel, tarama, yağlı boya teknikleriyle yapılmış pek cok eser verdi ve eserlerinin buyuk bir kısmı tarihi belgesel değer taşımaktadır. Ali Sami Boyar ’ın portre, peyzaj ve naturmort başta olmak uzere hemen her turde resim yaptığı bilinmektedir.
Cumhuriyet, Milliyet, Akşam, Vakit, ikdam ve ileri gibi gunluk gazetelerde ve ŞehbÂl, Ti, Ulku gibi dergilerde sanatla ilgili bircok yazılar yayınladı, radyoda konuşmalar yaptı.

Ali Sami Boyar'ın yayımlanmış iki kitabı bulunmaktadır. Bahriye Muzesi Kataloğu 1917'de, Ayasofya adlı kitabı ise 1943'te yayımlanmıştır.
Ali Sami Boyar, 23 Eylul 1967 tarihinde İstanbul ’da 87 yaşında olmuştur. Olumunden sonra tum menkul ve gayrimenkul varlığı vasiyeti gereğince Daruşşafaka Vakfı ’na bağışlandı.
Ali Sami Boyar'ın calışmaları arasında karakalem, suluboya, pastel, yağlıboya ile gercekleştirilmiş yapıtlar bulunmaktadır. Boyar'ı, izlenimci calışmalar gercekleştirmekle birlikte, daha cok gercekci anlayışla yapıtlar ureten bir sanatcı olarak değerlendirebiliriz. Sanatcı, kendi sanat anlayışını aktardığı yazılarda da tumuyle klasik ve akademik bir eğitimi savunmaktaydı. Boyar, bir resimde doğruluk ve doğallık ozellikle de uyum bulunmazsa, başka bir şey aramanın gereksiz olduğuna inanırdı.
Askeri Muze, İstanbul Resim ve Heykel Muzesi, Deniz Muzesi, İstanbul Buyukşehir Belediyesi Kutuphane ve Muzeler Mudurluğu gibi muzelerin yanı sıra yurt icinde ve yurt dışında ozel resim koleksiyonlarında eserleri bulunmaktadır.
Kitapları :
1917 - Bahriye Muzesi Kataloğu
1943 - Ayasofya

Ali Sami Boyar “Arap” adlı tablosu