halkla ilişkilerle ilgili makaleler halkla ilişkiler ile ilgili makaleler ilişkiler ile resimler
Halkla İlişkiler ’İmajı Kara Donuşturen Tılsım’
Marmara Universitesi İletişim Fakultesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bolum Başkanı, Galatasaray ve Kultur Universitesi lisans, yuksek lisans ve doktora hocası Prof. Filiz Balta Peltekoğlu, halkla ilişkiler konusundaki sorulara verdiği yanıtlar;

Halkla ilişkiler nedir?

Cok kısa ve kapsamlı bir tanımla halkla ilişkiler, stratejik iletişim yontemidir. İster eleştirin, isterseniz de goklere cıkarın; halkla ilişkiler, reklam gibi iletişim disiplinlerinin olmadığı bir dunya duşlemek cok zor. Yoğun rekabet ve gelişen iletişim teknolojileri, iletişim yonetimini kacınılmaz kılıyor. Bu arada, halkla ilişkilerin sınırlan da giderek genişliyor. Kurumun kendisini tanımlaması, kurumsal kimlik, hedef kitlenin kurumu algılayış bicimi, imaj, guven duyulan ve saygın kurumu tanımlayan kurumsal itibar, zor anların iletişim yonetimi, kriz iletişimi gibi konular, halkla ilişkilerin sınırlarını tanımlıyor.
Halkla ilişkiler neden onemlidir?
Halkla ilişkiler, kurumun amaclarını gercekleştirmek uzerine yapılanır. Halkla ilişkiler, bir yandan benzer urun ve markaların birbirinden farklılaşmasına katkıda bulunurken diğer taraftan kurumun toplumsal duyarlılığını kanıtlamasına katkıda bulunur. Şiryandan kurum ici iletişimi sağlarken, diğer taraftan kuruma itibar kazandırır. Cunku kurumun tum hedef kitleleriyle olan stratejik iletişim yontemidir.

Başarılı halkla ilişkiler nedir?

Başarılı halkla ilişkiler, kurumsal kultur, kurumsal davranış ve kurum kimliğini tanımlayan, bunu istenen imaj ve itibara donuşturen iletişim stratejisidir. Ancak iletişimin gucunden yararlanırken toplumsal cıkarları gozeten halkla ilişkiler anlayışının başarısından soz etmek gereği duyuyorum.
Halkla ilişkilerin tuketici uzerindeki etkisi nedir?
Kurumun itibarlı, bilinen, farkına varılan bir kurum olması, zihinlerde olumlu resimler oluşturması, ic iletişimi sağlaması gibi işlevler ustlenen halkla ilişkiler, bunların sonucunda, işletmelerin olumlu fotoğrafını kÂra donuşturen misyonu da başarıyla yerine getirir. Tabii ki bir sponsorluk ya da bir etkinlik sonucu da olsa coğu zaman tuketicinin haber formunda karşısına cıkan halkla ilişkiler, ikna gucu yuksek bir iletişim bicimidir.
Altın ve mucevher sektorunde halkla ilişkilerin onemi nedir?
Her sektorde olduğu gibi altın ve mucevher sektorunde de markalaşma eğilimi yukselen değer haline geldi. Marka farkındalığı yaratmak, marka itibarını sağlamak icin halkla ilişkiler arac ve yontemlerinden yararlanılmalı. Zaten markalaşma sureciyle birlikte mucevher markaları ve ceşitli sponsorluklar ekranların vazgecilmezleri haline geldi. Yine TV’de yarışma odulleri olarak markaların isimleri anılmaya başlandı.
Tanıtım konusunda sektor mensupları, doğru gorsel ve yazılı medyayı kullanıyor mu sizce?
Zaman zaman insert’lere rastlıyorum. Sponsorluklar, ozellikle gozde TV program sponsorlukları, kimi zaman da sektore/markaya ait haberler dikkatimi cekiyor. Ancak bu cabalar, genellikle butun bir stratejinin bir parcası olmaktan cok farkındalık yaratma işlevini yerine getirir izlenimi veriyor. Ancak Turkce ve İngilizce dillerinde yayınlanan "Gold News"un onemli bir iletişim kanalı olduğu kanısındayım. "Gold News", gerek ic gerekse dış pazarda Turkiye Kuyumculuk Sektoru’nun sesi olabilecek nitelikte bir yayın organı olarak değerlendirilmeli.
Halkla ilişkiler konusunda Turk kuyumcularına ne onerir¬siniz?
Turk kuyumcuları, pazarı iyi tanımladıktan sonra bir iletişim stratejisi geliştirmeli. "Mucevher bir yatırım aracı mıdır, statu sembolu mudur, estetik anlayışın bir gostergesi midir?" soruları farklı hedef kitleler acısından yanıtlanmalı, bu doğrultuda marka stratejisi oluşturularak marka konumlandırılmalıdır. Tabii ki bu surecin cin olmazsa olmazı ise halkla ilişkiler ve reklamdır. Ancak gunumuzun iletişim anlayışı, artık pazara girme aşamasında da halkla ilişkilerin oncu kuvvet olduğunu, reklam lansman kampanyalarının oncesinde hazırlanan ortamda cok daha etkili olacağını benimsemektedir.

Haikla ilişkilerin 10 altın kuralı

1. Halkla ilişkiler felsefesini bilen halkla ilişkiler uzmanıyla calışmak,
2. Etik kurallara saygı duymak,
3. Toplumu ve hedef kitleyi doğru tanımlamak.
4. Araştırmaya onem vermek,
5. Stratejik planlamanın onemine inanmak,
6. Medyayı tanımak,
7. Başarının ayrıntılarda saklı olduğunu bilmek,
8. İletişim teknolojisinden yararlanmak,
9. Doğru hedefler koymak,
10. Sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak.

Goldnews Dergisi, Temmuz-Ağustos 2006, Sayı 157, Sayfa 110-112


PROF.DR. FİLİZ BALTA PELTEKOĞLU’NUN OKUMA LİSTESİ

 Aristotales, Politika, Remzi Kitabevi 2000
 Ahmet Hamdi Tanpınar, 19. Asır Turk Edebiyatı Tarihi, Cağlayan Kitabevi 1988
 Merih Zıllıoğlu İletişim Nedir, Cem Yay.1999
 James e. Grunig Halkla ilişkiler ve İletişim Yonetiminde Mukemmellik Tribecca 2005
 Tom Reichert, Reklamcılığın Erotik Tarihi, Guncel Yayıncılık 2004
 Armand Mattelart, Beyin İğfal Şebekesi, Ayrıntı Yay.1995
 Armand Mattelart, İletişim Kuramları Tarihi, İletişim Yayınları 1995
 Armand Mattelart, İletişimin Dunyasallaşması, İletişim yayınları 1996
 Armand Mattelart, Reklamcılık Cep Universitesi 1987
 Can Kozanoğlu, Cilalı İmaj Devri, İletişim yay. 1997
 Denis Huisman, Sokrates İnternette, Guncel yayıncılık1997
 John Fiske, İletişim Calışmalarına Giriş, Ark Yayınları 1990
 John Fiske, Populer Kulturu Anlamak , Ark Yayınları 1999
 John Fiske, Mitler ve Mit Yapanlar, Oteki Yayınevi 2002
 Slavoj Zizek, Kırılgan Temas, Metis Yayınları 2002
 Slavoj Zizek, Kırılgan Mutlak encore 2000
 Slavoj Zizek, İdeolojinin Yuce Nesnesi, Metis 2002
 Paul Rutherford, Yeni İkonalar, Yapı Kredi yay. 1996
 Herbert Marcuse, Tek Boyutlu İnsan, İdea 1997
 Neil Postman, Cocukluğun Yok oluşu, İmge Kitabevi 1995
 Jean Baudrillard, Simularklar ve Simulasyon, Doğu Batı yayınları1982
 Elisabeth Noelle- Neumann, Kamuoyu, Dost Kitabevi 1996
 Unsal Oskay, Yıkanmak İstemeyen Cocuklar Olalım, YKY 1998
 Nurdoğan Rigel, Medya Ninnileri, Sistem yayıncılık 1993
 Nurdoğan Rigel, Ruya Korleşmesi, Der Yayıları 2000
 Febvre Martin, Kitabın Doğuşu , Avcıol Basımevi 2000
 Zygmunt Bauman, Kureselleşme, Ayrıntı 1999
 Umberto Eco, Acık yapıt, Can yayınları 2001
 Noam Chomsky, Medya Denetimi, Tumzamanlaryayıncılık 1993
 Alaedddin Asna, Halkla İlişkiler Temel Bilgiler, Der Yayınları 1998
 Alaeddin Asna, Halkla İlişkiler, Sabah yayınları 1997
 Alaeddin Asna, Once İletişim Vardı, Derin Yayınları 2003
 Alaeddin Asna, Bir PR’cinin Meslek Anıları, Media Cat 2004
 Metin Kazancı, Halkal İlişkiler, Turhan yayınevi 2002
 Ayla Okay, Kurum Kimliği, Media Cat 2001
 Ahmet Bulent Goksel, Halkla ilişkiler, Tanık yay.1990
 Ayla Okay Aydemir Okay, Halkla İlişkiler, Der yay. 2002
 Billur Ulger, Halkla İlişkiler, Der Yay. 2004
 Ahmet Kalender, Siyasal İletişim
 Nilufer Gole, Melez desenler, Metis 2000
 Korkmaz Alemdar, İletişim ve Tarih, İmge Kitabevi 1996
 İrfan Erdoğan Korkmaz Alemdar, Oteki Kuram Erk 2002
 Walter J.Ong, Sozlu ve Yazılı Kultur, Metis Yay.1995
 Asker Kartarı, Farklılarla Yaşamak: Kulturlerarası İletişim, Urun yayınları 2001
 J.J. Rousseau, Toplum Sozleşmesi, Can yay.1965
 Nurdoğan Rigel İleti Tasarımında Haber, Der Yay. 2000
 Nuket Guz vd, Etkili İletişim Terimleri, İnkılap Yay.2002
 Giovanni Sartori, Gormenin İktidarı, İletişim Yay. 2004
 Ebru Ozgen, Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri, Maviağac Yayıncılık, 2006
 Ceyda Aydede, Teorik ve Uygulamalı Halkla ilişkiler Kampanyaları, Media Cat Yayınları, 2001
 Mete Camdereli, Ana Cizgileriyle Halkla ilişkiler, Cizgi Kitabevi Yayınları, 2000
 Haluk Gurgen, Orgutlerde İletişim Kalitesi, Der Yayınları, 1997
 Ahmet Kalender, Siyasal İletişim, Cizgi Kitabevi Yayınları, 2000



Elif EROĞLU