Visa Europe Turkiye Genel Muduru Berna Ulman, araştırmanın bilgiye erişim, değerlendirme ve karar alma surecleri, kariyer secimi gibi alanlarda Turkiye'de lise ve universite oğrencilerinin yaklaşım ve eğilimlerini anlamak adına onemli olduğunu vurguladı.
800 oğrenciyle yapıldı
Ulman, projenin "erişkinliğe ilk adımı atarken kişisel beceri ve karar verme yetkinliği geliştiremeyen, ailesi ya da cevresinin baskısıyla istemediği alanlara yonelen cocukların gelecekte mutsuz olmasını engellemek, beceri ve yeteneklerini geliştirmelerini sağlamak" icin Turkiye Eğitim Gonulluleri Vakfı (TEGV) ve Toplum Gonulluleri Vakfı'nın (TOG) desteğiyle yapıldığını belirtti.
2006'nın Visa Europe-Turkiye ve Visa uyesi 23 Turk bankasının onculuğunde yurutulen araştırma, İstanbul, Bursa, İzmir, Adana, Antalya, Samsun, Zonguldak, Ankara, Konya, Erzurum ve Diyarbakır'da 15-20 yaş arasındaki 500 lise oğrencisi ve 300 universite oğrencisiyle yapıldı.
Araştırmada "Lise secimi, universite secimi, meslek secimi" gibi bireyin geleceğini ilgilendiren kritik alanlarda genclerin azımsanamayacak bir bolumunun kararı ailesine bırakmayı tercih ettiği ortaya cıktı. Liseli genclerin yuzde 70'i, universite oğrencilerinin yuzde 46'sı, "benden daha deneyimli oldukları icin kararı coğunlukla aileme bırakıyorum" dedi.
Kararlarda ailenin etkin olma oranları ise lise seciminde yuzde 47, universite seciminde yuzde 20, meslek seciminde yuzde 25 olarak tespit edildi.


Meslekte gelir onemli
"İdealinizdeki mesleği secerken onem verdiğiniz ilk kriter hangisidir?" sorusuna, lise oğrencilerinin yuzde 45'i "getireceği gelir", yuzde 19'u "getireceği statu", yuzde 13'u "yetenek ve becerilerine uygunluk", yuzde 6'sı "mesleğe olan rağbet", yuzde 6'sı "ailenin beklentileri", yuzde 6'sı "OSS puanı", yuzde 3'u "başarılı olduğu derslere uygunluk", yuzde 1'i ise "arkadaşların secim ve duşunceleri" şeklinde yanıtladı.
Universitelilerin yuzde 35'i "getireceği gelir", yuzde 23'u "getireceği statu", yuzde 19'u "yetenek ve becerilerine uygunluk", yuzde 9'u "OSS puanı", yuzde 6'sı "ailenin beklentisi", yuzde 4'u "mesleğe olan rağbet", yuzde 2'si "başarılı olduğu derslere uygunluk", yuzde 2'si ise "arkadaşların secim ve duşunceleri" karşılığını verdi.
Ders icin yararlanılan kaynaklar arasında "internet" liselilerde yuzde 71, universiteliler icin yuzde 76 olarak dikkat cekerken, internette aramada oncelikli yontem olarak "Google" tercih ediliyor.
"Genclerin yaşları ilerledikce kendilerini daha az bağımsız hissetmesi" de araştırmada dikkat ceken sonuclardan.
Lisenin ilk yılında yuzde 75'lik bir kesim kendisini bağımsız hissederken, bu oran lisenin ikinci yılında yuzde 72'ye, universitenin ilk yılında yuzde 68'e, universitenin ikinci yılında ise yuzde 63'e kadar duşuyor.
Guvence ve saygınlık şart
Yapılan yorumda, "Lise ve universite oğrencilerinin oğretmenlik ve muhendislik gibi iş guvencesi sağlayacağına inanılan ve cevrelerinde saygı gosterilen meslekleri tercih ettiği" belirtildi. Liseli genclerin yuzde 78'inin gelecekle ilgili "umitli" olduğu, universitelilerde bu oranın yuzde 83'e yukseldiği ortaya cıktı.
UFO ve akıl yurutme
Lise oğrencilerinin yuzde 78'i, universite oğrencilerinin yuzde 75'i UFO'lara ilişkin kanıt bulunmamasının "onların var olduğunu kanıtladığını" duşunuyor. Bu veriye yonelik yapılan yorumda, "oğrencilerin neden sonuc ilişkisi kurarken akıl yurutmede yanılgıya duşebildiği"ne dikkat cekiliyor.