distributorluk veren firmalar bağımsız distributorluk nedir bağimsiz bağimsiz ne demek nedir
"ezberlerinizi bozun ve bu yeni modelleri hızla oğrenmeye bakın, geleceğin zenginleri oralardan cıkacak" demiştim. Bahsettiğim yeni modellerden en fazla one cıkanı; network ya da multilevel marketing denen bağımsız distributorluk ya da cok katlı pazarlama sistemi. Aslında kısaca bildiğimiz bayilik, distributorluk, dağıtıcılık v.s. kurguların kurumsal olanı değil, bireysel olanı. Klasik dağıtım modellerinde bir ureticinin malının dağıtıcısı olmak icin yeterli sermaye, şirket, teminat, iş yeri (dukkan, depo, ofis), eleman, stok, ceşitli departmanlar, teknoloji, haberleşme alt yapısı v.s. gibi unsurlarla firma haline gelmek gerekiyordu.

Oysa bu yeni modelde kişinin kendisi ufak bir formalite ve coğunlukla kendi kullanımı icin bir ilk alımla distributor olabiliyor. Mesela bugun bir bilgisayar bayisi olmak icin ne yapmak lazım? Cok kabaca yukarıda saydıklarımızı… Oysa yeni modelde bir kişi gidip diyelim kendisine bir lap top alıyor, kullanmaya başlıyor. Ona o aşamada gereken tek sermaye o lap topu alması. Firma merkezinin verdiği urun ve pazarlama eğitimlerine katılıyor. Yine uretici şirket tarafından hazırlanmış gereken tum tanıtım materyallerine kolayca sahip oluyor ve başlıyor bire bir insanlara anlatıp, satmaya… Bu arada da giderek urunu daha cok oğreniyor, merkezi firmanın eğitim ve iş toplantılarına katılıyor. Sattığı her urunden yuzde 25, yuzde 50 gibi yuksek oranlarda kar ediyor.

Sattığı muşteri call center’larla uğraşmadığı, birebir ilgi ve destek aldığı icin cok memnun oluyor. Ve hemen bir arkadaşını yonlendiriyor, bizim orneğimizdeki X kişi ona da satıyor. O onu, o onu derken ufak bir lap top almak ve anlatmakla başlayan işten, ciddi bir muşteri kitlesi doğuyor. O sırada onu izleyen muşteriler "Ee, ben de yapabilirim bu işi" diyorlar ve onlar da kendilerine ilk satış yapan kişinin hattından distributor oluyorlar. O ilk distributor, bay/bayan X, kendi altından satıcı olan hattına gerektiğinde uretici şirketten de destek alarak urunu ve modeli anlatıyor. İş boyle boyle yayılıyor. Distributorler; a- Kendi sattıklarından perakende gelir elde ediyorlar, b- Kendi hatlarından satış yapanların satışlarından prim alıyorlar, c- Belli hacimlere erişince firma da ilave prim odulleri veriyor.

Bu işin temel mantığı ve gereği şu;

Artık rekabet o kadar arttı ki fiyatlar surekli duştuğu icin, firmaların kar marjları alışılagelmiş sabit gider kalemlerini taşıyamıyorlar. O zaman da firmalar sabit maaşlı, sigorta, araba, yemek, iş yeri, oda, masa, lap top, seyahat masrafı, benzin parası, bir suru insan kaynağı vs. giderleri ustlenemiyorlar. Bu sebeple, kaynaklarını daha cok uretim, ar-ge, pazarlama tanıtım, satış oncesi, satış sonrası destek ağı, lojistik, muhasebe gibi merkezi operasyonlara yoğunlaştırıp, satmak kısmını bağımsız distributorlere bırakıyorlar. Network pazarlama, kişiye kendi bağımsız işini kurma ve geliştirme şansını sunan yepyeni bir olanak.

Milenyum cağının bu son dağıtım modeli, yeni olmasına rağmen, hali hazırda on milyonlarca insan tarafından benimsenerek, muazzam bir iş hacmine donuşmuş ve neredeyse dunyanın her ulkesine de yayılmış durumda. Network marketing; ilk acılımını kozmetik ve beslenme urunleri ile yaptı. Oysa bugun, dunyadaki uygulamalara baktığımızda, sigortacılık, yatırım fonları, tuketici kredileri, hukuksal danışmanlık ve internet ile telefon hizmetleri gibi alanlarda da giderek hızla yayılmakta.
Bizzat ben, bu modelle calışan ve ayda 10-15 bin, hatta 60-70 bin YTL para kazanmaya başlamış kişileri giderek daha fazla gormeye başladım.

Sistemin boylesine hızla ve kolay yayılmasına sebep olan temel faktorlere de gelecek yazımda bakacağız.


alıntı: Ufuk Tarhan