
Teoman'ın son albumu "Ben, Zargana, Deus Ex Machina"nın aynı isimli şarkısının klibi, 1 Eylul'de yayınlandı. Klibi henuz izlemediyseniz birazdan izleyip her karesini dikkatle incelemenizi tavsiye ediyoruz.
Teoman'ın depresif sozlerini iceren şarkının klibinde, bir o kadar depresif gorseller goreceksiniz. İşte bu gorselleri Midjourney'de Merve Kurtuluş oluşturdu. Kendisi, bize bu klibin oluşturulma surecini anlattı.
Oncelikle klibi detaylı bir şekilde izleyelim ve şarkının sozleriyle gorsellerin uyumuna dikkat edelim: Yaş kısıtlamasından dolayı klibi YouTube'dan izlemeniz gerekiyor. Şimdilik izlemek istemeyenler ya da izleyemeyenler icin aşağıda klipten bazı gorsellere yer verdik. Klibi oluşturan ekip:
Yonetmen: Korhan Kurt Retouch: Sait Erol Motion: Mahir Baran Yigit Ajans: +spark AiArtist: Merve Kurtuluş Teoman'ın bu klip hakkındaki yorumu: Sanatın daima evrilen bir yolculuk olduğuna inanıyorum. Bu video, yeni teknolojilerin sanatla buluşmasının ve muziğin otesinde anlatılara olanak tanıyan yaratıcı bir ifadenin birleşimini temsil ediyor. Midjourney ’in yapay zek yetenekleri, vizyonumu hayata gecirmeme yardımcı oldu ve sonuc olarak ortaya cıkan eser beni son derece heyecanlandırıyor.
Klipten bazı dikkat cekici kareler şu şekilde:
18+
Klipteki yapay zek gorsellerini oluşturan Merve Kurtuluş'a yonelttiğimiz sorulara gecelim: Merve Kurtuluş Klibin gorsellerini hazırlarken daha onceki Midjourney'li calışmalarına kıyasla zorlandın mı? Gorselleri hazırlarken neler hissettin? Unutamayacağın bir detay oldu mu? Merve Kurtuluş Onceki Midjourney calışmalarımın bircoğu statik parcalardı ve maksimum 9 parcalı bir koleksiyon dahilinde sunmuştum. Fakat iş bir klip olunca 9 ’dan cok cok cok(buraya birkac tane daha cok koyabilirim

Bu kadar seri şekilde, cok parcalı bir koleksiyon uretmemiştim. Kesinlikle uretim kapasitemi ve Midjourney kaslarımı geliştirdi. Bunun yanında elinizde o kadar cok gorsel oluyor ki bunları geniş acıdan baktığınız ve tek bir dili olan esere donuşturmenin de asıl mevzulardan biri olduğunu anlıyorsunuz. Surec, prompt anatomisini iyice cozmeme sebep oldu, bu da surekliliği olan bir iş uretebilme kapasitemi oldukca geliştirdi.
Gorselleri uretirken, zaman ve ortaya cıkan iş denkleminin değişeceğini gordum. Klibi hazırladığımız surede daha alışılmış gorsellikte bir klip de cekebilirdik fakat sanat yonetimi acısından bu kadar farklılaşamazdık. Zaman-Para-Kalite ucgeni farklı yonlere evriliyor gibi duruyor.
Unutamayacağım bir detay değil ama bir farkındalık yaşadım diyebiliriz. 6 ay onceye kadar reklam yazıyordum, şimdi prompt yazarak gorsel yapıyorum. Ne olduğu fark etmeksizin, adapte olabildiğim an uretmeye devam edebiliyorum. Bunu fark ettiğim anda hem dunyanın hem dunyamın ne yone evrilebileceğini daha net gordum.
Teoman'ın daha onceden yapay zek gorselleri hakkında bilgisi var mıydı, yoksa bu klip aracılığıyla mı ilk kez oğrendi? Cıkan sonuca tepkisi ne oldu? Kendisi de tavsiyelerde bulundu mu?
Teoman oldukca vizyoner bir sanatcı. Dunyayı takip ediyor. Yonetmenimiz de aynı şekilde teknolojiye hızlı adapte olabilen biri. Onlar kafa kafaya verip “Hadi yapalım!” deyince ekibimizi kurdular, hızlı da hareket edince guzel bir iş cıkmış oldu ortaya.
Klibin genel teması albumun genel temasıyla uygun, Teoman ’ı Teoman yapan an ’lar aslında. Kendi yonlendirmeleri oldu tabii, sonucları da oldukca beğendi. Cok guzel geri donuşler aldık, bu konuda tum ekip adına cok mutluyum. Dinleyicilerin yorumları da oldukca olumlu geldi.
Yapay zek gorsellerinin kullanıldığı klipleri sence daha sık gorecek miyiz? Muzik klipleri dışında başka hangi alanlarda goreceğimizi duşunuyorsun? Cok daha sık ve her alanda goreceğiz. Gorduğunuz her şey uretken yapay zek cıktısı olacak. En başa markaları tuttururum. Sanat kaygısı taşımadıkları icin zaman/para ekseninde buyuk fırsat olduğunu daha hızlı fark edeceklerdir. Fakat enteresan bir şekilde markaların hızlı adapte olmadığını ve yakın geleceği ongoremediğini duşunuyorum.
Sosyal medyanın ilk cıktığı donemlerde de benzerini yaşamıştık. “Tweet ne yahu!” diyen pazarlama mudurleri birkac yıl sonra “Biz viral bi video istiyoruz.” diyerek sosyal medya ajanslarına sarılmıştı. Bu sefer daha hızlı adapte olacaklarını duşunuyordum fakat beklediğim seviyenin cok altında.
Markalar cephesini bırakırsak, eğlence dunyasında oldukca bol goreceğiz. Sadece ekranlardan oluşan studyolar acılıyor. Tum set bir yapay zek cıktısı olacak. Produksiyon dunyası cokca kullanacak ve kokunden değişecek. Fiziki set maliyeti ve fikirlerin yapılabilirliği karşılaştırılınca, karşılaştırılamayacak bir durum oluşacak cunku. Sadece set değil, oyuncu uretmek bile enteresan bir iş kolu olacak.
Gaming dunyası da bambaşka bir boyuta gececek gibi duruyor. Karakterler, ortamlar, oyun fikirleri… Hayal edemediğimiz dunyaların icinde bulacağız kendimizi. VR teknolojisinin gelişmesiyle yapay zek deneyimi de cılgın bi boyut alacak.
Goz bebeğinizden izlediğiniz iceriği yeterince beğenip beğenmediğinizi anlayan ve bir sonraki bolumu size ozel uretilen oyunlar, filmler goreceğiz. Kısa bir sure icinde kimse aynı diziyi izlemeyecek belki de. İşte bunlar hep yapay zekÂ. Olay “Artık Shutter yerine Midjourney kullanıyoruz.” olmadığı icin ucu bucağı yok desem yeridir, sabaha kadar okuşuruz.

Hangi sektor olursa olsun, unutmamak lazım ki hızlı adapte olma ve oğrenebilme yeteneği hic bu kadar onemli olmamıştı. Dorduncu Sanayi Devrimi cok fena geliyor. Şahsım adına pek korkum yok, aksine cok heyecanlıyım.
Dijital gorsel sanatcılarının bir kısmı yapay zek araclarına karşı, hatta dava acanlar bile var. Yapay zek araclarının eğitiminde sanatcıların eserlerinin kullanıldığını soyluyorlar, ki aslında durum cidden de boyle. Sen bir AI Artist olarak bu konuda ne duşunuyorsun? Bir yapay zek sanatcısı olarak bu konuyu oldukca onemli buluyorum ve değindiğinize cok sevindim. Sanatcıların kaygılarını anlayışla karşılıyorum ve bu konuda regulasyonların olması gerektiğini duşunuyorum. Yapay zek etiği konusunda calışan bircok insan var fakat herkes icin cok yeni bir konu olduğu icin tam olarak oturamayan yerler oluyor, olması doğal.
Yapay zekÂnın işleyişini duşunerek cevaplamak gerekiyor. Bir sanatcının ismini direkt prompt ’ta gecirmekle, yapay zekÂnın kumulatif data icinden milyonlarca datayı birleştirmesi ve prompt ’a uygun yepyeni bir şey uretmesi aynı şekilde değerlendirilmeyecektir. Belki prompting kısmına bazı duzenlemeler, kısıtlamalar veya telif odeme secenekleri getirilebilir. Bu benim sıfır yasa bilen fikrim, işin ehli olanların daha iyi cozumleri olacaktır.
Şahsi olarak sanatın yapılışının, anlamının, formunun donuşeceğini ve ikinci ronesansı yaşayacağımızı duşunuyorum. Yapay zekÂ, makinelere oğrenme yeteneği kazandıran bi teknoloji ve insanların urettiği iceriklerle de beslenmeye devam edecek.
Kapasitesini hayal edemeyiz, o kadar cok ihtimal var ki. Ressamlar yapay zekÂdan ilham alabilir ve bir yağlı boya eseri uretebilirler. Resim yeteneği olmayan ama iyi bir fikri olan biri yağlı boya tarzında bir gorsel cıkarabilir. Hayal gucu olmayan ama el yeteneği fazlaca gelişmiş biri neden yapay zekÂdan ilham alarak oldukca enteresan toprak kaplar yapmasın? İnsanlığın gelişimi icin tum bu olumlu ihtimalleri duşununce telif konularını iki tarafın da cıkarlarını koruyarak cozeceklerine inanıyorum.
Yapay zek ve etik konularında beni rahatsız eden ve daha geniş bir kitleyi etkileyen bir durum da cıktılar toplumun kumulatif bilinci olduğu icin ırkcı, cinsiyetci ve homofobik olması. Kadın doktor yazmazsanız tum doktorlar erkek cıkabiliyor. Ten rengi belirtmezseniz insanlar beyaz tenli cıkıyor. En acilinden bu konuda bir duzenleme yapılması gerektiğini duşunuyorum. Henuz bir şey yapıldığını duymadım, umarım birileri de bunun icin uğraşıyordur.
Yapay zek ile hazırlanan gorseller telife tabi değil. Birileri senin emek vererek hazırladığın calışmaları kullandığında tepkin ne olur? Bir onceki soruda bahsettiğim yapay zekÂnın işleyişini burada biraz daha acabilirim. Aslında hazırlanan calışmaları değil, calışmaların makineye oğretilmiş dili karşılayan gorsel data parcacıklarını kullanıyorsunuz. Spesifik olarak bir kişinin tarzını, birinin yuzunu, ismini prompt olarak girmediğiniz surece kullanılan datanın kimin olduğunu ayırt etmek mumkun değil ve dolayısıyla ortaya cıkan gorsel prompt ’u giren dışında kimseye ait olmayabilir.
Orneğin moda cekimi gorseli cıkaracaksınız. Dunyadaki milyonlarca moda cekiminin gorseli oğretilen yapay zekÂ, yeni fikre yani prompt ’a gore taklit edemeyen ve taklit edilemez bir gorsel oluşturacak. Bu gorsel icin dunyadaki gelmiş gecmiş tum moda fotoğrafcılarına telif vermek imkansız ve neye gore vereceksiniz?
“Studio light” kelimesinin karşılığını vermesi icin girilen milyonlarca datanın hangi birinin izini surebilirsiniz, bilemiyorum. Bu dataların neresi yaratıcılık neresi teknik bilgi buna kim karar verecek bu da belli değil. İlham alınan bir yuzde veya son urunun benzediği bir ilk urun de yok aslında. Hepsi trilyonlarca datanın ve yapay zek sanatcısının ortak calışması.
Data parcası kullanıyorsunuz. Sadece bunu bi' insanın kapasitesinin bugune kadar hic ulaşamadığı ve ulaşamayacağı noronlarla yapıyorsunuz. Tum ureticilerin kumulatif cıktısıyla sizin fikriniz birleşiyor aslında. Bu bir evrim ve onunde durmak pek mumkun değil. Karşısında olmak yerine ben burada ne yapabilirim demek, hayatta kalmak acısından daha mantıklı olabilir.
Boyle konularda şu gorsel aklıma geliyor:
Matematik oğretmenleri hesap makinesi kullanımını protesto etti. İlk anda baktığınızda “Hehe, ne sacma!” diyorsunuz. Alttaki kucuk yazıyı okuduğunuzda aslında oğretmenlerin haklı olduklarını anlıyorsunuz fakat bu konuda bir şey yapamadığımızı da hatırlıyorsunuz. Temel evrim mantığı burada da işliyor. Yenilik, iyi ya da kotu olmuyor, sadece “oluyor”.
Şu an cocukların ulaşabildiği her alette hesap makinesi var ve bu bir konu değil. Matematiğin temel konseptlerini anlamıyor olabilirler(anlıyorlar da neyse) cunku ihtiyacları yok. Hesap makinesine ulaşmaları temel işlemlerle harcayacakları zamanda yatacaklar, başka bir şey yapmayacaklar, uretemeyecekler anlamına da gelmiyor.
Midjourney'i kullanarak hazırladığımız aşağıdaki icerikler hakkındaki goruşlerini kısaca alabilir miyiz?


Webtekno okurları icin Midjourney'den bir gorsel hazırlayabilir misin? Teması tamamen sana ait olsun.

Merve'nin Webtekno icin hazırladığı bu şahane gorselle iceriğimizi noktalayalım:
Merve'ye cok teşekkur ediyoruz, yeni calışmalarını takip ediyor olacağız. Siz de takip etmek isterseniz LinkedIn'den ve Instagram'dan ulaşabilirsiniz.
Webtekno'yu Threads'de takip et, haberleri kacırma