
MevlÂn Hazretleri, helÂl ve haram lokmaların kişinin ic dunyasına tesirini nasıl anlatıyor? BahÂuddîn Nakşibend Hazretlerin helal ve haram karşısında ki hassasiyeti...MevlÂn Hazretleri, helÂl ve haram lokmaların kişinin ic dunyasına tesirini şoyle ifade eder:
“Bu seher benden ilham kesildi. Anladım ki vucuduma şupheli birkac lokma girdi. Bilgi de hikmet de helÂl lokmadan doğar. Aşk da merhamet de helÂl lokmanın mahsûludur. Nûr ve kemÂli artıran lokma, helÂl kazanctan elde edilen lokmadır. Eğer bir lokmadan gaflet meydana gelirse, bil ki o lokma şupheli veya haramdır.”
İBADET ON KISIMDIR; DOKUZU HELÂL RIZIK TALEB ETMEK, BİRİ İSE DİĞER AMELLERDİR Buyuk murşid-i kÂmillerden BahÂuddîn Nakşibend Hazretleri, helÂle riÂyet hususuna son derece ihtimam gosterirdi. Şupheli şeylerden kacınmakta da buyuk bir hassÂsiyet sergilerdi. Sohbetlerinde sık sık;
“İbadet on kısımdır; dokuzu helÂl rızık taleb etmek, biri ise diğer amellerdir.”[1] hadîsini okur ve muhtevÂsıyla amel etmeyi emir buyururdu.[2]
Nakşibend Hazretleri, yiyeceğini bizzat kendi ziraatinden elde ederdi. Her sene bir miktar arpa, biraz borulce ve zerdali yetiştirirdi. Ziraat yaparken kullanılan hayvanların, tarlanın, tohumun ve suyun helÂl olması hususunda cok ihtiyatlı davranırdı. Bu sebeple pek cok Âlim, teberruken (ve şif niyetiyle) onun helÂl yemeğinden yiyebilmek icin sohbetlerine iştirÂk ederdi.[3]
Bir defasında mÂnevî hÂllerinin kaybolduğundan yakınan bir talebesine:
“–Yediğin lokmaların helÂlden olup olmadığını iyi araştır!” buyurmuştu. Talebe gidip araştırdığında, yemeği pişirdiği ocakta helÂl olup olmadığı şupheli bir parca odun yaktığını anladı ve hemen tevbe etti.[4]
Dipnotlar:
[1] Deylemî, Musnedu ’l-Firdevs, III, 107/4062.
[2] Enîsu ’t-TÂlibîn, s. 63.
[3] Enîsu ’t-TÂlibîn, s. 64; ReşahÂt, s. 159, 184.
[4] Heyet, EvliyÂlar Ansiklopedisi, III, 441.
Kaynak: Osman Nuri Topbaş, Altınoluk Dergisi, 2018 – Mart, Sayı: 384, Sayfa: 032
İslam ve İhsan
ESNAF DUASI (HELAL RIZIK VE BEREKET DUASI)
SAHABENİN HELAL HARAM HASSASİYETİ