
Sûretlere değil, kalplere nazar eden CenÂb-ı Hak; amellerimizde ihlÂs ve samimiyete kıymet verir. Eğer ihlÂs ve samimiyet varsa, kusurlarıyla beraber dahî makbul olabilir. Fakat ihlÂs yok ise zÂhiri ne kadar şatafatlı gorunse de amel reddolunur. İhlÂs ve samimiyet amelleri kıymetli hale getirir.Hazret-i MevlÂn bu farkı gozyaşı ve Âh ile anlatır:
Birisi mescide giderken baktı ki halk mescidden dışarı cıkıyor.
“–Cemaat dağıldı mı ki herkes acele acele mescidden cıkıyor?” diye sordu.
Birisi;
“–Peygamber cemaatle namazını kıldı, bitirdi.” diye cevap verdi.
Namaza yetişemeyen kişi; ici yanarak oyle bir Âh etti ki, sanki o Âhdan bir duman cıktı. Gonulden cıkan o Âhdan; ic yanık kokusu, kan kokusu geliyordu.
Namaz kılanlardan birisi onun yanına gitti de;
“–Bu Âhı sen bana ver, benim kıldığım namaz senin olsun.” dedi.
Namaza yetişemeyen;
“–Âhı sana verdim, senin Peygamberimiz ’in arkasında kıldığın namazı da aldım, kabul ettim.” dedi. Oburu de o Âhı yuzlerce niyaz ile aldı kabullendi.
Namazı verip Âhı alan kişiye gece ruyasında dediler ki:
“–Sen Âb-ı hayÂtı ve şifÂyı satın aldın. Bu mÂnevî alışverişin, bu Hak Âşıklığına katılışın hurmetine; camide namaz kılan butun cemaatin namazları kabul edildi.”
“Zorda kalmış, ici yanmış susuzun ağlayıp inleyişi samimîdir, candandır.”
Samimî gozyaşı ise, ilÂhî muhabbet bağına girenler icin tevbe pınarıdır. Gunahları yıkar, temizler. Rabbe karşı bir şukrandır. Gozyaşı, CenÂb-ı Hakk ’ın umit dergÂhıdır. Butun umitlerin kesildiği bir anda bu dergÂhın eşiğinde ağlayabilenler gercek bahtiyarlardır.
Samimî gozyaşları ile Âlemi seyredenler icin o yaş damlalarının her biri bağrında bin bir okyanus sergileyen aynalar gibidir ki, her zerrede ilÂhî esrar ÂşikÂr ve ayandır. Nice okunamayan hikmet sayfaları onunla okunur.
Buna mukābil Hazret-i MevlÂn buyurur:
“Soğuk, yapmacık, yalan olan inilti ise sapıklara mahsustur. Yûsuf ’un kardeşlerinin ağlayışları hile idi. Cunku onların icleri hasetle, illetle dolu idi.”
Hakikaten Yûsuf ’un kardeşleri, onu kuyuya attılar, sonra geldiler ve babalarına sahte gozyaşları icinde; «Onu kurt yedi!» dediler. Boyle gozyaşları riyÂkÂr ve yalancıdır.
Kaynak: Osman Nuri Topbaş, Yuzakı Dergisi, Yıl: 2017 Ay: Ekim Sayı: 152
İslam ve İhsan