islamveihsan.com sitemizin logosunun icerisinde de bulunan Aziz Mahmud Hudayi Hazretlerine ait “Hudayi TÂcı” ne anlama geliyor?Her tarîkatın kendine mahsûs bir tÂcı vardır. Tarikatlarda tÂc giyilmesi dervîşin hem hangi dergÂhın mensûbu olduğunu tanıtması ve hem de hareketlerinde olculu olmak ve dergÂhını lekedÂr etmemek duygusunu telkin bakımından onemliydi.
TAC NEDİR, NEDEN KULLANILIR? Tac, şeyhlerin veya seyr u sulûkte belli bir mertebeye ulaşmış dervişlerin tarikat kıyafeti olarak kullandıkları, tarikatlara gore farklı şekil ve renklerdeki başlıkların (kulÂh) adıdır. TÂcı taşıyan kişinin mÂnevî makamının bir remzi olduğundan, tac Osmanlı tarikat cevrelerinde “tÂc-ı şerif, tÂc-ı edeb, tÂc-ı saÂdet” terkiplerinde olduğu gibi saygı ifade eden sıfatlarla birlikte kullanılmıştır.
HUDAYİ TÂCININ TARİHCESİ Bursalı İsmÂil Hakkı, Hz. UftÂde ’nin onceleri yeşil tÂc giydiğini daha sonra bu kulahın beylik alÂmeti olmasından dolayı edeben bu rengi terk edip, beyazda karar kıldığını ve bir defa da siyÂh sarık sardığını; fakat siyah rengi sevmediğinden onu cıkardığını ve siyÂh giymesinin sebebinin “Mekke Fethi” gunu Hazret-i Peygamber -sallÂllahu aleyhi ve sellem- ’in siyÂh giymesini ornek aldığını belirtmektedir.
Hz. UftÂde, Hz. HudÂyî ’yi Sivrihisar ’a halîfe olarak gonderirken ona:
“Seyyid BuhÂrî, Baba Yûsuf SivrihisÂrî vey Hacı Bayram Velî taclarından hangisini arzû ederse giydireceğini” soylemiş o da: “TÂcın gonulde olması gerektiğini” soyleyerek tevazu gostermişti. HudÂyî Hazretleri, keşf Ânında kendisine arzedilen tÂclardan Hz. Peygamber ’e Âid olanını tercih ettiğini belirterek tÂcın manevî onemine işÃ‚ret etmektedir.

13 DİLİMLİ CELVETİ TÂCI Celvetî tÂcı onuc terkli (dilimli)dir. Kubbe (veya tepe)si siyÂha yakın koyu yeşil renklidir ve ortasında kendi renginden bir duğme vardır. Celvetî tÂcındaki onuc terkten onikisi tevhîdin harflerine ve “esmÂ-i isnÂaşere” yani Allah'ın isimlerinden oniki esmÂya biri de esm ’dan mazhar olunan isme delÂlet etmektedir. Bir başka rivÂyette ise bu onuc terkin onikisi, oniki imÂma, biri de Hz. Pîr ’in kutbiyyetine işÃ‚ret olup tÂcın tepe kısmındaki duğme de “Nubuvvet-i Muhammediyye”nin ifÂdesidir.
Kaynaklar: Semih Ceylan, "Tac", TDVİA, cilt: 39, sayfa: 363-365; H. KÂmil Yılmaz, Aziz Mahmud HudÂî ve Celvetiyye Tarikatı, 1982.
İslam ve İhsan