
Master ve doktorasını İngiltere ’de tamamladıktan sonra, bir donem Bilgi Universitesi ’nde Oğretim Uyesi olan, hÂlihazırda ise Yeni Şafak ’ta koşe yazarlığı yapan Yusuf Kaplan ile 'ideal eğitim modeli'ni konuştuk. Okulların en parlak zihinleri alıp Batılıların kolesi haline getirdiğini soyleyen Kaplan, eğitim sistemimizin, kendi medeniyet dinamiklerimiz doğrultusunda yeniden yapılandırılması gerektiğini soyledi.Roportaj: Furkan Hasdemir
Okullar oğrencilere ne vermeli? Nasıl bir eğitim anlayışı geliştirmeli? Nasıl bir bakış acısı ve metod oğretmeli?
Bizim sorunumuz aşağılık kompleksi ve bu aşağılık kompleksinden kurtulmamız lazım. Bundan kurtulmamızın yolu da kendi dinamiklerimizi, kulturumuzu ve İslam ’ın nasıl bir nimet olduğunu kavrayabilmekten geciyor.
İslam ’ın sadece Muslumanlar icin değil, hatta sadece insanlar icin değil, butun varlık icin nasıl bir nimet olduğunun kavratılması gerekiyor. Fatih Sultan Mehmet Bosna ’yı fethettiğinde bir ferman yayınlıyor. Bu fermanda 3 şey geciyor ki cok onemli;
Hristiyan ’a ve Yahudi ’ye asla dokunulmayacak. Tabiata kesinlikle zarar verilmeyecek. Tabiattaki masum korumasız hayvanlara zarar verilmeyecek. İşte nimet budur!
MEDYA-KULTUR-EĞİTİM SİSTEMİ TOPLUMUN DİNAMİKLERİNE GORE KURULMALI Bu toplum Musluman bir toplumsa, bu toplumun ihtiyaclarına ve ‘iyi-guzel-doğru ’ kavrayışlarına gore bir eğitim sistemi kurulması lazım. Buna gore bir medya sisteminin dolayısıyla da kultur dunyasının kurulması lazım. Bunlar olmazsa yok olacağız.
‘YIKILMALI ’ KELİMESİYLE DEMEK İSTEDİĞİM DOĞRU ANLAŞILMADI Bir yazınızda kaleme aldığınız ve bazı kesimler tarafından eleştirilmenize neden olan “Boğazici yıkılmalı” sozunuzde anlatmak istediğiniz mana ne idi?
Birincisi oradaki ‘yıkılmalı ’ kelimesini tırnak icinde kullandım. Daha once bu tur meselelerde yazdığım yazılarda cok defa tekrar etmişimdir ki; ‘Bizim işimiz yıkmak değil, yapmaktır. ’ Yıkılmalı kelimesini biraz dikkat ceksin diye yazdım. Soylemek istediğim şeyi başka turlu yazsam algılanmayacaktı. Gerci yine vermek istediğim mesaj algılanmadı cunku insanlar duz mantıkla, ezbere duşunuyor.
BİZ BATI ’DAKİ UNİVERSİTELERİN TAŞIMACILIĞINI YAPIYORUZ Ben Amerika ’da eğitim sisteminin temellerini atan Ivy Leuge, Priston gibi universitelerden bahsediyorum. Bu universiteler Amerikan ruhu kurmaya calışıyorlar. Ben Oradan Nizam ’ul Mulk orneğine bağladım.
Nizam ’ul Mulk ’un yaptığı şey; bizim ‘iyi- guzel- doğru ’larımıza gore bir eğitim sistemi geliştirmekti. Batı ’daki universiteler felsefeci yetiştiriyor. Biz ne yapıyoruz? Biz bunların taşımacılığını yapıyoruz.
PARLAK ZİHİNLERİ BATILILARIN KOLESİ HALİNE GETİRİYORLAR Turkiye sıradan bir toplum değildir. Biz Yunus Emre, Mevlana, İbn-i Arabi, İbn-i Sina, Mimar Sinan, Itrî gibi adamları cıkartıp dunyaya sunduk. Bizim eğitim sistemimiz yeniden Itri, İbni Sina yetiştiremeyecekse boyle bir eğitim sistemini istemiyorum.
Bunları yapamadıkları halde en parlak zihinleri alıp Batılıların kolesi haline getiriyorlar.
İngiltere ’de boyle bir şeye asla izin vermezler. Mesela Oxford ’un kendi dinamiklerini dinamitlemelerine asla izin vermezler. ‘Odtu kimin borusunu otturuyor ’ diye sembolik bir sloganla belirtmiştim bunu daha once.
MEDENİYETİMİZİ SAKLAYAN UNİVERSİTELER EVRENSEL BİR SUC İŞLİYOR ‘21.Yuzyılda Batı medeniyeti coktu ve bunun yerini alabilecek tek medeniyet bizim medeniyetimizdir ’ demiştiniz.
Oyle ise universitelerin, dunyanın yarasını iyileştirecek bu ilacı insanlardan saklaması evrensel bir suc olmuyor mu? Cunku dunyaya ilac olacak medeniyeti bir nevi ilac deposunda saklar gibi saklıyorlar.
Kesinlikle oyle. 2008 yılında olen buyuk duşunurlerden biri olan Jean Baudrillard, kendisiyle yapılan bir roportajda bunu soyluyor. İslam ’ın terorle ozdeşleştirilmesi hikÂyesi ortaya cıktığında Jean Baudrillard: “İnsanlığın onundeki tek seceneği yok ediyoruz” dedi.
Birinin bunu soyleyebilmesi icin Musluman olması şart değildir. Batı, tum Doğu felsefe ve dinlerini yıktı ama İslam ’ı yıkamıyor. Cunku dunya capında evrensel değerlere sahip olan tek din İslam ’dır.
İDEAL EĞİTİM SİSTEMİNİN SUTUNLARI; İLİM-İRFAN-HİKMET Peki oğrencilere bu gerceği idrak edebilmeleri icin ne anlatılmalı?
Oğrencilere kabaca kendi ‘iyi-guzel-doğru ’ fikrimizi aktarmamız lazım. İyi nedir? Guzel nedir? Doğru nedir? Bunların oğretilmesi lazım. Onlara, ilim, irfan, hikmet sutunları uzerinde yukselecek bir eğitim sisteminin kurulması lazım.
JOHN DEWEY: “ASIL EĞİTİM SİSTEMİ SİZDEDİR” Ben medrese sistemini oneriyorum. İnsanlar bu konu hakkında bilgi sahibi olmadıkları icin korkuyorlar. Amerikan eğitim sistemini kuran John Dewey, Amerika ’daki 3 buyuk filozoftan birisidir.
Turkiye 1930 ’lu yıllarda John Dewey ’i ulkemize cağırıyorlar ve modern bir eğitim sistemini kurmasını istiyorlar. John Dewey inceleme yaptıktan sonra bir rapor yayınlıyor. Raporda diyor ki: “Siz yeni bir eğitim sistemi istemekle hata ediyorsunuz. Asıl eğitim sistemi sizdedir, sizin yapacağınız şey onu yeniden canlandırmaktır”
KURUCU BİR EĞİTİM MODELİ GELİŞTİRMELİYİZ Bugun Amerika ’daki Chicago Universitesi medrese sistemiyle işlemektedir. Medrese sisteminin ruhu Turkiye ’deki doğu medreselerinde yaşamıyor. Turkiye ’de medrese ve imam-hatiplerin misyonu hep korumaya yonelik oldu. Korumak da guzeldir ama korumak yetmez, kurmak gerekir. Eğer bir eğitim modeli geliştireceksek kurucu bir eğitim modeli geliştirmemiz lazım. Geleceğimizi kurmalı. İnsanlığın onunu acmalı.
OKULLARDAKİ BİLGİ HAYAT AMACINA NASIL DONUŞECEK? Yeni Sinan, yeni Gazali yetiştirmekten bahsediyoruz. Ama bu insanlar bilgi sahibi olmaktan ziyade bilgiyi sahiplenen adamlar. Adanmışlık ruhuna sahipler. Gunumuzde okullar, medeniyetimize dair bilgiler verse de cevre, genc neslin kafalarını meşgul edecek haz ve eğlence alanlarıyla dolu. Gencler, bu alanlardan sıyrılıp da bir Sinan bir Gazali olmayı nasıl başaracak?
Bu iş ilk once devletin işidir. Bu ulkede İslam ’ı ciddiye alan Musluman bir dunyanın oluşması icin caba gosteren devlet olmalıdır. Birincisi devlet bu yozlaştırıcı, yabancılaştırıcı eğitim, kultur ve medya sistemini ‘yıkıp ’ yeniden inşa edecek.
DEVLET EĞİTİM-MEDYA-KULTUR REJİMİNİ YENİDEN YAPILANDIRMALI Ozel sektorde kendi emekleriyle bir şey yapmış insanlar, İslam ’la savaşıyorsa bile buna dokunamazsınız. Bunun alternatifini uretebilirsiniz.
Yıkacaktan kastettiğim şey kendi sistemini kuracak. Bu ulkenin eğitim sistemini, medya ve kultur rejimini bizim medeniyet dinamiklerimiz doğrultusunda yeniden yapılandırılacak.
İSLAMÎ BİR MODEL KURULMALI Mevcut eğitim sistemimiz, anaokulundan doktorasına kadar bizim medeniyet dinamiklerimiz doğrultusunda iyileştirilmeli. İkincisi İslami bir modelin kurulması lazımdır. Bunun icin de devlet, kurumlara, cemaatlere bir proje sunup bu projeyi uygulatması gerek.
Bu modeli denemeye başladık aslında. Mesela, Beyoğlu İmam-hatip Lisesi ’nde 324 oğrenci var. Arapca hazırlık dersleriyle başlıyorlar ve yatılı kalıyorlar. Bir model, pilot okul orası. Bunu tum alanlarda uygulamamız lazım.
TURKİYE ’NİN EN ZEKİ COCUKLARINI MASONİK ORGUTLER KAPIYOR En onemli noktada super zeki cocuklara sahip cıkmamız lazım. Allah-u Teala bunun hesabını bize sorar. Cunku bu cocukları hep mason teşkilatlar kapıyor. Turkiye ’nin en zeki cocuklarını masonik orgutler kapıyor.
BİZE ÂLİM, ÂRİF VE HAKîM LAZIM Ozetle ilim, irfan, hikmet sutunları uzerinde yukselen bir eğitim sistemi lazım. İdeal bir eğitim sistemi kuracaksak gazeteciyle, entellektuelle bir yol kat edemeyiz. Gazetecilerin ufku dardır, entellektueller cocuktur, ağlar, mamasını verdiğiniz zaman susar. Dunya yıkılsa akademisyenler kılını kıpırdatmaz. Bize Âlim, Ârif ve hakîm lazım. Bunun modeli bizim medeniyetimizde mevcuttur. Bunu araştırıp guncelleyip kendimize uyarlayacağız.
İslam ve İhsan