
İslam dininde kutsal sayılan, cennetten geldiği ifade edilen ve ana parcası Kabe ’de yer alan “Hacerulesved” taşının 4 parcası, yaklaşık 5 asırdır Sokullu Mehmed Paşa Camisi ’nde muhafaza ediliyor.Osmanlı Padişahı Kanuni Sultan Suleyman tarafından İstanbul ’a getirildiği bilinen Hacerulesved taşından kopan 4 parca, 1571 yılında donemin sadrazamı Sokullu Mehmet Paşa adına Kadırga ’da yaptırılan camiye konuldu.
Altın cerceve ile kaplanan parcalar, caminin giriş kapısı uzerindeki mermer taşların ortasında, mihrabın ust kısmında, minbere giriş kapısının uzerinde ve minber kubbesinin altında bulunuyor.
HACERULESVED TAŞININ BİR PARCASI KANUNİ TURBESİ ’NİN GİRİŞİNDE Hacerulesved ’in Turkiye ’deki en buyuk parcası ise Kanuni Sultan Suleyman Turbesi ’nin giriş kapısının uzerinde bulunan sacağın altında yer alıyor.
İstanbul Muftu Yardımcısı Huseyin Demirhan, Hacerulesved ’in Muslumanlarca kutsal sayılan, değişik rivayetlerde cennetten indiği ifade edilen bir taş olduğunu soyledi.
Hacerulesved ’in, yeryuzunde ilk inşa edilmiş mabedi Kabe-i Muazzama ’nın guneydoğu koşesinde, 1,5 metre yuksekliğinde, 30 santimetre capında bir noktada bulunduğunu belirten Demirhan, “İlk inşa edildikten sonra Kabe-i Muazzama ’nın guneydoğu koşesine monte edilen bu taş tavafın başlangıcı olarak kabul edilmiştir. Ozellikle Hazreti İbrahim doneminde, değişik zamanlarda tarihi surec icerisinde Kabe-i Muazzama gerek yangın gerek seller gerekse insanların saldırılarıyla bazen tahrip olmuş, bazen de yıkılmıştır. Tahrip oldukca tamiri yapılmış, yıkıldıkca da yeniden inşa edilmiştir ve Hacerulesved taşı o gun bugundur muhafaza edilmiştir.” diye konuştu.
Demirhan, Hz. İsmail ’in Ebu Kubeys Dağı ’ndan Hacerulesved taşını getirdiğini, Hz.İbrahim ’in de Kabe ’ye yerleştirdiğini aktararak, taşın tavafın başlangıcı olarak kabul edildiğini kaydetti.
Değişik zamanlarda ana govdesi orada olan Hacerulesved ’in parcalarının dokulduğunu ancak bunların korunduğunu ve titizlikle muhafaza edildiğini vurgulayan Demirhan, “Bu cami, Kanuni Sultan Suleyman zamanında Mimar Sinan ’ın en onemli ustalık eserlerindendir. Hacerulesved ’den kopan bu 4 parca taş, Mimar Sinan tarafından caminin değişik yerlerine monte edilmiştir. Bu taşlar insanların ulaşabileceği el surebileceği yerde değil, insanlar ulaşmasın, insanlar el değmesin diye boyle daha yuksek yerlere monte edilmiştir.” ifadelerini kullandı.
“HACERULESVED TAŞLARINA İBADET KUTSALLIĞI YUKLENMEMESİ GEREKİR” Hacerulesved taşlarının İstanbul ’da olmasının cok onemli bir lutuf olduğunun altını cizen Demirhan, ecdadın cok kıymetli emaneti ve hatırasını buralarda yaşatmış olmanın huzuru icerisinde olduğunu dile getirdi.
Demirhan, Hacerulesved taşlarına dokunma, temas etme, opme ve istilam etmeye calışmanın tıpkı Mekke-i Mukerreme ’de olduğu gibi buralarda da cok uygun olmadığına dikkati cekerek, “Onemli olan bu eserlerin korunması ve muhafaza edilmesidir. Sonucta bu bir taştır, kutsallığı tabi ki vardır. Hz. Omer, Hacerulesved taşına seslenip, ‘Ey taş, biliyorum ki sen bir taşsın, ne zarar verirsin, ne de faydan dokunur. Eğer Hazreti Peygamber Aleyhisselam seni opmemiş olsaydı vallahi seni opmezdim, sana dokunmamış olsaydı vallahi sana dokunmazdım ’ der. Buradaki Hacerulesved parcalarına bir ibadet kutsallığı yuklenmemesi gerekir.” dedi.
Bu taşın en buyuk parcasının Kanuni Sultan Suleyman ’ın turbesinin kapı girişinin uzerinde monte edildiğini anımsatan Demirhan, vatandaşların ramazanda Sokullu Mehmed Paşa Camisi ile Kanuni ’nin turbesini ziyaret ederek, Hacerulesved taşını gorebileceklerini sozlerine ekledi.
Kaynak: AA
İslam ve İhsan