
Mu ’minlerin şiÂrı; hayra anahtar, şerre kilit olmaktır. Yani Allah yolunda, hakkın ve hayrın yucelmesi icin calışmak kadar, şeytÂnî ve nefsÂnî cirkinliklere dur demek, şer ve bÂtıla mÂnî olmak da îmÂnın bir gereğidir.AllÂh ’ın yasaklarının acıkca ciğnendiği bir yere davet edilen bir mu ’min, davet eden kim olursa olsun, Allah icin buğzun gerektirdiği tavrı gostermelidir. Zira Âyet-i kerîmedeki îkaz cok acık ve nettir:
“O (mu ’minler) ki, boş ve yararsız şeylerden yuz cevirirler.” (el-Mu ’minûn, 3)
Yani mu ’minlerin, boş ve yararsız şeylerden bile yuz cevirmeleri emrolunmuşken ustelik bir de AllÂh ’ı gazaplandıracak mÂhiyetteki davetlere iştirak etmeleri asl duşunulemez. Boyle bir durumla karşılaşan bir mu ’min, munÂsip bir lisanla îkaz vazifesini yerine getirmelidir. Eğer îkaz edilen kimse:
“–YÂhu bu cağda artık boyle şeylere takılmamak lÂzım, siz de aşın bunları...” gibi ÂmiyÂne ve beylik lÂflarla AllÂh ’ın emirlerini hafife alırsa, -ki bu tip sozlerin ucu kufre kadar gider- artık onun davetine katılmayıp Allah icin bir reaksiyon gostermek îcÂb eder. Zira mu ’minler, yaşadıkları her zaman ve mekÂnda AllÂh ’ın şÃ‚hitleridirler.
Nitekim Âyet-i kerîmede buyrulur:
“İşte boylece sizin insanlığa şÃ‚hitler olmanız, Rasûl ’un de size şÃ‚hit olması icin sizi mûtedil bir millet kıldık...” (el-Bakara, 143)
BUTUN KOTULUKLERİN ANASI Yine, mesel girilen bir ticÂrî muessesede, kotuluklerin anası olan ickinin satılmakta olduğu gorulurse, oradan alışveriş yapmadan cıkılmalıdır. Oranın sahibi, icki sattığı icin en azından bÂzı muşterilerini kaybettiğini de anlamalıdır. Bu îman reaksiyonunu butun menfîliklere karşı tatbik etmek îcÂb eder.
Zira yanlışa duyulan nefreti izhÂr etmek, o yanlışı işleyenlerin ruhlarında, kurtuluş ve ıslahları yonunde musbet bir iz bırakır. Bu musbet tesirler arttıkca, o kişinin de hatÂsını anlayıp hakka ve hayra yonelmesi umulur.
Fakat AllÂh ’ın yasaklarının ciğnenmesine karşı lÂkayd kalınırsa, ustelik bir de hoşgorulurse, artık bunlara meyletmek, gÂfil ve gunahkÂr kimselere tatlı bir mûsikî nağmesi gibi, hoş, tabiî ve normal gelir. GunÂha yoneliş artar. GunÂhın ezikliğini hissetmek bir yana, insanı gunÂhıyla ovunecek kadar şaşkınlaştırır.
ÂMEL EKSİKLİĞİNİN GOSTERGESİ Uc kuruşluk dunya menfaatleri icin gunlerce protesto gosterileri, aclık grevleri yapılırken, dînî ve mÂnevî hususlarda Allah icin bir tavır ve reaksiyon gosterememek, ancak gayret-i dîniyye eksikliğinin bir tezÂhurudur.
Kaynak: Osman Nûri Topbaş, Hak Dostlarının Ornek Ahlakından 1, Erkam Yayınları
İslam ve İhsan
İNSANI KUFRE GOTUREN SOZLER