
Bir peygamberin peygamberliğini ispat, ancak hic şuphe taşımayan kesin bir delille mumkun olabilir. Bu kesin delil de, ya onun gosterdiği mûcizeyi duyu organıyla gozlemek, yahut kesin bilgi ifade eden mutevÂtir bir haberle o mûcizeden haberdar olmaktır. Gunumuzde bu deliller ancak Hz. Peygamber icin gecerlidir. Hz. Peygamber'in ise başta Kur'an mûcizesi ol- mak uzere pek cok mûcizesi bize tevÂtur yoluyla ulaşmıştır.Bir peygamberin hak peygamber olduğunun delilleri nelerdir?
MÛCİZE NEDİR?
Sozlukte "insanı Âciz bırakan, karşı konulmaz, olağanustu, garip ve tuhaf şey" anlamlarına gelen mûcize, terim olarak "yuce Allah'ın, peygamberlik iddiasında bulunan peygamberini doğrulamak ve desteklemek icin yarattığı, insanların benzerini getirmekten Âciz kaldığı olağanustu olay" diye tanımlanır. Tabiat kanunlarının gecerliliğini ve etkilerini kısa ve gecici bir sure durduran mûcizenin mahiyeti, pozitif bilimlerle acıklanamaz. Aksi halde bu mûcize olmaktan cıkar ve olağan bir şey olurdu. O halde mûcize, peygamber olan kişinin, akılların alamayacağı bir olayı Allah'ın kudreti ile gostermeyi başarmasıdır. Kur'an'da mûcize terimi yerine Âyet, beyyine ve burhan kavramları kullanılır.
MÛCİZENİN OZELLİKLERİ
Bir olayın mûcize sayılabilmesi icin şu ozellikleri taşıması gerekir:
Mûcize gercekte Allah'ın fiilidir. "Peygamberin mûcizesi" denilmesi, mûcizenin onun aracılığıyla olması ve onun doğruluğunu gostermesi sebebiyledir.Mûcize peygamberlerde meydana gelir. Peygamber olmayan birinin gosterdiği olağanustuluğe mûcize denilemez.Mûcize tabiat kanunlarına aykırı bir olaydır.Mûcize, peygamberlik iddiasıyla birlikte bulunur. Peygamberlik iddiasından once veya sonra olmaz.Mûcize, peygamberin isteğine uygun olur. "Dağı yerinden kaldıracağım" diyen birisinin denizi yarması mûcize sayılmaz.
PEYGAMBERLERİN MÛCİZELERİ
Kur'Ân-ı Kerîm'de bazı mûcizelerden soz edilir. Bunların en meşhurları şunlardır:
Hz. İbrÂhim, BÂbil Hukumdarı Nemrud tarafından ateşe atılmış ve ateş Allah'ın "Ey Ateş, İbrÂhim'e karşı serin ve zararsız ol" emrine uyarak onu yakmamıştır (el-Enbiy 21/58-69).Hz. SÂlih'in, Semûd kavminin isteği uzerine bir deve getirmesi, Semûd kavminin azarak deveyi kesmesi, buna karşılık yuce Allah'ın muthiş bir deprem ile onları yok etmesi (eş-Şuar 26/141-158).Hz. Ya‘kub'un oğlu Yûsuf'un gomleğini kor olan gozune surmesi sonucu gozlerinin acılması (Yûsuf 12/92-96).MûsÂ'nın elindeki asÂnın yılan haline gelmesi (TÂh 20/17-21); elini koynuna sokup cıkardığında elinin eksiksiz ve bembeyaz olması (TÂh 20/22; en-Neml 27/12; el-Kasas 28/32); asÂsının Firavun'un huzurundaki sihirbazların ip ve sopalarını yutuvermesi (TÂh 20/65-70); asÂsını denize vurunca denizin yarılıp, İsrÂiloğulları'nın acılan yoldan gecmesi, Firavun ve ordusu gececeği sırada denizin tekrar kapanıp onları boğması (eş-Şuar 26/61-66).Hz. Suleyman'ın bir kuşla konuşması (en-Neml 27/20-28); karıncanın sozunu anlaması (en-Neml 27/18-19).ÎsÂ'nın Allah'ın izniyle camurdan kuş yapıp, onu uflediği zaman canlı bir kuş olup ucması, oluleri diriltmesi, anadan doğma koru ve alaca hastalığına yakalanmış kimseyi iyileştirmesi (el-MÂide 5/110), havÂrilerin isteği uzerine gokten bir sofra indirmesi (el-MÂide 5/114-115).
PEYGAMBERLERİN OLAĞANUSTU HALLERİ
Diğer olağanustu haller, olağanustu olmak acısından mûcizeye benzerse de aralarında buyuk fark vardır. Mûcize peygamberlik gorevini ustlenmiş bir peygamberde meydana gelir. Mûcizede peygamberin meydan okuması da vardır. Mûcize dışındaki olağanustulukler, peygamber olmayan kişilerde gorulur. Bu tip olaylarda meydan okuma da soz konusu değildir. Ayrıca mûcize taklit edilemezken, diğer olağanustulukler taklit edilebilir. Mûcize dışında kalan diğer olağanustu durumlar şunlardır:
İrhÂs: Peygamber olacak şahsın, henuz peygamber olmadan once gosterdiği olağanustu durumlardır. Hz. ÎsÂ'nın beşikte iken konuşması gibi (el-MÂide 5/110-115).Keramet: Peygamberine gonulden bağlı olan ve ona titizlikle uyan velî kulların gosterdikleri olağanustu hallerdir.Meûnet: Yuce Allah'ın velî olmayan bir musluman kulunu, darda kaldığı veya sıkıntıya duştuğu zaman, olağanustu bir şekilde bu darlık ve sıkıntıdan kurtarmasıdır.İstidrac:KÂfir ve gunahkÂr kişilerden arzu ve isteklerine uygun olarak meydana gelen olağanustu olaydır.İhanet: KÂfir ve gunahkÂr kişilerden, arzu ve isteklerine aykırı olarak meydana gelen olaydır. MeselÂ, peygamberlik taslayan inkÂrcılardan Museylime, tek gozu kor olan bir adama, iyi olsun diye dua etmiş, bunun uzerine adamın obur gozu de kor olmuştur.
Kaynak: İslam İlmihali 1, TDV Yayınları, 2002
PEYGAMBERLERE İMAN NEDİR?
İslam ve İhsan