
Adem Aleyhisselam ’ın 6. kuşaktan torunu, peygamberlik gelmeden once de ibadetle meşgul olan, salih kimselerle beraber bulunan ve gecimini el emeğiyle temin eden Hz. İdris ’in (a.s.) hayatı ve peygamberliği.Hz. İdrîs ’in -aleyhisselÂm- BÂbil taraflarında doğduğu rivÂyet edilir. Hazret-i Âdem ’in -aleyhisselÂm- altıncı kuşaktan torunudur.
İdrîs -aleyhisselÂm- peygamberlik vazifesi gelmeden evvel de ibÂdetle meşgûl olurdu. SÂlih kimselerle beraber bulunur, gecimini el emeğiyle bizzÂt te ’mîn ederdi. İnsanlık tÂrihinde ilk def dikiş dikme, yÂni terzilik mesleği İdrîs ’le -aleyhisselÂm- başlamıştır.
İcinde yaşadığı toplum, KÂbil soyundan gelen bir cemÂat idi. Maddeten ve mÂnen cok bozulmuştu. Şit ’in -aleyhisselÂm- gosterdiği yoldan ayrılmışlar, kulluk vazîfesini terketmişlerdi. Her turlu haram ve kotuluğu, helÂl sayarak işliyorlardı. Hak yolun­dan ayrılan bu kavme CenÂb-ı Hak, İdrîs ’i -aleyhisselÂm- peygamber olarak gon­derdi. Kendisine otuz sahîfe nÂzil oldu. AllÂh ’ın emir ve yasakları bildirildi. İdrîs -aleyhisselÂm-, bu ilÂhî emir ve yasakları cemÂatine teblîğ etti.
Melekler, İdrîs ’i -aleyhisselÂm- cemÂatler hÂlinde ziyÂrete gelirler, O ’nunla goruşup sohbet ederlerdi. Kendisinin, tahmînen bin kişi kadar mu ’min cemÂati vardı.
HAZRET-İ İDRİS'İN HİKMETLİ SOZLERİ İdrîs -aleyhisselÂm-, kavmine hikmetli sozler ile nasîhatlerde bulunurdu. Bunlardan bÂzıları şunlardır:
“Akıllı kimsenin mertebesi yukseldikce tevÂzûu artar.” “Akıllı kimse, başkasının aybına bakmaz! Kişinin aybını yuzune vurmaz! Malı coğaldıkca, mağrûr olup ahlÂkını bozmaz!” “Nefsini temiz tutmayanın, aklı yok demektir!” “Âhiret ile duny sevgisi asl bir arada bulunmaz!” “Du ettiğiniz zaman niyetiniz hÂlis olsun!” İDRİS ALEYHİSSELÂM GOĞE KALDIRILDI Kendisi, omrunun sonuna doğru semÂya ref ’ edilmiştir (kaldırılmıştır). Bu husus, Meryem Sûresi ’nin 57. Âyetinde şoyle ifÂde edilir:
“Biz O ’nu yuksek bir mekÂna kaldırdık!”
Bu yuce mekÂndan maksat, AllÂh TeÂl ’ya yakın bir mertebeye vey cen­nete, veyÂhut da dorduncu kat semÂya kaldırılmasıdır. Nitekim bu konuyla alÂkalı şoyle bir hadîs-i şerîf vardır:
“Ben MîrÂc ’da dorduncu kat semÂya cıktığımda, İdrîs (peygamber) ile karşı­laştım. Cibrîl bana:
«–Bu gorduğun İdrîs ’tir. O ’na selÂm ver!» dedi.
Ben de O ’na selÂm verdim. O da benim selÂmıma cevap verdi. Sonra (bana):
«–Merhab sÂlih kardeş, sÂlih Peygamber!» dedi.” (BuhÂrî, Bed ’u ’l-Halk, 6; Muslim, ÎmÂn, 259-264)
İDRİS PEYGAMBER HÂL HAYATTA MI? BÂzı Âlimler, İdrîs -aleyhisselÂm- ’ın hÂlen semÂda ve hayatta olduğunu soyle­mektedirler.
İdrîs ’in -aleyhisselÂm- sıdkı, doğruluğu ve fazîleti, Meryem Sûresi ’nin 56. Âyet-i kerîmesinde şu şekilde anlatılmaktadır:
“KitÂb ’da İdrîs ’i de zikret! Cunku O, cok sÂdık bir Peygamberdi.”
Enbiy Sûresi ’nin 85 ve 86. Âyet-i kerîmelerinde ise şoyle buyrulur:
“(Ey Habîbim!) İsmÂîl, İdrîs ve Zulkifl hakkında anlattığımızı da hatırla! Onların her biri sabredenlerdendi. Onları rahmetimize dÂhil ettik! Cunku onlar, sÂlih kimselerdendi.”
Kur ’Ân-ı Kerîm ’de Peygamberler icin gecen bu “sÂlihlerden” ifÂdesi, o pey­gamberlerin fazîletini îzÂh sadedindedir.
MevlÂn -kuddise sirruh-, her ikisi de semÂya kaldırılan Hazret-i İdrîs ile Îs ’nın -aleyhimesselÂm- hÂllerini şoyle anlatır:
“İdrîs ve Îs -aleyhimesselÂm-, fevkalÂde riyÂzÂt ve mucÂhede ile melekler gibi oldular. Neredeyse, yemez, icmez hÂle geldiler. Âdeta meleklerle hemcins olduklarından semÂya kaldırıldılar…”
Onların sabır, şukur ve riyÂzÂtla rûhlarının buyuk bir olgunluk kazanıp kemÂle ermesi neticesinde, letÂfete burunup melekler gibi semÂya ref ’ olması, kulun da nefs tezkiyesi ve kalb tasfiyesi ile bircok ulvî makam­lara vÂsıl olacağını gostermektedir.
MÂnevî tekÂmulun zirvesi olan peygamberler, maddî tekÂmulde de beşeriyete oncu olmuşlardır. Hazret-i Âdem ’in -aleyhisselÂm- ziraatte, Hazret-i İdrîs ’in -aleyhisselÂm- terzilikte olduğu gibi. Ayrıca, insanlık ile beraber başlayan yazı, Hazret-i İdrîs -aleyhisselÂm- zamanında bir hayli gelişmiştir.
VelhÂsıl Hazret-i İdrîs -aleyhisselÂm-:
Kendisine suhuf indirilen bir Peygamberdir. Sıdkı, doğruluğu ve fazîletiyle Kur ’Ân-ı Kerîm ’de methedilmiştir. Terzilerin pîridir. Yuce bir mekÂna yukseltilmiştir. Sabırda Âbideleşenlerdendir. SÂlihlerdendir. Rahmet-i ilÂhiyeye mazhar olmuştur. Kaynak: Osman Nûri Topbaş, Nebiler Silsilesi 1, Erkam Yayınları
İslam ve İhsan
Hazret-i İdris Kimdir?