Kulun kabirdeki imtihanı nasıl olacak? Kabirde sorulacak sorular nelerdir? Peygamber (s.a.s.) Efendimiz ’in kabir azabıyla ilgili gorduğu ruya…Ummu ’l-mu ’minîn Umm-i Seleme radıyallahu anh ’dan mervîdir ki:
Bir gece Nebiy-yi Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem uyandı da: “Subhanallah, bu gece ne fitneler nÂzil oldu! Ne hazîneler de acıldı! Hucre sahiplerini -yani ezvÂc-ı tÂhirÂtı- uyandırınız. Dunyada nice giyinik kadınlar vardır ki Âhirette cıplaktırlar.” buyurdu.
Aleyhi ’s-salÂtu ve ’s-selÂm Efendimiz ’in ruyÂda gorup de haber verdikleri fitnelerle nîmetler ilhÂm-ı ilÂhî ve vahiy tarîkiyle kendilerine mÂlum olan şeylerdendir. EnbiyÂnın ruyÂsı da vahiydir. Nitekim Kur ’Ân-ı Kerîm ’in vahyi başlangıcta altı ay ruyÂda vÂkî olmuştur.
Bu hadîs-i şerîfte mûcizÂt-ı nebevîye zÂhir ve bÂhirdir. Aleyhi ’s-salÂtu ve ’s-selÂm Efendimiz ’in ummet-i merhûmelerinin kendilerinden sonra giriftar olacakları hem fiten u mesÂibi ve hem de nÂil olacakları hazÂin-i bî-pÂyÂnla nîmet ve rahmeti ihbar buyurdukları gibi giyinik fakat cıplaklar zumresinden yahut mestûre olmakla beraber libÂsında iltizÂm-ı isrÂf ve tebzîr edecek nice kadınların zuhur edeceklerini de haber veriyor.
UmmuhÂt-ı mu ’minîni uyandırmayı emir buyurmaları da kendilerine va ’z etmek, ibzÂl-i sadÂkat ile terk-i isrÂfÂta teşvîk eylemek, ezvÂc-ı Nebî -aleyhisselÂm- olduklarına mağrûr olarak ibÂdet ve tÂattan gaflet cÂiz olamayacağını bildirmek icindir. Dunyadaki kÂsiyÂt-i musrifÂtın, Âhirette ÂriyÂt olmaları hasenattan Ârî olduklarına binÂendir.
KABİRDEKİ İMTİHAN Ebûbekir Sıddîk radıyallahu anh ’ın kızı ZÂtu ’n-nıtakayn Esm -radıyallahu anhÂ- ’dan şoyle dediği rivÂyet edilmiştir:
Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem hutbe îrÂdına başlamış ve kişinin kabirde gorup goreceği sorgu ve sualleri anlatmıştı. Rasûl-i Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz kabir ahvÂlini boyle tafsîlÂtıyla anlatınca Muslumanlar dehşetli bir sûrette feryÂd edip ağlamışlardır.
NesÂî rivÂyetinde şu ziyÂdeyi de nakletmiştir: “...cemÂatin bu feryad ve figÂnı Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem ’in bu hutbelerini anlamaklığıma mÂnî oldu. Bu sayhalar sukûnet bulunca bana yakın olan birisine: “CenÂb-ı Hak bereket ve saÂdetini artırsın, Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem hutbelerinin sonunda ne buyurdu?” diye sordum. O da:
“Bana vahyolundu ki siz kabirlerinizde Deccal ’in fitnesine yakın bir fitne ile imtihan olunursunuz.” buyurdu, dedi. (Tecrîd-i Sarîh Tercumesi, 4 / 738)
KABİRDE SORULACAK SORULAR Ber ibn-i Âzib radıyallahu anh ’den Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem ’in şoyle buyurduğu rivÂyet edilmiştir:
“Munker ve Nekir adlı melekler gelerek mu ’min kabrinde oturtuldukda (bunların suÂllerine cevaben) mu ’minin; “l ilÂhe illÂllah Muhammedun Rasûlullah” diyerek şahÂdet getirmesi,
“Allah, mu ’minleri gonullerinde yerleşen şehÂdet kelimesiyle dunyada ve ahirette (kabirde) boyle sÂbit kılar.” (İbrÂhim Sûresi / 28) meÂlindeki kavl-i şerîfin canlı bir ifadesidir.” ŞÃ‚rih Âynî, Ebû Hureyre radıyallahu anh ’e mustenîd bir senetle İbn-i Kesîr tefsirinden kabirdeki sualin şunlar olduğunu naklediyor:
– Rabbin kimdir? Dînin nedir? Nebîn kimdir? denildiğinde mu ’min:
– Rabbim Allah, dînim dîn-i islÂm, Peygamberim Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem ’dir. ZÂhir ve bÂhir Âyetlerle Allah tarafından gelmiştir. Onun nubuvvetine îmÂn ve risÂletini kabul ve tasdîk ettik, der. SuÂl melekleri de ona:
– Doğru soyluyorsun! Sen dunyada bu îtikatla yaşadın, boyle oldun, boyle de ba ’s olunacaksın, der. (Tecrîd-i Sarîh Tercumesi, 4 / 729)
Kaynak: Mahmud SÂmî Ramazanoğlu, MusÂhabe-3, s.232- Erkam Yayınları
İslam ve İhsan
KABİRDE İLK GECE NASIL OLACAK?
MUNKER VE NEKİR MELEKLERİ HANGİ SORULARI SORACAK?