RivÂyete gore melekler, Hazret-i Âdem ’e secdeden başlarını kaldırdıklarında, “AzÂzîl” is­miyle bilinen ve cok ibÂdet etmekle meşhûr olan cinnîyi, yÂni şeytanı, secdeden ka­cınmış ve cirkin bir sûrete donuşmuş hÂlde gorduler. AllÂh TeÂl ’nın emrine itaat nîmetine şukur icin hep birlikte tekrar secdeye kapandılar.

"AZÂZÎL" KİMDİR?

Secdeden ictinÂb ettikten sonra “Şeytan” lakÂbını alan AzÂzîl, şerrin temsilcisi hÂline gelmiştir. O, melek de­ğildi, ateşten yaratılmıştı. Cennette bulunan meleklerin arasındaki bir cinnîydi. Bu yuzden, kendi yaratılışını ustun gormuş ve Hazret-i Âdem ’in AllÂh ’tan bir rûh ta­şıması ve halîfetullÂh olması gibi ustunluklerini kavrayamamıştı. AllÂh TeÂl ’nın emrinden gÂfil kaldı, nefsÂnî bir hesÂba dûcar oldu. AllÂh TeÂl ondaki bu Âcizlik, cehÂlet ve gafleti şoyle ifÂde buyurur:

“Ben onları (iblîs ve soyunu) ne goklerin ve yerin yaratılışına ne de bizzat kendilerinin yaratılışına şÃ‚hit tuttum. DalÂlete duşenleri kendime yardımcı edinecek değilim.” (el-Kehf, 51)

Diğer bir Âyet-i kerîmede CenÂb-ı Hak, kullarını, yaratılış gÂyesinden uzaklaşmak sûretiyle şeytan ve avanesini dost edinme gafletinden îkÂz ederek şoyle buyurur:

“...İblîs cinlerdendi. Rabbinin emrine karşı cıktı. Şimdi siz, Ben ’i bırakıp da onu ve soyunu mu dost ediniyorsunuz? Oysa onlar sizin duşmanınızdır. ZÂlimler icin bu ne fen bir karşılıktır!” (el-Kehf, 50)


MELEKLERİN HAZRET-İ ÂDEM'E SECDE ETMESİ NE MÂNÂYA GELİYOR?

AllÂh TeÂl ’nın meleklere; “Âdem ’e secde edin!” buyurması, asl “Âdem ’e teabbud yÂni kulluk edin” mÂnÂsına değil, Hazret-i Âdem ’in sÂhip olduğu istîdadları ve kemÂl sıfatlarıyla onlardan daha ustun olduğunu bildirmek icindir. Cunku CenÂb-ı Hak ona kendi rûhundan uflemiş ve onu imtiyaz sÂhibi kılmıştır.

Bir diğer sebep de, “AllÂh ’ın emrini yerine getirin!” mÂnÂsındadır. Zîr bu secde, Hazret-i Âdem ’e olmakla birlikte, hakîkatte bizzat AllÂh ’a itaattir, O ’na ibÂdettir. Gercekte Hazret-i Âdem, bu secde emrinde, kıble ve KÂbe durumundadır. Zîr KÂbe ’ye doğru yonelip secdeye varmak, KÂbe ’ye ibÂdet etmek değildir. KÂbe, CenÂb-ı Hakk ’ın işÃ‚ret buyurduğu, kullarının ibÂdetini disipline eden ve rahmetinin tecellî ettiği bir mekÂndır.

Kaynak: Osman Nûri Topbaş, Nebiler Silsilesi 1, Erkam Yayınları.


AzÂzil Ne Demek?

AzÂzil şeytanın bir diğer adıdır. Yahûdi ve Hristiyan kaynaklarında azÂzel, azÂel, hazazel şeklinde gecmektedir. İslÂmî literaturde şeytan veya iblisin bir diğer adı olarak kullanılan azÂzil kelimesi Kur'Ân'da ve hadislerde gecmez.
İslam ve İhsan