Hak TeÂl bircok Âlem yaratmıştır. Bu Âlemlerin 18.000 ’den 360.000 ’e kadar olduğuna dÂir muhtelif rivÂyetler bulunmaktadır. Bu rivÂyetler, insan aklının Âlemlerin sayısını idrÂk edemeyeceğinden dolayı kesretten kinÂye sayılabilir.
Âyet-i kerîmede:

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

“Hamd, ancak Âlemlerin Rabbi olan AllÂh ’a mahsustur.” (el-FÂtiha, 1) buyrulur. Hak TeÂl bircok Âlem yaratmıştır. Bu Âlemlerin 18.000 ’den 360.000 ’e kadar olduğuna dÂir muhtelif rivÂyetler bulunmaktadır. Bu rivÂyetler, insan aklının Âlemlerin sayısını idrÂk edemeyeceğinden dolayı kesretten kinÂye sayılabilir.

ÂLEMLER İKİYE AYRILIR

Butun bu Âlemler:


Halk ÂlemiEmr Âlemi

şeklinde iki esas sınıfta mutÂlaa edilebilir. İnsanın yaratılışı bu iki Âlem­den de hisse almıştır.

AllÂh TeÂl ’nın yaratmasının halk ve emr şeklinde olduğu Âyet-i kerîmede şoyle bildirilir:

أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَاْلأَمْرُ تَبَارَكَ الله ُرَبُّ الْعَالَمِينَ

“…Bilmiş olun ki, halk da emr de ancak AllÂh ’a Âittir. Âlemlerin Rabbi olan AllÂh ne yucedir!” (el-A ’rÂf, 54)

A'RÂF SÛRESİ 54. ÂYETİN TEFSİRİ

Bu Âyetle alÂkalı olarak Mufessir Elmalılı Hamdi Yazır, şu îzÂhı yapmaktadır:

“Baştan sona takdîr ve tekvîn (var etme) de O ’nun, kabul etme ve şerîat koyma da O ’nundur. Şu hÂlde hacim ve miktÂrı bulunan yaratıklar da O ’nun mulku, onlar uzerinde cereyan eden hacimsiz miktarsız emirler de… YÂni yaratma da O ’nun, yurutme de O ’nun; cisim, madde ve şekil O ’nun îcad ve yapısı, onları yuruten kuvvet ve rûh da O ’nun tesir ve gucudur. O ’ndan başkası ne yokluğa vucud ne de mumkunlere vucûb verebilir. Var etme O ’nun, vÂcib kılmak O ’nun, hÂrika O ’nun, kanun O ’nun, butun mÂsiv (AllÂh dışında her şey) O ’nun hukmu altındadır; O ’nun yaratma ve emrinden ibÂrettir. O ise her şeyi yaratan ve mutlak tasarruf sÂhibidir; gercekte ne O ’nun îcÂdına dayanmayan bir mevcûd bulunabilir, ne de onun emir ve îcÂbına uymayan emirler, emir olabilir.”

HALK ÂLEMİ NEDİR?

Za­man ve mekÂnla mu­kay­yed olarak ya­ra­tıl­mış­ varlıklar­dan te­şek­kul eden Âleme “halk Âle­mi” denir. Bu­na mulk ve şe­h­det Âle­mi de de­ni­lir. Z­hi­rî beş du­yu­muz­la his­set­ti­ği­miz şey­ler bu Âlem­den­dir.

EMR ÂLEMİ NEDİR?

Meta­fizik, mÂnevî ve derûnî Âleme de “emr Âlemi” denilir. Diğer bir ifÂdeyle emr Âle­mi, za­man ve mad­de mevzuu­ba­his ol­mak­sı­zın Ce­nÂb-ı Hakk ’ın “kun” yÂni “ol” em­ri ile var olan Âlemdir. Bu­na me­le­kût ve gayb Âle­mi de de­ni­lir. Akıl, nefs, rûh, kalb, sır vb. le­t­if­ler bu Âle­me Âit­tir. Kur ’Ân-ı Kerîm ’de:

قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي

“…De ki: Rûh, Rabbimin emrindendir!..” (el-İsrÂ, 85) buyrularak rûhun da emir Âleminden olduğu beyÂn edilmiştir.

Bu iki Âlemde cereyÂn eden iki ayrı yaratmaya işÃ‚ret etmek uzere Âyet-i kerîmede şoyle buyrulur:

إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ

“Bir şey yaratmak istediği zaman O ’nun yaptığı (sadece) «Ol!» demekten ib­rettir. (O da) hemen oluverir.” (YÂsîn, 82)

Kaynak: Osman Nûri Topbaş, Nebiler Silsilesi 1, Erkam Yayınları.
İslam ve İhsan