
İhramın sunnetleri nelerdir? İHRAMIN SUNNETLERİ Muslumanların uyması gereken ihram sunnetleri:
a) İhrama girmeden once gerekiyorsa tıraş olmak, kol­tuk altı ve kasık kıllarını temizlemek, tırnakları kesmek.
b) İhramdan once temizlik maksadıyla gusletmek, su bulunmaz veya suyu kullanma imkanı olmazsa abdest al­mak. Gusletmek abdest almaktan daha faziletlidir. Abdest almak icin su bulunamazsa, teyemmum etmekle sunnet yerine gelmiş olmaz. Ancak bu durumda ihram namazı icin teyemmum edilir.
İhram icin gusul temizlik maksadı ile yapıldığından, hayız ve nifas hallerinde bulunan kadınların, abdestli bu­lunanların ve ihrama girecek olan cocukların da gusletme­leri sunnettir. Hz. Peygamber (s.a.s.) “Nifas ve hayız halinde olan kadınlar mîkÂta geldiklerinde guslederler, ihrama girerler ve KÂ'be'yi tavaf etmek dışında butun hac menÂsikini yerine getirirler”[1] buyurmuştur.
İZAR VE RİDA NEDİR? Erkeklerin, ic camaşırları dahil giysilerini, corap ve ayakkabılarını cıkararak burunecekleri ozel ihram ortusu­nun, biri vucudun belden aşağısını, diğeri ise baş haric vu­cudun belden yukarısını orten iki parcadan oluşması.
Belden aşağısını orten kısma “izÂr”, baş haric vucudun belden yukarısın orten kısma da “rida” denir. Burunulecek ortunun tercihen beyaz renkte ve yeni, yahut yıkanmış, te­miz ve iyi gorunumlu olması mustehaptır. Ancak, vucudun ortulmesini sağlayacak tek parcalı bir ortuye burunmek de yeterli olur.
Soz konusu olan sunnet; giysileri ve ayakkabıları cıka­rarak, ihram elbisesine burunmekle değil, ihram elbisesinin nitelikleri ile ilgilidir.
İhramlı iken elbise, corap ve ayakkabı giyme ile ilgili hukumler, “dorduncu bolumde” anlatılacaktır.
KADINLAR İHRAMDA NE GİYER? Kadınlar ihram icin ozel bir kıyafete burunmezler, normal elbiseleri, başortusu ve ayakkabısı ile ihrama gi­rerler, ancak yuzlerini acık tutarlar. Peygamberimiz (s.a.s.) “İhramlı kadın, yuzunu ortmez.”[2]
c) İhramdan (niyet ve telbiyeden) once vucuda guzel koku surunmek mustehaptır. İhrama girdikten sonra be­dende kokunun kalması ihrama zarar vermez. Elbiseye koku surmek ise caiz değildir.
Şafiî ve Hanbelî mezheplerine gore ihrama girmeden once ihram elbisesine (izar ve ridaya) koku surmek caizdir. İhrama girdikten sonra kokunun ihram elbisesinde kalması ihrama za­rar vermez. Ancak, elbise cıkarılırsa, koku giderilmedikce tek­rar giyilemez.
Elbiseler cıkarılıp “izar” ve “rida” ya burundukten sonra, kerahet vakti değil ise, ihrama girmeden once iki re­kat ihram namazı kılmak.
Bu namazın ilk rekatında Fatiha'dan sonra “KÂfirûn”, ikinci rekatında ise “ihlas” surelerinin okunması efdaldir.
İcinde bulunulan vaktin farz namazı da bu iki rekat namazın yerine gecer.
Niyeti dil ile (sesli olarak) yapmak.
Telbiyeyi namazdan sonra yapmak.
Telbiye, namazın peşinden yapılabileceği gibi -mîkat sınırını gecmemek kaydıyladaha sonra da yapılabilir. Telbiye yapılmadan mîkat sınırı gecilirse Hanefî mezhebine gore ihrama girilmiş olmaz.
ŞÃ‚fiî mezhebine gore telbiye ihramın sunneti olduğu icin bu durumda ihrama girilmiş olur, bir ceza gerekmez.
Telbiyenin, ihram namazının peşinden yapılması evladır.
İhramlı bulunulan sure icinde her fırsatta telbiye soylemek.
Erkekler yuksek sesle telbiye getirirler, kadınlar ise telbiye sırasında seslerini yukseltmezler.
Ozellikle tepelere cıkarken, aşağıya inerken, başka kafilelerle karşılaşınca, farz namazlardan sonra ve icinde bulunulan konumda değişiklik oldukca telbiye getirmek mustehaptır.
Hac icin ihrama, hac ayları başladıktan sonra girmek.[3]
Dipnotlar:
[1] Ebû Davûd, MenÂsik,10. II, 357.
[2] Ebu DÂvud, Menasik, 33. II, 412.
[3] Haccın sunnetleri konusu icin bk. Ebû DÂvûd, Hac, 21, II, 372-373. KÂsÂnî, II, 143-145.
Kaynak: Diyanet Hac İlmihali
İslam ve İhsan