
İlgili bolumlerde anlatılmış olmakla birlikte onemine binaen hacda kadınlar ile ilgili hususların burada ozetlenmesi yararlı gorulmuştur.
Hac ve umre ibadetinde kadınlar ile erkekler arasında biri yukumluluk diğeri uygulama olmak uzere iki konuda farklılık vardır.
YUKUMLULUK BAKIMINDAN FARKLAR
Erkeklerden farklı olarak kadınlara haccın farz, umrenin sunnet veya ŞÃ‚fiî ve Hanbelî mezheplerine gore farz olabilmesi icin şu iki şartın da bulunması gerekir.
a) Can, mal ve namus guvenliğinin sağlanmış olması.
b) Eşi olmuş veya boşanmış kadınların iddet suresini doldurmuş olmaları.16
UYGULAMADAKİ FARKLAR
Haccın uygulamasında erkekler ile kadınlar arasında bazı farklar vardır. Bu farkları şoyle sıralayabiliriz.
İHRAM YASAKLARINDAKİ FARKLAR
Kadınlar ihramlı iken mutat giysilerini ve ayakkabılarını giymeye devam ederler, başlarını orterler, ancak yuzlerini acık tutarlar.
b) Telbiye , tekbir, tehlil ve salavat-ı şerîfe getirirken ve dua yaparken seslerini yukseltmezler.
c) Tavafta ıztıb ‘ ve remel , sa‘yde ise hervele yapmazlar.
c) İhramdan cıkmak icin saclarını tıraş etmezler, sadece saclarının uclarından bir parmak ucu kadar keserler.
d) Adet ve loğusa halindeki kadınlar, tavafın dışında, haccın butun menÂsikini yapabilirler. Bu hallerinde iken farz olan ziyaret tavafını bayramın ilk uc gununden sonra yapmaları veya ved tavafını terk et meleri sebebiyle her hangi bir ceza gerekmez.
e) İfrad haccı icin ihrama girdikten sonra adet goren kadınlar, kudûm tavafı yapmazlar. Temizlenmeden Arafat ’a cıkmak durumunda kalırlarsa Arafat ’a cıkarlar, Muzdelife vakfesini ve şeytan taşlama gorevini yaparlar, Ziyaret tavafını temizlendikten sonra yaparlar.
f) Temettu‘ haccı icin ihrama girdikten sonra adet goren kadınlar, Arafat ’a cıkmadan once temizlenmezlerse umre ihramını iptal ederler ve Arafat ’a cıkarken hac icin ihrama girerler. Bu şekilde hareket eden kadınlar ifrad haccı yapmış olurlar; şukur kurbanı kesmeleri gerekmez. Hacdan sonra iptal ettikleri umreyi kaz ederler ve bu sebeple ceza kurbanı keserler.
ŞÃ‚fiî, MÂlikî ve Hanbelî mezheplerine gore hac icin ihrama girmekle umre ihramı bozulmaz. Bu şekilde hareket eden kadınlar, umre ihramını hac ihramı ile birleştirmiş sayıldıklarından kırÂn haccı yapmış olurlar ve kırÂn hedyi kesmeleri gerekir.
g) KırÂn haccı icin ihrama girdikten sonra adet goren kadınlar, umre yapmadan once Arafat ’a cıkmak durumunda kalırlarsa, umre niyetleri bozulmuş sayıldığından ifrad haccı yapmış olurlar. Bu durumdaki kadınların şukur kurbanı kesmesi gerekmez. Fakat hacdan sonra bozulan umreyi kaz ederler ve bozdukları icin bir ceza kurbanı keserler.
ŞÃ‚fiî, MÂlikî ve Hanbelî mezheplerine gore, umre tavafını yapmadan Arafat ’ta cıkmakla umre bozulmuş sayılmaz. Yaptıkları hac yine kırÂn haccı olur ve şukur kurbanı kesmeleri gerekir.
KAYNAK: Diyanet Hac İlmihali, DİB Yayınları, 2013, Ankara
İslam ve İhsan